1

Hej

Vi håller på att starta en verksamhet på jobbet. Det är en verksamhet med ett behandlingsprogram för vuxna missbrukare.. Vi tragglar med att komma på ett namn, tar gärna emot förslag :-)

Nyckelord

Marks kommun
Kinna
öppenvård
prästgatan
gökgatan
vuxenenheten
individ och familj

2

Ska fundera på namn fast det är svårt, kommer inte på något, ska ge rätt signaler. Genom soc är jag mentor till en fd drogmissbrukare
har insett att vi bor i samma stad men i praktiken daglig dags i helt olika galaxer. Namnet ska vara en kick uppåt
för de drabbade, innan jag gav mig in på detta trodde jag ALDRIG att det skulle vara så svårt för en fd missbrukare
att komma tillbaka in i samhället och återintegreras. Det är något som går sönder inne i dom under missbruket, ungefär som en
porslinsvas som kan klistras men blir aldrig detsamma igen. Respekt för eran verksamhet.
PS: Min klient har en 5-årig son som kan få hjärtat på den hårdaste av de hårdaste att smälta som smör som ger såna kramar som gör att benen blir som gelé. Fy f-an vad naturen är vis, envis och stark!

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

3

Bra inlägg..viktig insats ni gör! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

4

Pundargöken?  ICQ/ag

5

Väldigt svårt att hitta ett bra namn ja.. Många bra namn är ju redan upptagna också.. nu gör det inget om det finns verksamheter med samma namn i andra delar av landet.. men tex Länken hade ju varit ett bra namn.. fast det finns redan i kommunen.

Verksamheten kommer att bedrivas i två lokaler. En där vi har kontor, grupprum, samtalsrum, provtagning etc, en där vi har träningsredskap för friskvård.. namnet kan dock va samma på båda.

Kan inte berätta så mycket om innehållet, då det dels inte är klart än, dels för att jag inte vet riktigt hur mkt jag kan/får skriva offentligt.

6 Senaste redigerad av easos (2014-05-28 10:25:09)

JA det är svårt att hitta bra namn som funkar.
Tycker ni gör ett bra jobb som startar upp dessa instanser !
Hoppas flera av dessa verksamheter startar runt om i vårat land så vuxna missbrukare får hjälp fort innan det är försent.

För tre år sedan miste jag min bror pga. alkoholmissbruket som gjorde honom depressiv.
Han hade missbrukat alkohol i ca 15år.
Tyvärr fick vi ingen hjälp fastän tillslut sa SOC till oss att vi skulle släppa allt så skulle de ta över & hjälpa honom...
men de gjorde typ ingenting & efter några månader efter de sa att de skulle hjälpa honom så tog han sitt liv 34år gammal.
Samhället lär börja prata mycket mer om missbruk & depressioner & sådana här verksamheter här ju guld värda !

Jag ska fundera om jag kan komma på något namn.. men det är svårt hehe ICQ/ab

/Andreas

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

7

Kinnas nystartcenter kanske.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

8

easos skrev:

Hoppas flera av dessa verksamheter startar runt om i vårat land så vuxna missbrukare får hjälp fort innan det är försent.

För tre år sedan miste jag min bror pga. alkoholmissbruket som gjorde honom depressiv.
Tyvärr fick vi ingen hjälp fastän tillslut sa SOC till oss att vi skulle släppa allt så skulle de ta över & hjälpa honom...
men de gjorde typ ingenting & efter några månader efter de sa att de skulle hjälpa honom så tog han sitt liv 34år gammal.
Samhället lär börja prata mycket mer om missbruk & depressioner & sådana här verksamheter här ju guld värda !

/Andreas

Sorgligt för din bror och för er men tyvärr så känner jag igen tonerna.
Den killen jag är mentor för berättar att han går till den av soc anvisad psykolog som säger till honom ung:
"tyvärr så ser jag på dig att du aldrig någonsin någongång kommer att kunna jobba igen".
Jag må vara helt efterblivet borta men... HALLÅ! det måste ligga en och annan mental vrickning i det psykologhuvudet!
Hur f-n kan man säga så? snacka om pep-talk. NOT. om det av misstag råkar finnas ett litet uns av hopp i den fd missbrukarens
huvud så tar psykologen död på det med en gång. ok att hon ser det i hans diagnos men hon kan iaf försöka säga att
han måste rycka upp sig och kämpa!

Därför är MrPetes initiativ på jobbet värt allt beundran, respekt och stöd för om det hänger på soc kärringarna så går det åt h-e.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

9 Senaste redigerad av michaelth (2014-05-28 11:34:41)

Nystarten. 
Kinna öppenvård

ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

easos skrev:

/Andreas

Min bror gjorde precis detsamma och hade samma problem. Det är nu 3 år sedan han gick bort och jag saknar honom så mycket.  ICQ/ac

