Jag fick trots flera försök inte till det med att få loss svärdet. När jag hissar upp bärarmen så tar den i den längsgående balken innan svärdet är fritt och när jag ruckar den neråt så verkar det vara drivaxeln (?) som stoppar den från att göra svärdet helt fritt, dvs den hindrar drivaxeln från att komma ännu längre ner mot backen. Kan det vara så? Ska jag isåfall montera loss drivaxeln också? Den satt som berget vid ett första tafatt försök idag. Tips?
226 2013-03-17 17:26:45 Senaste redigerad av Jacob (2013-03-17 17:28:05)

Denna kommer från sthlm v-dubs bild arkiv lånade den lite.
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.
Tack vwraggarn! Väldigt motiverande! 
Någon som har förslag på lösning för att få svärdet fritt?
prova med drivaxeln, gjorde samma operation ett par tre gånger förra året och jag tror (minns inte riktigt) att jag fick lossa drivaxeln för o få svärdet helt fritt.
När jag lossade svärdet på min bubbla 1302s så hissade jag upp bärarmen med domkraften så det gick fritt. kanske inte går på bussen.
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.
prova med drivaxeln, gjorde samma operation ett par tre gånger förra året och jag tror (minns inte riktigt) att jag fick lossa drivaxeln för o få svärdet helt fritt.
Okej, det lutar nog mot att jag behöver göra detsamma tror jag. Skönt med lite bekräftelse att jag inte är helt ute och cyklar (risk finns annars)
När jag lossade svärdet på min bubbla 1302s så hissade jag upp bärarmen med domkraften så det gick fritt. kanske inte går på bussen.
Jag provade det, och det går nästan, men med 1 cm kvar innan svärdet är fritt så tar bärarmen i den längsgående balken och kommer inte längre upp, anar att jag dessvärre måste få bärarmen neråt istället och det verkar som att drivaxeln är den som just nu sätter stopp. Kommer nog inte ifrån att behöva ta loss den...
Om det är irslåda så får man normalt kapa ur lite i ramen för att bärarmen ska gå fritt.
Förra ägaren har väl inte räknat med att kapa ur så pass att man ska kunna joddla med svärdet 
troligtvis inte.. Det finns inga tecken på att ramen är ivägen vid normalt bruk av bussen, så det kanske blir en onödigt omständig operation för att kunna byta svärden? Lättare isf att få loss drivaxeln?
Ja, så klart 
Menade inte att du skulle börja kapa men så som min konvertering ser ut får man fila lite i ramen som sagt, du verkar ha en annan setup
Ja, jag tror jag klarar mig från det, det är swing axle konvertering jag har. Hur går det för dig med IRS-konverteringen?
Det går bra 
Allt är klart för montering, ska bara måla lite innan 
Härligt! Får hålla utkik efter uppdatering i dead president-tråden 
239 2013-06-04 22:38:31 Senaste redigerad av Jacob (2013-06-04 22:44:55)
Har helt missat denna bild vw raggarn! Kul att du tagit dig tid att lägga upp den! Mindre kul med motorras... minns du hur det slutade?
I och med detta är det väl dags för en uppdatering... får bli en sammanfattande sådan då jag gjort mycket men inte tyckt det varit av värde att lägga upp separat.
Jag har tvättat rent förgasarna i UV-tvätt och blåst dem rena, Bytt alla tänddelar, bytt alla bromsslangar och bromsrör, justerat ventilerna, fipplat med förgasaren i en oändlighet utan att få till det perfekt och nu när jag igår skulle göra det sista innan besiktningen i morgon så svämmade ena förgasaren över totalt med soppa. Det blev droppen för mig så jag åkte hem, bokade om, sörjer det missade bug run idag och besiktar om två veckor istället. Vill jobba i lugn och ro 
Har inte riktigt tagit kort på allt, men här kommer några bilder som är färska:
motorn med nya luftfilter och tänddelar
Bussen kikar ut och drömmer sig bort
Ny växelspak hemsläpad från Cali
Ja ett emblem åkte ju tillslut på också, tack Lowang för hjälpen med mått!
Nya HBC'n (nu tvåkrets!), slangar och bromsrör som nu är på plats
Ser bra ut! Äntligen ett emblem på plats. Nu ser den ut som den ska 
Insta: @tob_356
241 2013-06-05 11:06:14 Senaste redigerad av Mogge (2013-06-05 11:06:36)
Var köpte du HBC:n?
Sonen måste nog uppdatera sitt bromssystem efter dagens besiktning.......
Blev ett jädra lyft med emblem. Fan vad jag vill ha en 23fönsters buss!
Blev ett jädra lyft med emblem.
+1 
Var köpte du HBC:n?
Sonen måste nog uppdatera sitt bromssystem efter dagens besiktning.......
Köpt från Classic VW
HBC'n: (passar tidigare än 67 också, bara inte original med tvåkrets då, min en 63'a, passade bolt-on)
http://www.classicvw.se/huvudbromscylin … cts_id/154
Bromsvätskebehållaren:
http://www.classicvw.se/bromsvatskebeha … ts_id/3739
Det känns som en billig åtgärd för att öka säkerheten lite.
Kul ni gillart med emblemet. Oskön känsla i magen att sätta borren i fronten och det tog ett tag innan jag gillade vad jag såg 
Så kul att se att min gamla buss är på väg ut i trafik igen!!
Jag såg annonsen på Blocket och tänkte köpa tillbaka den men det var inte riktigt i min prisklass
Lite historia: jag köpte den i Borås 1987 och satte den i trafik -88, jag gav 5000:-!!
Den var helt rostfri när jag köpte den så jag såg bara till att allt fungerade.
Jag köpte Safarirutorna via VW-Imperiet och soltaket är gjort av Bil&Marintextil i Linköping, innertaket har jag sytt själv
Jag körde orginalhöjd men tanken var att sänka den vid ett senare tillfälle.
Jag körde med en 1600 motor med växelströmsgenerator och Monza avgassystem.
Det satt ett för tiden stort stereosystem i med dubbla Alpine 10-tumsbasar och Infinity framhögtalare.
Jag körde bussen som bruksbil i 2 år sen ställde jag in den i garaget för en genomgång med bl.a sänkning men sen kom familj och annat emellan så jag sålde den till en snubbe i Stockholm för 8000:- -93......
Jag ska se om jag kan scanna av lite gamla bilder som jag kan lägga ut.
Här kommer ett inlägg med svansen mellan benen.
Jankerules, om du mot förmodan läser detta, hör av dig till mig och lämna dina kontaktuppgifter så får vi snacka vidare. Vore väldigt kul med mer historia om bussen! och inte minst bilder på den!
Endel har hänt, utan att det syns så värst och under bedrövligt lång tid. Så detta blir lite utav ett uppsamlingsheat.
Vad har hänt sedan sist då...
Förgasarna gav jag upp på och bytte dem rakt av mot ett par nyrenoverade italienska weber 40. Killen i Italien bytte rakt av och stod för frakt av mina Solex 40, han ställde dessutom in flottörnivå m.m för min motorstorlek innan han skickade de nya. han är säkert glad efter att ha fått ordning på mina fd Solex, men minst lika glad är jag som nu kan få igång rackaren tillslut.
Nytt länkage blev det från Logmech.
Vevhusventilationen på plats.
Nya kortare dämpare fram, samt höjd fram så nu är den inte stum i framvagnen längre (ska höjas bak inom kort).
Besiktade bussen förra måndagen. Lagom till jag skulle åka in pajade dörrlåset.
Resultatet: 7 st 2or;
1. Dörrlås, funktion osäker (obefinglig enl. mig)
2. Hastighetsmätare ur funktion
3. Strålkastare halvljus felriktad
4. CO-halt för hög, tomgång, 9,9 (4,5)
5. Bromsfördelning fram ojämn
6. Hjullager bak glappt
7. Skyltlykta bak saknas
Hemfärden blev minstsagt intressant i och med dörrlåsets val att trilla dän. Löste det så här (bogserlinan kom till användning, vilket jag räknat med, dock inte på detta sätt).
Så skyltlyktan är åtgärdad med en liten ledlist tills vidare. Jag ska till nästa sommar ordna ny baklucka som är original och inte slät, så jag kan ha nummerplåten på rätt plats.
Dörrhantaget är lagat.
Bromsbackar fram bytta. Fortfarande ojämn (men bättre) bromsverkan fram. Hoppas kunna justera dem till en jämn verkan.
I sommar gifter jag mig med sambon, och då ska vi åka buss som bröllopsåk, så nu har jag kniven mot strupen att få den på vägarna.
Jag fick tag på originalbumper trim men det behövde rejält med kärlek (och är av USA-variant bak). Över ligger en slarvigt polerad, och under ligger en obehandlad. Nu har jag slipat och polerat dem mer noga.
Här kommer några stämningsbilder i brist på bilder från mitt arbete. Jag har varit dålig på att dokumentera det.

