1

Klurar lite på hur man på bästa och enklaste sättet monterar en 2-stegsmodul?
Tarvar ju en mikrobrytare eller liknande, men hur och var har ni satt den?

Då brytaren bara är tänkt att sluta när 1:ans växel ligger i så hade jag tänkt meka dit en vanlig återfjädrande tryckknapp vid kopplingen mellan växelförarstången och hockeyklubban i ramtunneln.

Finns det någon som har bilder och/eller exempel på hur andra gjort detta?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Knapp på ratten eller på växelspaken är lättaste sen ihop med line locken
Om du skulle upp gradera till 3 step modul så kan man göra mycket roligt typ växlings varv bryt  ICQ/ab 
Då sitter det en mikrobrytare på kopplings pedalen ICQ/ab
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Håller med PPR knapp på ratten eller spaken

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

4

Nyfiken gammal gubbe som jag är..
Detta tarvar en förklaring! Vad är en två- resp. trestegsmodul? Är det något för att kontrollera linelock m.m.?
Hur fungerar de olika modulerna?

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

5

En tvåstegs modul är till MSD tändningen. En modul som gör att du kan få ett övervarvningsskydd+ ett lägre övervarvningskydd. te:x startvarv med hjälp av ett knapptryck.
dessa varv ställer du in med speciella varv chip eller en box med en ratt som du kan välja vilket varv du vill ha

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

6

PPRMicke skrev:

Knapp på ratten eller på växelspaken är lättaste sen ihop med line locken
Om du skulle upp gradera till 3 step modul så kan man göra mycket roligt typ växlings varv bryt  ICQ/ab 
Då sitter det en mikrobrytare på kopplings pedalen ICQ/ab
/// Micke

Har hört att vissa vill ha knappen/brytaren på ratten eller växelspaken, men som gammal gubbe med taskig simultanförmåga så låter det som överkurs. Misstänker att man kommer att ha tillräckligt mycket att hålla ordning på ändå på "kontoret".
3-steg är i detta läge inte aktuell.

Fiskar lite efter en lösning som är diskret och enkelt utan att massa kabeldragning genom redan färdigbyggd inredning. Min MSD-box är placerad bakom förarsätet på motsatt sida batteriet, så det känns lockande att skruva bort locket på ramtunneln och meka fast en brytare där. Vill minnas att jag sett och hört om sådana lösningar.

7

Du måste ju kunna släppa den själv, eller med kopplingen för du vill ju köra fortare än startvarv på 1an.

I börnisen så använder du ju 2an så där spelar det ju ingen roll för man vill gärna inte att startvarvet är i burnisen heller

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

8

Ska du ha det till Gatbilen/Utställningsbilen ICQ/ab
Tralierqueen

70:a Cab, Gazzer, Variant

9

77.an skrev:

Du måste ju kunna släppa den själv, eller med kopplingen för du vill ju köra fortare än startvarv på 1an.

I börnisen så använder du ju 2an så där spelar det ju ingen roll för man vill gärna inte att startvarvet är i burnisen heller

Hmmm, tänkte inte på det. Beror ju iofs på om man verkligen åker så länge på 1:an. Är det brukligt att man drar lika långt på alla växlar? En separat knapp kanske inte är så korkat i alla fall. Ja, de dessa I-landsproblem....

Erco skrev:

Ska du ha det till Gatbilen/Utställningsbilen ICQ/ab
Tralierqueen

Det är tanken  ICQ/ad

10

Två brytare/givare behövs. En som indikerar ettans växel och en för kopplingen så att du har startvarv på ettan med kopplingen nertryckt så att båda är en förutsättning för steg ett. Har du exempelvis 5000 som startvarv måste du upp i varv tills tvåan ska i för du ska växla över 7000 med din motor.

Vad har du för utväxlingar i lådan?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Har en ny MSD 3 step modul med launch control. 2st rattar för steglös inställning.
Tror inte jag har någon användning av den när jag bytte från MSD 7 till Digital 6
plus.

12

Annars gör du som jag har på pv´n,  2st knappar mkt enkelt

jag har 2 knappar brevid varandra, den längst ut till linelock och den inre till startvarv.

linelocken trycker jag in med mitten på tummen. Då kan jag frivarva sen viker jag tummen och trycker in startvarv.

Och om man då typ värmer däck så linelock och tvåsteppare intryckt. slår loss hjulen då kan man släppa tvåstepparen fast man har linelocken kvar sen när man kommer upp i varv så kan man släppa linelocken.

Sen i startögonblicket då släpper man bägge.

Se till att ha dom  en bit i från, så du får sträcka på handen lite annars finns det risk om bilen drar iväg utav helvete att man inte får bort tummen från linelocken.

Har provat ett par ggr att dra iväg med låsta hjul märks inte så länge dom hänger i luften men det kan bli bra vingligt när man landar.

fick lära mig att dra tummen uppåt när jag släppte båda.
du kommer märka om bilen drar iväg som den ska att man reflexmässigt kramar om ratten ganska hårt och då vill det till att man fått bort fingrarna från knapparna.

Detta tyckte jag var enklast då jag körde med 2step

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp