Plockade ur min min motor och såg att min nya bustning till startmotorn var helt oval invändigt.
Motorn är en 6V konverterad 1600ad och startmotorn är en 6V med kuggkrans för 12V svänghjul. (67:a) som enligt säljaren ska vara renoverad och uppmätt. Någon som varit med detta förut? Teorier om vad som kan vara fel?
1 2014-05-29 13:23:49 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2014-05-29 13:25:27)
Det kan vara två fel
ena är att axelen är spårig
andra är att bustningen är förmjuk (händer så om man använder en vanlig lagerbustning )
Då smulas den sönder av sidkraften i startmotorn
Det skall vara en sinterbustning av den hårda typen som vill spricka om man inte har alu don om man slår in den
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Spånorna ser framhyvlade ut, någon vass kant på startmotoraxelns ända?
S
Därför skaffade jag en självlagrad startmotor som inte behöver någon bussning :-)
Bustningen är köpt hos classic up
North. Borde enligt mitt tycke vara rätt material då dom säljer den som startmotorbustning.
Såg inte några spår på axeln men ska
Dubbelkolla...
Peter. problemet är bara att min startmotor är "one year only" 6V med huvud passande 12V svänghjul. Kan nog bli svårt att hitta en dubbellagrad
Variant av den 
Bustningen är köpt hos classic up
North. Borde enligt mitt tycke vara rätt material då dom säljer den som startmotorbustning.
Dubbelkolla...
Martin det kanske är därför det är skit bustning (den var säkert billig oxå)
Tycker att det är bara mässing i din bustning
Kolla med per på csp så får du saker som funkar
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Ser inte ut att ha varit så mycket fett heller. 
Ali G
Fattigmansporsche skrev:Bustningen är köpt hos classic up
Dubbelkolla...Martin det kanske är därför det är skit bustning (den var säkert billig oxå)
Tycker att det är bara mässing i din bustning
Kolla med per på csp så får du saker som funkar
/// M
Fick ett mkt uppskattat samtal från MH som sålt startmotorn till mig. Han förklarade lvikten av att ha rätt material i bustningen. Så nu är det beställt en bustning från CSP istället samt att jag fick tips om ett annat fett (molybdendisulfidfett) som skulle vara bättre än det hjulagerfett somnat använde. Ska prova det och se hur det fungerar.
Har du riktig tur så får du dessutom en bussning med rätt mått så att den går att montera.Den jag beställde från CSP var nog svarvad på känn av någon med Stevie Wonders ögonmått...
Bustning??
Är det bussning tråden handlar om?
Har du riktig tur så får du dessutom en bussning med rätt mått så att den går att montera.Den jag beställde från CSP var nog svarvad på känn av någon med Stevie Wonders ögonmått...
Fick en ny bussning från Upp North. (Har beställt en från CSP också!)
Den här bustningen var lite kortare än den gamla och annan färg (blekare antagligen inte samma material) känns hårdare. Problemet är bara att den inte passa på startmoto
Provade på en annan 12V startmotor och där passar den utan problem. Men inte på min blir inte klok på det här. Bara att vänta och hoppas på att CSP har sparkat Stevie för nu behöver jag en som passar!
Busaberg skrev:Har du riktig tur så får du dessutom en bussning med rätt mått så att den går att montera.Den jag beställde från CSP var nog svarvad på känn av någon med Stevie Wonders ögonmått...
Den här bustningen var lite kortare än den gamla och annan färg (blekare antagligen inte samma material) känns hårdare. Problemet är bara att den inte passa på startmoto
Provade på en annan 12V startmotor och där passar den utan problem. Men inte på min blir inte klok på det här. Bara att vänta och hoppas på att CSP har sparkat Stevie för nu behöver jag en som passar!
Farsan sa att bussningar skall ligga indränkta lång tid innan .... Förr hade dom inoljade bussningar redo att användas....
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213
Fattigmansporsche skrev:Busaberg skrev:Har du riktig tur så får du dessutom en bussning med rätt mått så att den går att montera.Den jag beställde från CSP var nog svarvad på känn av någon med Stevie Wonders ögonmått...
Provade på en annan 12V startmotor och där passar den utan problem. Men inte på min blir inte klok på det här. Bara att vänta och hoppas på att CSP har sparkat Stevie för nu behöver jag en som passar!Farsan sa att bussningar skall ligga indränkta lång tid innan .... Förr hade dom inoljade bussningar redo att användas....
Det är nog inte alls en dum idé. Men med den nya bussningen från CSP och rätt typ av fett så verkar det lira riktigt bra. Har kört 50 mil tur/retur Buggrun och startmotorn hoppar i så snällt varje gång!
Det är gott att det löste sig
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke