1

Hej!

Upptäckte här om dagen när jag höll på att ställa ventiler på min 1303s från 73, att den förre ägaren av bilen har gjort en liten fuling. Han har förlängt genomslagsstoppet för dämparna bak med hjälp av två tjocka gummi klumpar som han har nitat dit. Det kan väl ändå inte vara original?
Så jag misstänker att man gjort detta för att torsionsfjädrarna är lite slut.
Kan man spänna dessa? Eller är det bara att köpa nytt? Förslag på vart isf :).
Har inte börjat plocka med det än så tänkte höra här innan :).
Tack för svar!

1303s -73

Få har som rättesnöre att tänka efter före!
Händer även den bäste ibland..

2

Det går att spänna upp dom
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Ja man kan ju ändra höjden men de kommer ju fortfarande vara för mjuka eller?

Fat chick fanatic

4

Genom att plocka ut axeln och stoppa tillbaka den i ett annat läge då antar jag?
Eller är det Big no no? Kanske är dämparna bak man bör satsa på att byta istället? Och ändå passa på att byta bussningarna runt torsionsfjädrarna. Har verkstadshandbok men den befinner sig tyvärr på annan ort dör tillfället. Har aldrig genomfört den här operationen förr.

1303s -73

5

Hittat för övrigt inget ställe att köpa nya fjädrar på.

1303s -73

6

Jag har begagnade torsionfjädrar liggande ifall det nu verkligen är det som behövs :-)

Fat chick fanatic

7

Låter fint! Är det samma model på de flesta typ 1:or?
Ja man kan nog spänna dom, tänker att även om det nu är fjädern som är lite slapp.. Eller om nu förre ägaren tyckte det så bör man ju iaf kunna uppnå mer spänning genom att "vrida" fjädern. Men känner kanske att jag borde plocka loss klossarna han satt dit och se och känna hur bilen beter sig först. Jag skall nämligen köra den lilla bubblan ner till Wolfsburg i sommar så jag håller på att gå över en del grejer ICQ/ab.

1303s -73

8 Senaste redigerad av Banansvamp (2014-05-19 21:53:53)

Jo det finns tre olika längder på torsionstavar till typ 1. Men dessa är från en 1303 så det är likadana som du har.

Att börja med att ta loss klossarna är nog ett steg i helt rätt riktning. Att åka bubbla till Wolfsburg låter ju helt klart som sätt att uppnå mer spänning :-)

Fat chick fanatic

9

Ja det får bli så! Börjar kika mer ingående på problemet imorgon kväll. Tack så mycket för svaren hittills! Haha oh ja! Det kommer nog bli en resa med mycket spänning på de tyska landsvägarna genom den en "-dorfen" efter den andra. Men att bubblan håller för det tvivlar jag inte på. Man får inte ha för brått bara! Ska ta en sväng förbi Berlin med så jag räknar med två veckor. Kanske får bli en liten tråd om det här när det börjar närma sig! ICQ/ab

1303s -73

10

Hojtar till om det blir aktuellt att köpa fjädrar med förresten. Om du nu inte har tänkt att göra dig av med dom kvikt?

1303s -73

11

Nej det är ingen brådska med det. Låt det ta den tid det behöver ICQ/ab

Fat chick fanatic

12

Hej igen! Idag plockade jag bort gummiklossarna någon satt dit vid genomslagsstoppet bak. Som jag misstänkte låg dom emot stoppet hela tiden. Blev inte någon märkbar skillnad i höjd bak när jag plockade bort dom, men bilen går mjukare. Någon idé varför man gjort så? Lastat tungt kanske? Göra bilen styvare?

1303s -73

13

Är bilen sänkt mycket? Hur låg är den fram?

Fat chick fanatic

14

Nej den är original, inte sänkt alls.

1303s -73

15

Det är inte bärarmen i sig som har gett med sig och rostat sönder längst in vid splines-hålet (bakom torsionslocket och gummit) ?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

16

Dessa vagnar brukar säcka ihop lite bak, så att de blir lägre bak än fram.  Det är helt normalt så om den fjädrar som det ska är ingenting trasigt.  Det går att kugga om stavarna och återställa till original, finns en vinkel mellan svärd och tunnel som ska ställas in obelastad.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

17 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-05-21 08:24:26)

Bilder på fordonet i fråga hjälper mycket i spekulationerna.. ICQ/ad

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

18

Tack för alla svar! Grymt!
Nae den verkar fjädra normalt, möjligt att den blev lite lägre bak sen jag tog bort distanserna. Så jag tror inte att det är något som är sönder. Men jag har inte hunnit testköra så mycket. Kommer bli en sväng idag. Men det låter helt klart intressant att renovera upp dom lite. Bra tips på det kanske finns på sidan? Jag tog lite bilder när jag gjorde det! Ska se till att de kommer upp! Fick inte till det med att lägga från mobilen.

1303s -73

19

Lägga upp bilder från mobilen menade jag så klart!

1303s -73