Hej.
jag har renoverat två st solex 36-40 pdsit till min buss motor men den ena flödar över har bytt alla packningar och nålventil. När jag stänger av bilen så fortsätter bensinen rinna i ena förgasaren någon som har nån ide vad att göra?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » solex 36-40 flödar över???
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej.
jag har renoverat två st solex 36-40 pdsit till min buss motor men den ena flödar över har bytt alla packningar och nålventil. När jag stänger av bilen så fortsätter bensinen rinna i ena förgasaren någon som har nån ide vad att göra?
Jag har samma problem!
jag har skiftat avstängningsvetil och kollat nålventilen igen men ingen skillnad.
Hjälp någon! blir galen snart
Låter som att du har för högt bränsletryck. Har du kollat att öppna förgasaren när du stängt av motorn. Kolla hur nivån är i flotörhuset. Kan vara i ide att skaffa en btr och ställa ner bränsletrycket. Har du ställt in flotörnivån?
Jag har inte ställt in flotörnivån finns det någon bra guide på det vet inte hur man gör 
Jag har inte ställt in flotörnivån finns det någon bra guide på det vet inte hur man gör
Det var iofs på en annan förgasare på en "icke vw" men en en flottör av snarligt material och konstruktion som hade spruckit, läckte och sjunk så att det flödade över alla bredder.
Har du kollat bränsle trycket att det är ok Skall vara 0,18bar som max
Bra att veta är att det är ofta skit i soppan som gör så det flödar över och det räcker med ett hårstrå för det skall läcka
Jag kan bara rekomondera ett bränslefilter med papper filter nät filtrena är förstora hål så skiten går igenom
Kolla här så finns det sprängskisser https://www.google.se/search?q=solex+ve … mp;bih=619
har du möjligen bytt ut bränslepumpen till en ny (kina tillverkad)
inte helt ovanligt med för högt bränsletryck då.... 
Har inte bytt pump det är en elektriskpump.
Har du någon Btr (bränsletrycksregulator) om inte så får man problem med överflödning
/// M
Ursäkta, men jag fattar ts som att den ena förgasaren fungerar bra men inte den andra trots att alla andra förutsättningar är desamma, sitter inte felet i förgasaren då?
Ursäkta, men jag fattar ts som att den ena förgasaren fungerar bra men inte den andra trots att alla andra förutsättningar är desamma, sitter inte felet i förgasaren då?
Om man använder T stycke så blir det tryckstötar i ledningen sen är det kanske så att den läcker lite för det är prisis att den klarar trycket
och den andra pissar igenom
om man då har en tryckmätare på ledningen mellan fuggarna så ser man ofta att trycket är över 0,18bar
Om man tar en biltema pump som ger 0,22bar kan det i bland funka (man ser pumpslagen på pumpen på tryckmätaren)
tar man bort flotör locket så har man olika nivåer på fuggarna och då går en sida fetare och man kan bli knasig varför
Monterar man dit en btr(typ filter king) så brukar detta problem försvinna
/// Micke
Hajjar 
Jag har inte någon btr, innan T-kopplingen sitter det ett pappersfilter. Det läcker när jag har stängt av motorn så jag provade att knäck till på locket där nålventilen sitter då slutade det. Då borde det väl vara problem med nålventilen. Det läcker inte hela tiden. 
Jag har inte någon btr, innan T-kopplingen sitter det ett pappersfilter. Det läcker när jag har stängt av motorn så jag provade att knäck till på locket där nålventilen sitter då slutade det. Då borde det väl vara problem med nålventilen. Det läcker inte hela tiden.
Inte för att vara dum men när trycket är nere vid typ 0.18 stänger nålventilen (efter som det läcker i genom så sänks trycket )
Om jag var dig skulle jag satsa på en BTR så löser det ditt problem
Ok tack för alla tips och svar. Nu till nästa fråga skulle en btr från biltema duga typ denna? Eller vad ska jag satsa på?
Nej den kan inte reglera så lågt tryck som du behöver..
Max 0,18bar till förgasarna.. den du länkar har minsta tryck 1 bar....
köp en Filterking regulator.. bra skit!! 
Nästa dumma fråga, ska btr sitta nära tanken eller i motorrummet?
Efter pumpen.
Så långt är jag med pumpen sitter vid tanken spelar det någon roll hur långt reg. sitter från pump?
Man kan montera den var du vill
Min presonliga erfarenhet är lättast att ha den i motorrumet om man vill justera eller byta filter i BTRen
Här en länk på en som funkar super
http://www.misab.se/filterking_ny.php?kid=6-181-495 Du kan titta på nätet så kanske du hittar någon billigare
/// Micke
Så äntligen har jag fått till läckan. Nu till nästa problem bestyckning och grundinställning.
Motor i fråga är 2055cc typ4 med org. kam avgasventil 35mm insugsventil 41mm munstyckena som sitter i nu är i flotörhuset är det 155 och där gasspjället sitter 115 hur låter denna bestyckning?
Jag har provkört och när jag gasar på så svartröker bilen så jag skruvade ut luftskruven 1 varv till då blev det bättre men när jag kör och ger fullgas så bluddrar motor tror den får för mycket bensin gasar jag försiktigt så går den bättre.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » solex 36-40 flödar över???
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.