1

Hur mycket växelådsolja ska det vara i lådan, har märkt att den läckt en del. Ska byta packningar och fylla på nytt men hur mycket?

Life is a bitch and then you die

2

Tills det rinner ut genom hålet. ICQ/ab

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

3

Vill minnas siffran 3,5 liter i dessa sammanhang. Är det frågan om att toppa borde en liter räcka gott.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Och jag vill minnas att vid oljebyte med lådan i bil fyller man med 2,5 liter, om lådan och drivaxlar varit demonterad 3 liter.
Men jag kan minnas fel, och det kanske skiljer mellan olika lådor?

Typ 3 Variant -65

5

2,5L på Bubblor, 3,5L på Bussar. Det är ungefär, beror lite på hur mycket du fick ut och vilken låda den är. Fyll bara på tills det rinner över.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

6

Tack för hjälpen, ska bara täta först....

Life is a bitch and then you die

7

2,5 liter är ett bra riktmått.
Är lådan tom så fyll på tills det rinner ut, vänta ett par timmar så får du i lite till... Nu gjorde jag detta då det var minusgrader i garaget och oljan blev ganska trögflytande....

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

8

Tips på någon bra olja att använda?

9

GL-4 80 har jag för mig, jag tror jag köpte denna (http://www.agrol.se/PageFiles/854/Produ … n%20GX.pdf) för mycket lågt literpris (typ 35 kr / L) på granngården / lantmännen.

GL-5 ska vad JAG förstår (det är alltid jättediskussioner om detta) inte vara bra för lådor och synkringar, det som jag förstår är störst problem är inte att den "äter upp" gulmetaller (för det gör den tydligen bara vid höga temp) utan snarare att den är för "glatt" så bilen blir trögväxlad pga för låg friktion i synkringarna...

Biltema skriver på sin tidigare "enda" växellådsolja att den INTE passar för GL-4 spec... Och sen har de sen nåt år en annan olja; http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … sk-75W-90/ som borde funka?

Att notera vad gäller biltema är att tex min bruksbils olja (SAAB) köper jag billigare GM olja med rätt spec (longlife) än biltemas motsvarande som är "nästan" rätt spec (rätt spec men fel viskositet mot vad man rekommenderar för vårt klimat).

Om man vill lyxa till det så har jag hört att Shells GL-4 helsyntetolja är bra. Men finns ju även bra olja på många andra ställen...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

10

Verkar som många andra som ska ha GL4 och vill ha lättväxlat kör quakerstate quadralube som tydligen ska vara lättväxlad, lägre viskositet OCH klara höga yttryck... och gå på både GL4 och 5... Hur det nu funkar? http://www.quakerstate.se/transmission.asp Vore kul att höra om nån kör det på sin bubbla...

Hittade även denna info då jag googlade som väl summerar på ett enkelt sätt; Hypoidväxlar (som vill ha GL-5) har vad jag förstår snedskurna / snedställda drev (tex bakaxlar) som "glider" på kuggarna, därav att den måste ha högre tålighet för detta än GL-4 oljorna...

Vad betyder klassificeringarna API GL-4 och GL-5 för transmissionsolja?
API klassificeringen för transmissionsolja beskriver oljans nötningsskyddande egenskaper. Ju högre siffran är desto effektivare skyddar additiven mot nötning. Oljorna i den högsta klassen GL-5 används normalt i så kallade hypoidväxlar i bakaxeln hos bakhjulsdrivna fordon, som kräver additiv med maximal effektivitet. GL-4-oljorna har färre additiv och används normalt i transmissioner för framhjulsdrivna bilar.
API-klassen måste väljas enligt instruktionerna från fordonstillverkaren. För låg oljeklass kan öka slitaget för motorns delar och för hög oljeklass kan orsaka dålig synkronisering i en manuell växellåda.

11

Hittade även detta som rekommenderas av folk med GL4 krav, Redline MTL, kan väl vara värd att prova?

http://www.redlineoil.com/Products.aspx?pcid=7
http://www.redlineoil.com/product.aspx? … amp;pcid=7

ABOUT RED LINE GEAR OIL FOR MANUAL TRANSMISSIONS
Since most GL-5 gear oils for differentials are too slippery for manual transmissions, Red Line offers these products that ensure proper shifting while providing ultimate wear protection   
Appropriate coefficient of friction for most manual transmission synchronizers (other's synthetic gear oils are often too slippery for proper synchro engagement)
Red Line offers lubricants to pinpoint nearly every transmission application
MTL, MT-85 & MT-90 are not for use in differentials with hypoid gears
Excellent gear and synchro protection, balanced slipperiness for easier shifting in cold climates

12

Tackar för hjälpen Johan!
Håller på att byta växellåda på sambons bil så det kan vara bra
och veta vad jag ska hälla i.

13

Men när ni skriver växellåds-olja menar ni väl det som heter differential/transmissions-olja, d.v.s sånt där kladd som man har i bakaxlar mm. Jag brukar använda ex. Shell Spirax. Att tänka på ju, eftersom det inte är växellådsolja man ska ha i den 'transaxel' som sitter på bubblor mm.

Köp den kladdiga som luktar illa! (hur ofta får man det köp-tipset?)  ICQ/ae

Citroën C5 2011

14

nu har jag lagt in det mesta av denna info i howto'n