Hej!
Har sökt runt här på forumet men inte hittat något, absolut kan jag ha misat när jag har sökt men finns det någon sådan tråd så länka gärna till den.
Jag undrar hur mycket era 6v generatorer laddar? jag tvekar lite på att min laddar fullt ut, innan jag startar motorn ligger jag på en ström på ca 6-6.1 volt, när jag sedan startar och varvar får jag upp den till högst 6,5 volt, är det normalt eller ska den ladda mer?
Tacksam för svar!
Mvh/Martin
Är det med lysen och andra förbrukare på? Generatorn skall ge lite äver 7 volt när man varvar upp (stiger snabbt från vilodpänningen på runt 6,5 volt). Har man mkt förbrukare på kan det sjunka till straxt under. Börja med att prova att trycka lite på kolen och se om du får upp laddspänningen medans du gör det.
Tack förså svar!
Minns inte om det var med förbrukare på, så strax över 7v alltså. Ska testa trycka lite på kolen ikväll.
Ursäkta om jag märker ord, men den storheten man mäter i volt, är inte ström utan spänning. Strömmen mäts i ampere (A).
Om du jämför en elektrisk ledning med en vattenslang, så är strömmen ungefär det samma som vattenflödet i slangen, spänningen är jämförbar med vattentrycket.
Men det bästa är ju att mäta strömmen som en generator ger, oavsett om den är för 6 volt eller 12 volt, oavsett om det är en likströmmare eller växelströmmare.
Det är litet omständigare att mäta strömmen då kabeln mellan generator och laddrelä måste kopplas bort och ett instument kopplas in där istället, dessutom så är de flesta hobbyinstrument inte avsedda för så hög ström, en likströmmsgenerator ger väl nånstans mellan 25 och 30 ampere (olika typer)? och de flesta instrument klarav nog bara 20 ampere om ens det.
men om man kan mäta strömmen får man ju också reda på om batteriet tar emot någon laddning, samt laddreläets funktion.
Men spänningen då, du mätte väl över batteriets poler? om du inte gjort det så mät både med och utan laddning. Och i det senare fallet även med och utan belastning (helljus, är väl det som belastar mest?).
Men som sagt kolla kolen, kolla status på batteriet, syranivån, anslutningarna etc. Ofta har dessa gamla laddrelän gått sönder, men då brukar det inte bli någon laddning överhuvudtaget.
Om bilen är lättstartad, alltså om startmotorn snurrar på med bra fart i alla lägen så behver du nog inte oroa dig, även om jag kan tycka att du nog bör ha 6,9 - 7 volt vid laddning.
Jag är inte så van vid 6volt, men 12 voltarna skall ju nominellt ge 13,9 volt vid laddning, så jag tänkte mig att hälvten av detta vore optimalt.
Sedan skall man nog inte ha mer än 7,2, för då gasar batteriet, eftersom 12 voltarna gasar vid 14,4!
Jag rekommenderar Henrik att försiktigt lägga örat till sitt batteri och höra om del liksom sjuder eller bubblar i det under laddning, det brukar också visa sig genom att det byggs upp ett lager med en "vit materia" runt pluspolen.
-Fluke är finfina grejer!

Dividera alla värden ovan med 2, för 6 voltssytem!
Om någon presenterar annorlunda värden för 6 volstbatterier kapitulerar jag på en gång. 
Tack för alla svar! Jag har nu kopplat bort laddregulatorn och testat om generatorn snurrar men icke. Det går tre kablar upp ur generatorn, en röd, en svart och en typ brun. På regulatorn finns 61, + och F. Hur ska det kopplas?
Egentligen mäter man reglerspänningen genom att koppla bort B+ (51) kabeln på regulatorn (som går till batteriet via startmotorn) och kopplar in voltmätarens + där och - till regulatorns chassie (jord). Från tomgång skall den då gå upp från 0 till 6-7V och sen (skiljer på generatorer) maxa ut på 6,9-8,1V vid lite högre motorvarv. Detta är alltså spänningen regulatorn skall ge obelastad. Den skall även gå tillbaka till 0 när man stannar motorn (ingen backström).
Spänningen man har över batteriet skiljer med belastning och situation. Så både Henriks och lumberjacks mätning kan vara ok. Om lumberjacks mätning var med ljusen på är det nog ingen fara, men risken är annars stor att värdet faller ännu mer (under 6V) om han slår på dem. Allt från 6volt är normalt (med belastning), men ligger man konstant så lågt är det inte optimalt eftersom batteriet inte laddas till sin fulladdade vilospänning. Skall man mäta över batteripolen är det därför mer intressant vid lite längre mätning (under körning) om man inte direkt får helt galna värden på <6V eller >8V
Vad är det du behöver hjälp med, hur det skall kopplas tillbaka? Jag förstod inte riktigt vad du gjort "generatorn snurrar inte". Har du provat den som motor? Ibland behöver de en "kickstart", annars låter det lite som kolen återigen..
Tusen tack för alla svar och tips! Helt fantastiskt vad duktigt folk det finns! Jag har konstaterat att generatorn inte vill vara med och leka mer, efter 50 år så får den förmodligen ta pension eller se fram emot en renovering. Och igen, tack för alla svar och tips!
Med vänlig hälsning, Martin