1

Hallå!

Jag tänkte byta till brytarlöst på min typ1 1965 1200 34hp med 6v. Vakumklocka.

Planer på att bygga om till 12v till vintern och funderar då på nedanstående.

Har någon provat dessa?

http://www.ebay.co.uk/itm/VW-Karmann-Gh … 1e681ce4af

http://www.ebay.co.uk/itm/Type-1-VW-Bee … 53f3b27500

http://www.ebay.co.uk/itm/VW-Beetle-Bus … 1e744d7906

Då de är anpassade för både 6v och 12v så känns det som ett vettigt byte tills det är dags att bygga om till 12v.

Är mest sugen på den övre modellen, High Energy.

Känns vettigast att byta hela fördelaren och inte bara brytarlöst kittet.

Har läst här på BW att det är flera som kör med Powerspark med gott resultat.

Kom gärna med idéer.

Mvh. johan

VW 1200 1965

2

Har kört med en sådan PowerSpark och det har fungerat bra. Du bör vara medveten om att det är en Kinakopia, så den är lite sisådär i kvalitén. Men som sagt, den gör sitt jobb.

Om jag vore du skulle jag bygga ett brytarlöst i en originalfördelaren istället - om du nu har originalfördelaren kvar.

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

3 Senaste redigerad av Frederik (2014-05-22 11:13:31)

Vad har du för fördelare idag? Troligtvis är den enbart vakuumstyrd och sitter tillsammans med en 28pict förgasare anpassad för detta. Kopiorna är väl kopior på fördelaren som satt tillsammans med xx pict-3 förgasarna på 70-talet och är inte (oavsett vad de skriver) universal till alla årsmodeller.

Först och främst behåll din gamla fördelare, är den sliten så lägg en kväll på att renovera. Sen vet jag inte, men jag har hört att brytarlöst på 6 volt kan ge startproblem. Startmotorn kan ta för mkt ström så att inte det brytarlösa triggas om inte batteriet är tipptopp. Bara vad jag hört.. Men kanske är bättre att 12v konvertera först och byta till brytarlöst sen.

4

Har kört brytarlöst på 6V men det är ingen höjdare om inte elsystemet är i nyskick Default/hmm , vägrar att fungera om spänningen dyker för mycket.

5

Tack för alla svar!

Provar att köra med endast ett brytarlöst kitt till original fördelare.
Har inte speciellt hög förbrukning på el då jag kör med LED lampor till positionsljus och baklampor, blinker och instrumentpanel. Har inte lyckats köra på kvällen ännu då bilen främst åker till och från jobbet sommartid och till någon träff då och då.

Om någon mer har några tips och idéer så är de välkomna!

Mvh. johan

VW 1200 1965

6

Problemet behöver inte vara under färd (om man har liten förbrukning) utan när man skall starta. När startmotorn kopplas in får du ett spänningsfall som kan göra att tändningen inte triggas/ bilen inte startar. För mig är denna teori tillräcklig för att jag behåller brytarna på 6volt, ser ingen anledning att byta ett pålitligt system mot något som potentiellt kan strula. Men jag har ingen egen erfarenhet så jag tycker du skall prova om du vill. Sen trodde jag det var olika brytarlöst för 6v och 12v? Lite onödigt att köpa 6V om du snart skall konvertera till 12V? Monterar du vanliga spetsar nu så behöver du antagligen inte bry dig om tändningen förrän du 12v konverterat ändå.