1

Kollade varför inte generatorn laddade till min 56:a. Kolen var nernötta så att jag planerad en svarvning av kollektorn men upptäcker då att den är bränd och det är nog av den anledningen kolen nöttes ner så snabbt.
Jag har en annan generator som är till en 34 hk och funderar om jag kan para ihop dem, dvs ta generatorankaret från 34hk generatorn som är märkt 111 903 021H till den gamla som är märkt 160/6/2500 L14?

Gubbjävel; dvs originalfantast

2

34hk generatorn är på 180W medans din 56:a generator är på 160W, vet ej vad som händer om man blandar dom Default/hmm

3

Hittat ett ankare som liknar det som satt tidigare, så ska prova med det. Har också begagnade kol som är 19 mm långa, är det nåt att satsa på, hur många mm fattas från nya? Det kommer nog fler frågor vad som ska kopplas vart, minnet är för kort  ICQ/ac
Eller är det ngn som redan nu kan presentera en bra beskrivning på vilket kol som ska kopplas till relät, på samma skruv som kabeln från fältlinningen?

4 Senaste redigerad av Kurtivan (2014-05-13 20:58:34)

Hittade ett annat nytt generatorankare som var ganska likt det som satt i, bara att den gängade delen vid remskivan var 4 mm kortare. Monterat ihop allt, men har inget batteri hemma så jag kan testa, återkommer efter helgen med resultatet då jag hämtat hem ett batteri.

5

Nä naturligtvis  fungerade det inte. Läste att man kunde köra den som motor. Hur kopplar man, det kommer upp en kabel på vänstra sidan och två på den högra, de ansluts till reläet. Om jag koppar bort reläet, ska jag koppla + på den vänstra och minus på de två högre, eller?

6 Senaste redigerad av Mr 56 (2014-05-18 19:07:42)

generator höljet ska kopplas till minus (jordas)
Fält (DF) skall kopplas till jord (minus).
Och sen kopplat man plus till  D+
Och den snurrar som en motor

Om du får tag I en USA generator kopplar du F till plus.
Och Bat till plus
Snek jordas generatorhöljet som vanligt.

"ljushuvud"

7

Tack för infon, precis så är det. En äldre herre tittade förbi och berättade att om man lyfter locket på relät och trycker ner främre kontakten går den som en motor.
Sagt och gjort, lyfte av rem och relälock, tryckte ner främre kontakten och generatorn snurrar själv. Återmontering av rem och ny lyser inte laddlampan längre!

8 Senaste redigerad av Mr 56 (2014-05-19 05:08:50)

Bra jobbat.

Om man har den monterad I bilen utan remmen, så räcker det att man kopplar ihop D+ med kabeln som kommer från batteriet.
och det var ju det du gjorde när du lyfte på relälocket och tryckte.

Laddrelän är känsliga saker, så man bör undvika att lyfta på locket. om man gör det och justerar så ska man montera på locket igem innan man kontrollerar resultatet. Då locket kan påverka rätt mycket.

"ljushuvud"