1

Hej

Jag har nyss satt på en ny solex 34 (nytillverkad kopia från just kamper) på min 1600 motor och har nu lite problem vid gaspådrag.

Bussen går fin på tomgång och varvar friskt vid stillastående. Men så fort man skall accelerera det minsta från lite lägra varvtal dör motorn helt och hållet tills man släpper på gasen. Det går bra att smyga den upp i hastighet och då går den fint.

Vad kan vara fel? Den har för övrigt fin tomgång och nya tänddelar.

2

Axpumpen ?
Vakumslangen på fördelarn ?
Går för fett eller magert ?

3

Satte du förgasaren i grundinställning innan du satte igång?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

4

vakuumslangen är ny och jag har kollat med stobboskåplamapa att tändningen förskjuts när man gasar.

Jag skruvade in båda skruvarna längs in och sen 2,5 varv ut. Är det rätt?

5

Den lär väl gå för magert om den varvar fint utan belastning, men dör direkt när den belastas?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

jag "plussade" på lite på accpumpen, och det blev betydligt bättre. Men den känns fortfarande lite orkeslös. Om den går för magert är det volymskruven man ska på då?

7

Vissa volumskruvar har grovare gäng och har en basinställning av 2,5 varv. Men vissa har mycket fint gäng och de skruvar jag ut till 4 till 5 varv som grundinställning.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

8

Jag fick den att gå bra ett tag idag. Sen när jag skulle ta en lite längre tur gick allt väldigt väldigt dåligt.

Bilen började gå ryckigt på jämn gas, den gick sämre och sämre. Kollade stiften och de var helt fulla med sot.
Torkade rent alla stift men den gick knappt att köra. Konstanta avgasknallar och vansinnigt ryckig gång.

Tillslut fick jag hem bussen, och då var motorn rickigt rickigt varm.

Nu orkar jag inte riktigt fortsätta, men vad tror ni att det kan vara för fel?

9

Undrar om du kan ha kört med för mager blandning av soppa/luft och det har gjort att motorn gått så varm att då fått upp olja i förbränningsrummet. Det skulle kunna förklara de svarta stiften för annars skall ju svarta stift tyda på för fet blandning men då skall ju inte motorn bli så varm som du beskriver. Du borde besöka någon som kan mäta avgasvärdena medan du ställer in förgasaren.

Alte Liebe rostet nicht!

10

Det tycks inte bli någon rätsida på det här. Har bytt munstycke till ett original solex. Samt fixat med accpumpen. Inget får den att gå bättre.

Symtomen är de samma, den har fin tomgång men om man varvar den lite svartryker den. Kör man iväg på ettan går det bra att varva, men när 2:an kommer i den den orkeslös och avgasknallarna smattrar som bara den där bak.

Jag får samma symtom oavsett om volymskruven är allt mellan 5 varv ute till nästan helt inne. Om volymskruven är helt inne har jag fortfarande tomgång, kan det vara någon ledtråd?

11

Default/hmm förgasar inst typ blandning o accpump inst knallar inte (ev vid motor broms),jag tänker avgasknallar=tändproblem typ brytar avstånd=fel tändläge orkar inte belastning sotar m.m konding? ev spole du har bytt men kolla snabbt under locket hur ser brytare ut blåa?sönder brända?du fettade väl in nocken på brytaren? annat som knallar kan vara otäta avgas vent :/oförbrända gaser detonerar i varmt system

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,