En numera nedlagt verksamhet för dåtidens alkoholister, på Hisingen, hette "Eternellen" ... Ja ni vet den där torkade blomman som inte dricker någonting.
Forna tiders alkoholister finns väl knappast kvar, iallafall inte i de övre divisionerna, det är väl mer blandmissbruk numera.
Även jag har arbetat inom området, fast från psykiatrins sida, men slutade 1999 då jag bränt ut mig på psykakuten och insåg att förekomsten av hot och våld inte ledde till något bra arbetsmiljöklimat. Beslutet att sluta tog jag en kväll då en av våra mer trogna "kunder" ändrade verksamheten till en "drive in mottagning" med en gammal 142:a körde han rakt in och igenom glasdörrarna. Det var nog knappast frågan om antal promille i blodet, utan mer hur mycket blod det var i alkoholen... Vill minnas att blodprov gav motsvarande 1,8 promille, ett värde som närmar sig allvarlig alkoholintoxikation. Vill minnas att det blev IVA och heminevrininfussion, men kan blanda ihop det med en annan mycket berusad person som polisen hittat.
Mycket hände under denna tid, 1977 - 1999 då jag jobbade på de stora psykiatriska sjukhusen företrädesvis på Hisingen.
Och sammanfattningsvis kan jag på ett tragikomiskt sätt säga:
-Lars Norén och Monty Python, släng er i väggen, verkligen överträffar dikten!
De psykiatriska tokroligheterna var få, emedan den personliga tragedin emellanåt var överväldigande.
Nåväl, namnförslag... Kan ju nu bara komma på några ickesmickrande namn, och sådana vill ni nog inte ha...
Till tokroligheterna kan jag väl få nämna den unge blandmissbrukaren som inte ville äta sin mat, eftersom två mentalskötare och jag förgiftat densamma, och inte med vilket gift som helst utan det potenta boaormsgiftet! Den här killen hade nog missat en och annan biologilektion, då han kanske satt nånstans och boffade kontaktlim eller thinner istället för att gå till skolan.
Men som sagt, med all respekt för vad som redan skrivits, och upplevts, det är tungt, tragiskt, men i nio fall av tio så brukar det lösa sig och bli bra på något vis och stor eller viss livskvalitet kan åstadkommas.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."