11 Senaste redigerad av Björn J. (2014-05-28 12:44:32)

En numera nedlagt verksamhet för dåtidens alkoholister, på Hisingen, hette "Eternellen" ... Ja ni vet den där torkade blomman som inte dricker någonting.
Forna tiders alkoholister finns väl knappast kvar, iallafall inte i de övre divisionerna, det är väl mer blandmissbruk numera.
Även jag har arbetat inom området, fast från psykiatrins sida, men slutade 1999 då jag bränt ut mig på psykakuten och insåg att förekomsten av hot och våld inte ledde till något bra arbetsmiljöklimat. Beslutet att sluta tog jag en kväll då en av våra mer trogna "kunder" ändrade verksamheten till en "drive in mottagning" med en gammal 142:a körde han rakt in och igenom glasdörrarna. Det var nog knappast frågan om antal promille i blodet, utan mer hur mycket blod  det var i alkoholen... Vill minnas att blodprov gav motsvarande 1,8 promille, ett värde som närmar sig allvarlig alkoholintoxikation. Vill minnas att det blev IVA och heminevrininfussion, men kan blanda ihop det med en annan mycket berusad person som polisen hittat.
Mycket hände under denna tid, 1977 - 1999 då jag jobbade på de stora psykiatriska sjukhusen företrädesvis på Hisingen.
Och sammanfattningsvis kan jag på ett tragikomiskt sätt säga:
-Lars Norén och Monty Python, släng er i väggen, verkligen överträffar dikten!
De psykiatriska tokroligheterna var få, emedan den personliga tragedin emellanåt var överväldigande.

Nåväl, namnförslag... Kan ju nu bara komma på några ickesmickrande namn, och sådana vill ni nog inte ha...

Till tokroligheterna kan jag väl få nämna den unge blandmissbrukaren som inte ville äta sin mat, eftersom två mentalskötare och jag förgiftat densamma, och inte med vilket gift som helst utan det potenta boaormsgiftet! Den här killen hade nog missat en och annan biologilektion, då han kanske satt nånstans och boffade kontaktlim eller thinner istället för att gå till skolan.

Men som sagt, med all respekt för vad som redan skrivits, och upplevts, det är tungt, tragiskt, men i  nio fall av tio så brukar det lösa sig och bli bra på något vis och stor eller viss livskvalitet kan åstadkommas.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

12

Hoppborgen! Humor från staden på G javisst, men två viktiga ord i sammanhanget som blev ett. ICQ/ab

Typ1 1956
Typ1 1302 1972 x2
Typ 2 deluxe 1977

13

VIK -Öppenvård
Vuxenenheten i Kinna -Öppenvård

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

14

(Kinna/(Marks kommun) Öppen individ och familjevård.
Något som jag tyckte var obefintlig det var just familjevården.
Den var obefintlig. Både före och efter. Efter fick man en Sobril
och sedan var det bra.. Det har grävt mycket djupare spår än vad
en Sobril någonsin kan hjälpa. Tyckte inte han fick den vård som han förtjänade,
utan allt rullade på utan att det hände så mycket.

15

Får det vara engelska?
Straight ahead - kan syfta på straight edge och att man siktar framåt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Gezuvor hette ju Volkswagenwerk innan det blev färdigt på 30-talet. Något i stil med "Genom en sund vård i Kinna", kanske? ICQ/ab

17

Min svåger jobbar här; http://www.alna.se/

Och vad jag förstått är det en organisation som ägs av arbetgivarsidan och LO som skall leda företag i just alkoholfrågor ?

Bara ett tips, ifall ni inte redan......

18

Kinnas Livsstege

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

19

Återkomsten
Navet
Hoppet
Utgången
Returen
Livlinan
Uret (den låg ju på gökgatan):-)
Stället

Visarna

"ljushuvud"

20

Framtidsvisarna

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

21

Grymt tack för alla förslagen! :-) Namnet kan vara på svenska, engelska, spanska eller italienska, kanske latin eller nåt annat, sålänge det är bra!

Eternellen gillade jag, med symboliken för att den inte "dricker". Många av de andra förslagen var också bra :-)

Visst finns det rena alkoholister fortfarande, man kan säga att det finns en ganska tydlig segregation mellan de som är rena alkoholister och de som missbrukar droger/mediciner/blandmissbruk.

Jag arbetar som behandlingspedagog/assistent inom socialtjänsten, vi får uppdrag från socialsekreterarna, dvs de beviljar insats i form av behandlingsassistent.
Antalet klienter man arbetar med varierar då insatstiden bedöms och omprövas.

Jaq har varit med när klienter blåst över 3 promille och det är sjukt att de står på benen och kan prata (!) men det beror på att man bygger upp tolerans och promille under lång tid.. slutar man inte dricka hinner kroppen inte bryta ner alkoholen.

Det som är kul med denna verksamheten är att det är vi själva i behandlargruppen som utformar den och innehållet. Det har bl.a. givit oss möjlighet att få fram ett komplett gym. Vi håller på att ta fram ett program som man går på ett antal veckor, teman som ska ingå, en hel del i grupper men även individuella insatser. Vi har såklart ett uppdrag från nämnden, men det är vi som arbetar nära personerna som utformar innehållet.

22

Sobrietate = nykterhet på Latin
Torkhuset.
Synvillan

"ljushuvud"

23

Beundrar de som kan jobba med detta, respekt helt enkelt

"Second Chance"

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

24

Alla har vi väl i barndomen/ungdomen smällt smällare så med tanke på att ni håller till i Kinna så kanske "Kinnapuffen" skulle kunna skänka lite lättare sinne i en kanske annars tuff vardag, en knuff i rätt riktning  ICQ/ab

Går det att missförstå... då är jag på.

25

VWändpunkten!!!  ICQ/ag

Gillar nördar å fanatiker men inte Besservisses! Tar en "kall" å går vidare! ICQ/ad
Typ1-58:a Vert, å en 62:a sommar bruksis!