Jaha, nu är det oljeläckage i en bromstrumma bak, vad är att tänka på när man byter packbox så att det blir bra?
Har det läckt ett tag så får du nog räkna med att byta bromsbeläggen med (om inte oljeutkastaren fungerat vilket den sällan gör..)
Byter du beläggen på ena sidan så bör du byta båda sidor.
Är oftast inte packboxen som läcker utan O-ringarna, när den lilla O-ringen ger sig pressar oljan förbi oljekast brickan och följer splinesen och där tätar varken packbox eller oljeutkastare med följden att trumman blir full med olja..
Glöm inte att tvätta rent med förtunning eller bräklin och passa på att rugga upp bromsytan i trumman med smärgelduk 
Har precis gjort samma operation på min och bytte endast O-ringar.
Har beställt en sats, antar att O-ring följer med?
Jag citerar mig själv...
Sprängskiss 1958-64 broms
[img]1.bp.blogspot.com/-V2STiiLuF68/TXKaxLOM2VI/AAAAAAAAAVU/pQ5OhgIhu-Y/s200/spr%25C3%25A4ng_58.JPG[/img]
Notera att det brukar följa med 2st papperspackningar för lageröverfallet i de vanliga renoveringssatserna för bakhjulslager.
[img]4.bp.blogspot.com/-wava9pKm4n8/TXKhVMwjIBI/AAAAAAAAAVk/LwCdZCYO_dw/s200/packsats.jpg[/img]
Den ivrige bromsrenoveraren lägger givetvis en packning på vardera sidan om bromsskölden, men jag misstänkter att dessa packningar gör att lagret kan glappa i lageröverfallet pga det inte klämmer åt lagret tillräckligt - detta problem hade jag på min 1957. Då dessa inte finns med på sprängskisserna ovan skulle jag överväga att endast använda packningsklister för monteringen. Rikligt med packningsklister har iallafall gjort att jag fått helt täta hjullager.
På senare bromsar (65-) finns packningen med på sprängskissen, så vad jag förstår så är det en universell packningssats som passar både buss och bubbla, där buss använder båda papperspackningarna.
[img]4.bp.blogspot.com/-V-9nYwrkrco/TXKhK0BAj-I/AAAAAAAAAVc/zH_eoz87nZU/s200/sprang_65.jpg[/img]
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Jag körde med klister och ny packbox, oringar. Papperspackningarna gick inte att trä på....
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213
Jag har haft problem med rost på tätytan där packboxen tätar mot. Ibland kan det vara fin yta där den gamla packboxen legat an och rost utanför, då gäller det att få den nya packboxen på samma ställe, eller svarva/slipa bort rosten så man får en fin yta igen.
Packningssatsen har kommit och jag har tagit loss överfall med packbox. Packboxen satt säkert 4 - 5 mm in i överfallet, ska jag sätta det nya så också? Följde med två tunna brickor, ska de sitta på var sida om lagret? Tänkte inte ta loss lagret, räcker det att jag byter den yttre? Tätningmedel på tub, Hermetite Gul, kan jag använda den mellan bromssköld och axelrör? Sedan sätta stora oringen utan på lagret längst in, på med tunna brickan på axeln och sedan den mindre oringen, därefter överfallet och så dra åt med de fyra skruvarna. Hårt?
"oringarna" har ingen "snurrande" yta de tätar mot, jag har kört packningssilicone på allt utom packboxen, då blir det helt tätt...
mina packboxar har då sett ut att sitta "rätt" map lageröverfallet, men sitter den bara rakt tycker iallafall jag att det inte borde spela så jättestor roll...
finns många bilder på nätet... du får googla lite själv för rätt årsmodell... 
http://www.historicvws.abelgratis.com/t … seals.html
http://www.superbeetles.com/Tech_talk/jul3.htm
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Lysande! Å tätningsmedel även på oringarna, det var nytt! Kan man köra Hermetite Gul överallt då utom p-box?