1

Har ett problem som uppstår när jag sänker min t1 64 bak..
Det bankar, dunkar och skakar och låter som hela växellådan är på väg att trilla bort, nästan så man känner det i hela bilen och det blir ännu värre när nån sitter i baksätet..

Har provat att byta däck, fälgar, hjullager och nya ställbara svärd med nya bussningar och inget av det har hjälpt.. Kollade bussningarna som växellådan sitter med idag och dom såg vad jag kunde se hela och fina ut..
Det enda som hjälpt är som sagt att åka orginal där bak

Någon som har nån susning om vad som är fel?

Mvh: Johan

2

Har du slipat ner ovansidan på svärdet så det inte dunkar i fjädringsstoppet?

När du har bilen sänkt kan du sätta en tyngre medhjälpare i baksätet samtidigt som någon gungar bilen så ser du var det tar i om det är det som är felet. Det är i så fall någon dm från bussningen, på väg mot bakaxeln om du förstår vad jag menar.

/Peter

3

Balder skrev:

Har du slipat ner ovansidan på svärdet så det inte dunkar i fjädringsstoppet?

När du har bilen sänkt kan du sätta en tyngre medhjälpare i baksätet samtidigt som någon gungar bilen så ser du var det tar i om det är det som är felet. Det är i så fall någon dm från bussningen, på väg mot bakaxeln om du förstår vad jag menar.

/Peter

Tror inte att det har med det att göra.. Innan jag monterade ställbara svärd hade jag sänkt ett yttre hack och ungefär samma sänkning med dom ställbara. Det skakar och dunkar på plan och fin asfalt så tror inte det är något som slår i botten.

4

har du kollat så inte däcken tar i justeringen av svärden??

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

5

Vad har du för stötdämpare Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

6

Följer dunkandet hastigheten, ett dunk per varv på hjulen eller liknande, så gissar jag på att du sänkt så mycket att paddeln på drivaxeln tar i. Du skriver inte hur mycket du sänkt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Johan W skrev:

Kan stötdämparna verkligen skapa så mycket oväsen på plan asfalt om dom är slitna? Isåfall borde det väl inte göra skillnad på sänkt/orginal?

8

Svwerker skrev:

Följer dunkandet hastigheten, ett dunk per varv på hjulen eller liknande, så gissar jag på att du sänkt så mycket att paddeln på drivaxeln tar i. Du skriver inte hur mycket du sänkt.

Tycker nog inte att det gör det, dunkandet är som värst när jag drar ur på 2-3an eller om jag kör i ca 40-60km/h.
Har monterat ställbara svärd nu och innan jag satte dit dom hade jag sänkt ett yttre hack, har ungefär samma sänkning nu. Finns ju folk som sänker 3 hack utan problem så då borde väl paddlarna inte ta i vid ett hack på min?

9

Olsson11 skrev:
Johan W skrev:

Kan stötdämparna verkligen skapa så mycket oväsen på plan asfalt om dom är slitna? Isåfall borde det väl inte göra skillnad på sänkt/orginal?

Nä men om du har originaldämpare och sänkt mycket kommer dom att bottna och då smäller det en hel del, på min räcker inte ens dom korta till Default/hmm
Lätt att prova utan men kör inte utan bak någon längre stund då det hoppar en del ICQ/ab
Default/lol Utan problem har vi inte, det smäller och vibrerar så mycket att man stannar och känner på hjulbultarna och annat för att våga köra vidare och när lådan kokar nyper padlarna, men man åker inte så långt 20-25mil enkel brukar vara max för mig ICQ/ae

10

Idag har jag plockat bort stötdämparna, genomslagsgummit och kapat ur svärden ordentligt.. Höjer jag den så försvinner problemet men jag vill ju åka sänkt..

Har som sagt ställbara svärd, monterade med ett hack sänkt så den är ett hack sänkt + lite till

Mvh Johan

11

Default/hmm Lägg in bilder på hur det ser ut utan däck o fälg men upphissad i trumman så vi kan kika annars är det som svwerker föreslår- lådbyte Default/hmm

12

Det ser väl ut som det brukar typ ICQ/ad
Har 3 mil till garaget och är nybliven pappa så garagetiden är begränsad.. Men ska försöka komma iväg nån dag och fota lite..