Till sist får jag väl berätta om min fadäs i tisdags. Jag skulle ur garaget och testa bromsarna, och körde väl lite för friskt ut så bussen neg ner med motorn i tröskeln och slog av motorvärmaren. Oljan pissade ut och jag stängde illa kvickt av bussen. Gängorna var kassa redan innan pga för hårt dragna skruvar då den tidigare packningen var för tunn. Nu var gängorna obefintliga. Jag lyckades dock få på motorvärmaren hyfsat så jag vågade köra in bussen igen.
Igår borrade jag upp hålen, satte i helicoils och fick problembarnet motorvärmaren att vara snustorr (på utsidan alltså).
Till helgen blir det höjning två hack i bak. Jag hatar för låga bussar (inte att se på, men att ha).
Tråkigt med strul men efter regn kommer solsken !
Mycket fin buss ! 

Tack Easos
ja solsken redan igår, även bokstavligt talat. Detsamma, jag följer ditt bygge för varje vecka och imponeras av ditt arbete, men passivt. Får bli fler skriftliga heja-rop framöver istället för enbart muntliga framför min skärm!
Vilken skönhet till buss!
men tråkigt att sådana saker händer..
Har VCDS/VagCom
Tack Easos
ja solsken redan igår, även bokstavligt talat. Detsamma, jag följer ditt bygge för varje vecka och imponeras av ditt arbete, men passivt. Får bli fler skriftliga heja-rop framöver istället för enbart muntliga framför min skärm!
Tack ska du ha.. ja är väl inte så duktig med heja-rop själv hehe..
Jag hoppas jag får ihop min å får besiktiga den innan hösten kommer varje fall !