51

JBlom skrev:

Skönt stuk.  ICQ/ab

Tack ICQ/ab

Learning by experience is a great way to spend money...

52

barken skrev:

Gillar stuket Martin bra jobbat ICQ/ab

Tack! ICQ/ab Du råkar inte ha en torkarmotor liggandes och skräpa någonstans?

Learning by experience is a great way to spend money...

53

Riktigt läcker soltakare! Bra jobbat  ICQ/ab

SÄLJER VW-DOFTGRANAR PÅ TRADERA! https://www.tradera.com/profile/items/4 … ill-sankan
Går bra att kontakta mig via PM om man är intresserad!

54

Riktigt trevlig vagn, blir bra detta  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

55

Har 2 olika en med 4 stift o en med 5 stift,vet inte om dom e 6v eller12v.

56

barken skrev:

Har 2 olika en med 4 stift o en med 5 stift,vet inte om dom e 6v eller12v.

Ska prova skruva isär min
Och se  det går att återuppliva den. Annars så är det intressant. Tror det är fyra stift.

Learning by experience is a great way to spend money...

57

Fattigmansporsche skrev:
barken skrev:

Har 2 olika en med 4 stift o en med 5 stift,vet inte om dom e 6v eller12v.

Ska prova skruva isär min
Och se  det går att återuppliva den. Annars så är det intressant. Tror det är fyra stift.

Okej kolla om du får liv i den.Bara att hojta till om de skiter sig.

58 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2014-05-19 12:00:54)

Var visst trestift på min. Men då bilen verkar stått torrt så hoppas jag att det går att väcka motorn till liv igen.

Learning by experience is a great way to spend money...

59

Fattigmansporsche skrev:

Var visst trestift på min. Men då bilen verkar stått torrt så hoppas jag att det går att väcka motorn till liv igen.

Okej.

60

Blir fint de här

61

SNYGGT!!! ICQ/ab

VW Bubbla Typ1 1964 "White lady"

Pulver is da shit!

62 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2014-05-29 14:16:44)

Fick en kväll ledigt så jag kastade mig ner till garaget. Började med torkarna, axeln som torkarbladen sitter fast på hade ärgat fast så med lite 5-56 så hoppade dom igång. Värre skulle det visasig vara med spolningen. Knappen läckte som ett soll. Efter att ha sonderat Classic Up North hemsida och inte lyckats finna någon komplett knapp så fick jag rota i skrot lådan från 66:an . Den knappen var tät men givetvis var inte kopplingen samma för elen. Efter mkt mätande och konsulterande div kopplingscheman så fick jag tillslut allt att lira.
Lampor visade sig vara en kombination av glapp ärg och en säkring så tillslut fungerade allt utom tutan tillfredställande. Den hade tackat för sig. Monterade kofångarna med sänkarmar fram och tog en provtur till affären och avnjöt en glass.
http://i100.photobucket.com/albums/m7/Martin_Berglund/imagejpg4_zps6c026c33.jpg

Åkte vidare till Lindesberg för att göra en framvagnsinställning tyckte att bilen gick ok men inte bra.. Väl framme på gummiverkstaden så ville bilen inte starta alls.. Dessutom var betteriet trött.
Fick hjälp att knuffa igång bilen och bestämde mig för att åka hem och börja felsöka.
Nu började bilen gå riktigt illa.. och efter ca 5 km spottade och small det och hostade den ett par ggr och sen var det färdigåkt.

Fick vänta på bogsering av farsan. Passade på att knäppa lite bilder
http://i100.photobucket.com/albums/m7/Martin_Berglund/imagejpg3_zpsde7f3dee.jpg
När jag kom hem så började jag med att kolla om bilen fick soppa. Mkt riktigt så visade det sig att det inte kom fram någon soppa alls.. Kollade mätaren jodå halv tank fortfarande började skruva ur tanken för att komtrolera om slangen under var veckad eller dyl. När tanken var loss så slog det mig att det inte skvalpade i den samt att den var lätt.. Jodå tanken var snus torr... Suck mätarvajen hade fastnat i ett läge som visade att det var soppa kvar. Så i med lite frisk soppa så hoppade bilen iaf igång. Igen. Tyvärr så gick den fortfarande inte speciellt bra.
Kollade laddningen då jag tyckte det var dålig ork i batteriet. 6.7V utan brukare och på höga varv
6.4 vid normal vArv och 5.9V med brukare är ju inte så häftigt. Får beställa nya kol och se om det hjälper. Satte Batteriet på laddning med min 6V ctec och det tog TRE dagar innan det var laddat så laddaren var nöjd! Är det normalt???  http://i100.photobucket.com/albums/m7/Martin_Berglund/imagejpg2_zpsdb9a17c5.jpg
Fortsatte med att kolla tändningen på bilen. Den stog på ca 6 grader förtändning mot dom 7,5 som rekommenderas. Ställde den enligt konstens alla regler med vacum bortkopplat och den gick lite bättre men fortfarande inte bra. Dessutom märkte jag att vacumet inte gjorde till eller från när jag kopplade det. Klockan var slut och plattan gick trögt att rubba så jag misstänker att tändningen inte backade tillräckligt. Det blev att beställa en ny fördelare. Provade därefter att komptesta bilen. Tre av fyra cyl hade 7kg den tjärde 0.2kg... Vid det här laget tröttnade jag och började leta efter en ersättningsmotor. Hittade en 1300 AB motor som jag kunde få, hämtade den och började skruva över värmekamrar och ljuddämpare på den som jag hade liggandes.  men då den saknade förgasare och det inte gick att bara skruva över min renoverade pict 32:a så bestämde jag mig för att iaf kolla om jag kunde hitta komp felet på 1600:an.
Rev ut motorn och kollade ventilspelet. Jodå en lyftare var nedskruvad så hårt att ventilen inte täta. Efter en snabb justering så hittade vi lite komp på den cylindern också. Troligen är ventilen bränd men nu får jag liknande komp som i dom andra cylindrarnas så nu borde den iaf gå bättre.
Förhoppningsvis så att det funkar över sommaren.
http://i100.photobucket.com/albums/m7/Martin_Berglund/imagejpg1_zpsf8a26ee9.jpg
När jag skulle sätta tillbaka bygeln över ventilerna så gick den givetvis av...
http://i100.photobucket.com/albums/m7/Martin_Berglund/imagejpg4_zpse6553b17.jpg
Så bara att ring classic Up north igen och beställa bygel.
Kollade dessutom in i lådan och möttes av ett fint litet guldregn.
Det låter ju trevligt men tyvärr visade det sig komma från satartmotorbustningnen som nu mera är Oval istället för rund... Har ingen aning om hur varför det blir så?
http://i100.photobucket.com/albums/m7/Martin_Berglund/imagejpg3_zps5e75e506.jpg

Learning by experience is a great way to spend money...

63

Kommer ihåg när du kom puttrandes i denna till kumla, första gången jag träffade dig irl ICQ/ag Vad hände med denna sen?

64

Den rullar vidare i Karlstad/Grums området.  ICQ/ag

Learning by experience is a great way to spend money...