Men vad jag och garage-kompisen kan se så ser allt ut som det ska och det finns inga glapp eller så nånstans.. 2an är lite svår att få i ibland dock men det skrapar inget eller så när man växlar..
Jag fick för mig att det var växellådsgummina som var trasiga men vad jag kan se så ser dom hela ut, lite svårt att se hur skicket är i dom bakre..

Är växellådan slut borde det väl märkas när den inte är sänkt också?
Som jag sagt innan så kommer bara problemet när jag sänker den..

13

Kom på en sak.. Det kan inte vara något knas med kopplingswiren? Har hört nånstans  att det är viktigt att ha rätt böj eller vinkel eller hur det är? Skulle det kunna vara så enkelt att den blir mer spänd när jag sänker?

14 Senaste redigerad av Balder (2014-04-15 17:21:10)

Tror inte det påverkas eftersom växellådan i sig sitter kvar på samma plats.
Fenomenet som uppstår när man saknar böjen på röret är väl att bilen skakar när kopplingen släpps upp (när man slirar på kopplingen), inget när man väl kommit i rull och slutar slira lamell.

15

Jo så är det Default/hmm

Padlarna rör sig mer i lådan ju mer man sänker som svwerker skrev Default/hmm

Gummina klarar 2 hack om dom är fräscha, mina främre slet jag av vid 2½ och bakre vid 3 men den tappade bara växel och ålade sig i rondeller, den främre gjorde så att det small när växelföraren tog i iof men nu sitter det m8or igenom gummit och dom bakre kommer ingenstans förens dom lyfter motorn men den hoppar ju tillbaka ICQ/ae

Så är den främre ok så låter det inget men en helt tyst bil blir det ej om den är sänkt Default/hmm  tur man har stereo Default/lol

Har du kollat att trummorna sitter som dom ska föresten, jag drar med 2,5m rör och 3/4" spärrskaft Default/hmm

16 Senaste redigerad av Olsson11 (2014-04-16 20:34:50)

Trummorna sitter, kollade med momentnyckel idag..
Höjde den lite också och det dunkar och skakar betydligt mindre nu. Men ändå lite... Blir inte klok på detta

17

Ställde bilen på pallbockar och körde med hjulen i luften och det vibrerade kraftigt om höger bakhjul.. Det visade sig att höger drivaxel är skev!
Hur den nu har blivit det kan man ju undra, men mycke kan ju hända på 50 år  ICQ/ad

Så nu ska jag jaga ifatt på en drivaxel..

18

Default/hmm Konstigt att du inte kände det innan sänkningen, men skönt att du hittat felet iaf ICQ/ab

19 Senaste redigerad av Olsson11 (2014-05-06 21:12:26)

Här kommer en liten update...

Idag har jag plockat bort drivaxeln.. Svårt att se på den om den är skev eller inte när man håller den i näven, ska försöka sätta den i en svarv imorrn och se om den slår något..

Upptäckte även att dom två brickorna som ligger på varsin sida av själva paddeln inne på drivaxeln var lite nötta om det nu kan göra så det slår?

http://www.forumbilder.se/DCP9T/image.jpg?width=150

http://www.forumbilder.se/DCP9U/image.jpg?width=150

20

Ny drivaxel och nya fulcrum plattor är på plats, efter att jag har skruvat ihop allt så glappar det rätt ordentligt.. Säkert 2 mm inåt och utåt.. Vad kan det bero på? Är rätt så säker på att jag inte missat nån bricka eller packning nånstans.. Kronmutter är dragen ordentligt..

Mvh Johan

21

j:son hade också det sök på hans esso bubbla så hittar du nog lösningen på det problemet ICQ/ab

22

Har varit i garaget en sväng idag och det glappar mellan själva glidplattan i plast och plåtlocket.
Gissar på att plåtlocket är slitet och blivit utbuktat..

Drygt att behöva vänta över helgen innan man får hem prylarna bara  Default/hmm