1

Jag håller på att renovera en -59a. Det är min första bubbla och ambitionen är att återställa så mycket som möjligt och få till ett orginalstuk. Till saken hör att jag kan snöa in mig på detaljer och nu måste jag slänga ut en fråga angående tändningslåsets placering. Sitter det rätt för mig? Är detta något eftermarknadstillbehör? Jag har även ett hål under luckan för radion, detta borde jag lappa i?

Post's attachments

tändningslås1959.png, 240.77 kb, 500 x 380
tändningslås1959.png 240.77 kb, 224 downloads since 2014-05-20 

2

Jag har då likadant på min -59a. Men original är det väl vanlig nyckel i hålet bredvid där du har pilen, men detta är väl som sagt något slags extratillbehör skulle jag tro. Själv tänkte jag sätta ett cigguttag i hålet bredvid askkoppen.

3

Det är normalt att det finns dubbla tändningslås, det ena är eftermonterat med rattlås och man har därmed gjort det första verkningslöst. Så här brukar det se ut, se även bilder här http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=16622

Gubbjävel; dvs originalfantast

4

De flesta av rattlåsen på bilden monterades av bilhandlaren redan när bilen var ny, så det har förmodligen suttit där länge.

5

Ser nu att den i länken är min. Den har tändningsläge i rattlåset (ej inkopplat), men ej start. Jag antar att det är tänkt att man skulle seriekoppla tändningen dit till original tändningslås som ett extra stöldskydd. När jag precis hade köpt bilen och skulle köra ner till Uppsala från Luleå glömde jag dock låsa upp rattlåset, kom imponerande 25mil innan jag skulle svänga av E4an mot en mack och rattlåset hoppade i. Fick stopp på bilen halvvägs ner i ett brett dike, men efter det låter jag den stå upplåst ICQ/ag