1

Hållet på och felsöker min 1600AD motor
Läste i ett forum att man måste koppa från vacumklockan för att kunna ställa tändningen rätt?
Så som min tändning står nu så har jag markeringen på remskivan precis mot skarven på blocket med stroben på ettans tändkabel MED vacumklockan inkopplad! Ställd med bilen på tom gång. När man gasar ser jag att tändningen vrider sig.

Learning by experience is a great way to spend money...

2

Här har du en lista med tändinställningsdata för de flesta luftkylda VW motorer:

http://henrikvw.se/tandning/

3 Senaste redigerad av Frederik (2014-05-23 09:07:51)

Har du en vakuumdosa med en anslutning eller 2 anslutningar?

Det är för att man kan ha lite vakuumsignal på tomgången som flyttar tändningen lite (och då ställer man det ju fel). Slangen skall vara frånkopplad dosan och pluggad (mot förgasaren så att inte den inte tar tjuvluft den vägen). Sen är det viktigt att man har rätt varvtal på tomgången, har man lite förhöjt varv så kan man ha lite centrifugalreglerad förställning också (och då ställer man också tändningen fel). Gäller så klart inte enbart vakuumstyrda, men du ska ha en vakuum och centrifugal fördelare.

Det som händer är det du ser på remskivan när du gasar, tändpunkten flyttar sig till mer före av både vakuum och centrifugalstyrning. Har du vakuumet på (eller för högt varv) och ställer med strobelampa, så skulle alltså tandläget (hacket i remskivan) egentligen vara en bit förbi skarven och ställer man det då vid skarven får man en för sen tändning.

4

Jag brukar nästan alltid ställa tändningen statiskt först (med en lampa eller voltmätare). Sen startar jag bilen och kontrollerar med strobe. Ofta hamnar den lite före, då rycker jag ut vakuumslangen och håller för och då brukar markeringen hamna rätt, annars testar jag sänka motorvarvet lite och ser om det blir rätt då. Du kan även räkna ut och markera upp den reglering som centrifugalmekanismen skall ge (värdena finns i Henriks länk) och kontrollera med stroben vid olika varvtal (fortfarande vakuumslangen av).

Sen förutsätter att man får bilen att gå bra att allt är i bra skick. Jag ställde säkert tändningen 2-3 gånger på 912an utan att få till det. Tändningen stod perfekt varje gång. Gick bra på tomgång, men betedde sig inte som den skulle när man körde, började baktända när man släppte gasen snabbt efter acceleration, tvekade ibland vid acceleration och när man stannade vid ett rödljus kunde varvtalet efter en liten stund börja vandra eller helt tappa tomgången och dö. Tillslut var jag säker på att det berodde på förgasarna.. Men icke! Sliten fördelare, en fiberbricka var helt borta och i vissa lägen hakade förställningen helt upp sig (ibland gick den inte tillbaka som den skulle och ibland gav den ej rätt utslag.) Renoverade fördelaren och alla problem är som bortblåsta, fast tomgången gick upp säkert 700varv. Man är ibland lockad att börja "kompensera" ett fel med att börja skruva och orsaka ett annat. Min lärdom (som jag aldrig lär mig) är att man ofta behöver gå igenom att allt är felfritt innan man börjar justera.