1

Funderar på att förkovra mig i plåtformningens ädla konst.

Finns det någon med erfarenhet av att gå kurser i sådant och kan ge lite feedback om vilka man med fördel går och/eller undviker?

Det har ju genom åren poppat upp olika arrangörer, Lazzes är väl den som var tidigt ute och kanske är mest känd. Tyvärr flyttade han ju till USA så det är inte längre möjligt.

Verktygsboden har också kurser, men hur är de?

Jag bor strax nordväst om Stockholm, så självklart har det betydelse var kursen går. De flesta är flera dagar långa och skall man betala för boende/hotell mm så drar kostnaderna iväg.

Hittade då PlåtSören i Uppsala (http://www.platsoren.se/).
Har någon erfarenhet av hans kurser? Det ser ju onekligen proffsigt och välordnat ut på hemsidan.

Är den kunskap man (förhoppningsvis) får något man i verkligheten har användning av vid karossrenovering av gamla folkvagnar?
Jag menar, är den teknik man lär sig tillämpbar vid en normal karossrenovering av en bubbla/buss?

Hur ofta har man glädje av att i ett engelskt hjul kunna forma en svagt krökt panel till t.ex. ett tak eller skärm?
Finns det många paneler på en folka som kräver en omgång i sick & falsen?
Ofta har ju vi köpt reparationspaneler som förvisso oftast kräver justering, men det klarar man ju alltsomoftast med de enkla verktygen man redan har.

Får intrycket att man har mest användning och glädje av dessa tekniker och utrustning om man scratch-bygger en AC Cobra kaross eller liknande.

Missförstå mig rätt. Jag tycker att det skulle vara fantastiskt att kunna bygga en egen framskärm till en motorcykel eller Ford 32:a, men är dessa kurser värda att gå?

Ett annat dilemma är att man bör införskaffa denna utrustning för att ha någon glädje av kursen. Skall man köpa engelskt hjul, krymp & sträck och sick & fals blir det till att råna en bank om man skall ha lite bättre grejer. Visst, det behöver inte vara proffskvalitet, men har fått intrycket att man bör undvika t.ex. verktygsbodens utrustning.
Vilka är era erfarenheter av utrustning?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Lazze har väl fortfarande kurser i sverige, kanske inte han själv som leder dom men hans företag iaf?
Woffe har väl också någon form av kurs, hjälpdagar? Tror att dessa är mer om du vill ha hjälp med något specifikt men tror nog att han ställer upp på det mesta

Nytt mob nr...

3

Jag gick en steg 1 kurs hos Lazze för ca 10 år sedan (fan vad åren går fort) när han forfarande hade kurser i Varberg.
Den kursen var väldigt givande och jag har svårt att tro att någon annan är i klass med honom men Plåtsören gick faktiskt som lärling hos Lazze då så han borde iaf kunna lära ut en hel del.

Jag o tjejen (frun idag) bodde billigt i lägenhet på den tiden och då det fanns lite mer cash i plånboken så slutade det med att jag köpte ett paket med en elektrisk sick o fals, engelskt hjul o krymp o sträck efter kursen ICQ/ab
Tyvärr fanns det inga billiga Kina maskiner så allt köptes genom Lazze på gott o ont (dyrt men bra kvalité ) ICQ/ab

Jag har iaf haft mycket nytta av maskinerna men inte så pass mycket som jag tänkte från början då hus o barn tar den mesta tiden numera, så det är långt kvar innan grejerna betalat sig.
Men jag tycker ändå att det var värt alla pengar då det går att göra riktigt bra o snygga plåtjobb när jag väl behöver göra något.
Maskinerna håller troligtvis även hela livet så har man tänkt göra en hel plåtjobb så tycker jag att det är en bra investering.

Jag tycker du ska börja med en plåtkurs om du är nyfiken på detta, då kommer du veta ganska snart om det är något för dig.

4

Peter S skrev:

Verktygsboden har också kurser, men hur är de?

Jag gick deras svetskurs i vintras. Den va väldigt bra tycker jag. Som hyfsad nybörjare tog jag med mig väldigt mycket därifrån så de 1800:- som den kostar har redan betalat sig.

Kan inte uttala mig om plåtformingningskursen men det som stod uppställt såg vettigt ut.

Deras kurser hålls ju med deras verktyg/maskiner så du får även en bra uppfattning om dessa. Själv tycker jag att de har väldigt bra grejer, svårt att hitta nått mer prisvärt skulle jag tro. Dom rensar ganska fort bort sådant som är "skräp".

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

5

Jag funderar på att gå Verktygsbodens kurs i vinter. Är det någon som gått den här?

Alte Liebe rostet nicht!

6

Söker man på Lazze och hans kurser så hamnar man hos JS-Tools i Nyköping som verkar vara de som tog över kurserna när Lazze drog till USA.
Vid kontakt med dem så hänvisar de till Plåtsören i Uppsala.
Uppsala ligger dessutom på behagligt avstånd från mig och då behöver jag inte ordna med övernattning.

Ett par övernattningar vore väl iofs skoj, speciellt om man är ett gäng eller sällskap där man känner varandra, men med småbarn hemma så tror jag inte att det blir så populärt.

Det lutar åt att det blir en 3-dagars steg 1 kurs hos Plåtsören (lör-sön-mån) och sedan känns sig för. Tror att man i detta läge kan ha mest utbyte om man får tips kring hur man svetsar och hanterar värmen, hur det slår sig och hur man riktar panelerna efteråt.

Inbillar mig att man har viss möjlighet att själv styra vad som gås igenom och lägga mer tid på de bitar som tror sig ha mest nytta av.

Tyvärr står det inga priser på de JS-Toolsmaskiner som även Plåtsören säljer, men vet sedan Lazze-tiden att det är åtminstone dubbla pengen mot Verktygsbodens kinamaskiner.
Köper man de lite dyrare modellerna av kinamaskiner kanske man klarar sig bra för det i sammanhanget lilla de används. Jobbar man med detta hela dagarna ser jag en poäng i att köpa "proffskvalitet", men inte annars.

Det vore dock kul om någon där ute kunde ge feedback på hur bra de fungerar.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

7

en jobbar polare till jonas gick uppsala kursen o var väldigt inspererad o nöjd

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,