1 Senaste redigerad av Olzzon (2014-05-26 22:07:50)

Typ1 motor i late bay pickup, vad krävs? Jag har läst en massa om att korta utgående axeln, längre pinnbultar osv men det verkar väldigt osäkert angående vad som verkligen är nödvändigt. En del säger att det räcker med längre pinnbultar och typ1 startmotor men jag önskar ett rakt och tydligt, 100% säkert svar! ICQ/ab

edit: Jag har en -77a med 091 låda.

2

Byt/korta ingående axel och byt till längre bultar/pinnbultar, -klart.  Använd 091 startmotorn.

3

Och längre pinnbultar.
Rättare sagt så är det pinnbult i båda dom nedre hålen.
Bulten till startmotorn måste även den bytas till en lägre.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

4

Hur mycket ska ingående axeln kortas?

5

15mm om jag inte minns galet.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

6

Okej tack! ICQ/ab

7

Hmm undrar om jag inte dockade en typ1-motor mot en 091-låda utan att korta axeln. Längre pinnskruvar hade jag "på lager" från en typ4-motor, likaså startmotorskruven, det föll på att jag inte hade ngn 091-start. Men inte kortade jag axeln? Hmm... Men det var kanske just såna fabuleringar du inte ville ha, ICQ/ad  jag lägger mig i ämnet för att jag själv är intresserad av att göra samma sak, fast i en tidig bay.

Men det är alltså bara att sätta kapen i axeln, eller måste en mer sofistikerad metod till?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8 Senaste redigerad av Edström (2014-05-28 20:41:33)

Även ja har bytt till typ1 motorer i bussar i min glada
ungdom innan man visste bättre , å aldrig kortat axlar... Men varför de gick vet ingen så jag säger inget ja heller... Men ska bli kul å de va ni kommer fram till.  Mvh

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

9

Haha det är bara att testa då! ICQ/ab

10

Skärp dej nu Olzzon och fixa till typ 4:an, den passar så mycket bättre i en pickis som andå ska lastas med massa skrot !

Skit i insprutningen om du inte törs skruva med fyra kablar och häng dit friska gasare om du vill men när det sitter en motor med 25 hk till och mycket mer bottenvrid så fattar inte jag varför man byter ner sej..

Eller ska du åka 1300 motor i Rugar i sommar ?  ICQ/ae

You´ll never know...

11

Klart grabben ka åka typ1 nu.  ICQ/ad

Mera känd som jb...