51

blir ju kanoners!

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

52

Vi var till Kalix "Big meet 2014", båda döttrarna och barnbarnet. Det var jättemysigt en varm försommarafton med många tjusiga bilar, ett par bubblor och typ-3 såg jag. Vi kokte Bullens på spritköket innan vi åkte hem. Jag fick höra att det stod en fin splitt på campingen så jag var tvungen att åka förbi och kolla. Det var en jättefin Schweizisk buss på långtur, de skulle tydligen till nordnorge.

På E4 strax utanför Kalix låg en bil och kramade mitträcket efter en något vinglig färd, farbror blå dirigerade trafiken så alla kom säkert förbi olyckesplatsen.

Post's attachments

20140605_201207.jpg, 137.96 kb, 576 x 768
20140605_201207.jpg 137.96 kb, 253 downloads since 2014-06-08 

20140605_213844.jpg, 100.75 kb, 576 x 768
20140605_213844.jpg 100.75 kb, 220 downloads since 2014-06-08 

20140605_215059.jpg, 150.17 kb, 1024 x 768
20140605_215059.jpg 150.17 kb, 237 downloads since 2014-06-08 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

53

Döttrarna med kompisar på campingtur till Piteå förra helgen, de erbjöds allt från campingmöbler till gratis weed av förbipasserande  ICQ/af Fast de tog bara emot möblerna ICQ/ab

Post's attachments

10577066_10152545981393559_8539186764633852343_n.jpg, 126.06 kb, 640 x 640
10577066_10152545981393559_8539186764633852343_n.jpg 126.06 kb, 276 downloads since 2014-08-01 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

54

Dottern på bilutställning, då kommer TV-team från 24Norrbotten och en av lokaltidningarna och intervjuar, fotar och filmar.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

55 Senaste redigerad av Jan-Iver (2014-08-03 21:21:57)

från träffen, vi vann inga priser men kom i TV och tidningarna ICQ/ab

Post's attachments

2014-08-02 14.34.51.jpg, 225.5 kb, 1000 x 750
2014-08-02 14.34.51.jpg 225.5 kb, 253 downloads since 2014-08-03 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

56

En liten sommartripp som fick en egen tråd,
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=36683

Fortsättningen, efterspelet med motorbyte mm sker i denna tråd ICQ/ab
Typ 126 1500 ccm motorn från generatorn på släpet ska ergo in i röven på Scooby-Doobussen.

Post's attachments

2015-08-06 20.17.04.jpg, 134.81 kb, 1024 x 576
2015-08-06 20.17.04.jpg 134.81 kb, 257 downloads since 2015-08-07 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

57

Och jag trodde att det var bara "att hänga in" motorn där bak men så är det altså inte  Default/yikes  Värmekammare köptes nya på Classic VW men då har inte fläkthuset värmeutkast. Bara att byta till ett jag hade liggandes. Då sitter det inte de där klumparna på avgassystemet så där vet jag inte om det går att fuska eller om jag måste skaffa ett nytt avgassystem.

Fördelaren måste bytas och jag har säkert en liggandes. Förgasaren behövde bytas för att passa in gasvajjern, jag gick på "en annans kunskap" som sa det var en 30 pic, köpte en sån på Claccic VW och inser att det skulle varit en 28 pic... Jag har säkert en gammal 28 pic, jo det passade. Gissa om luftfiltret passar med den andra förgasaren? Nej givetvis inte... men jag har säkert ett liggandes som passar.  ICQ/ae

Det som är JÄTTEBRA är faktiskt motorställningen som hör till generatorn, det är mycket behagligt att meka när den står fast i lagom höjd.

Snart kanske jag kan hänga in den där bak i SDB ICQ/ag

Post's attachments

2015-08-15 17.51.40.jpg, 239.74 kb, 1000 x 563
2015-08-15 17.51.40.jpg 239.74 kb, 245 downloads since 2015-08-16 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

58

Nån som har koll på fördelare? Det sitter en Bosch VJR 4 BR 25 på motorn jag plockar ur generatorn, det ser ut som en helt vanlig fördelare fast utan vacumgrejjen. http://www.vintagewerks.com/Distributor … 0sale.html
Kan jag köra med den och en 28 pic förknasare?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

59

Lite uppdatering, motorn är nu på plats och fungerar  ICQ/ag eller dvs laddningslampan lyser men det har jag inte forskat vidare på än. Vet ju faktiskt inte om generatorn som satt på den är ok eller så har jag kopplat fel mellan laddningsregulatorn och den.
Men kul var det att köra omkring en kort sväng i mörkret häromkvällen.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

60

Rätt vad det var så skulle jag "bara kolla" på kablarna bakom hastighetsmätaren då det glappar lite ibland i lite allt möjligt ICQ/ag
Resultat? Bara en helt trasig hastighetsmätare och kabla som gapar åt en ICQ/ab

Sökes: En bra hastighetsmätare som kan ersätta eller repdelar för pilen och metalcklipset bakom till instrumentbelysningen.

Post's attachments

2015-10-22 19.36.40.jpg, 157.3 kb, 1024 x 576
2015-10-22 19.36.40.jpg 157.3 kb, 241 downloads since 2015-10-23 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

61 Senaste redigerad av Jan-Iver (2015-10-26 14:14:37)

Pimpade hastighetsmätaren medans jag eventuellt får tag på en ersättare. Limmade fast en gul plastpil och en peacedekal kring centrum på mätartavlan, allt för att hålla stilen i denna mix-max av virr-varr buss.
Snyggt? Nej
Användbart? Nja
Annan okänd coolhetsfaktor? Kanske ICQ/ag

Post's attachments

2015-10-26-13.52.00_red.jpg, 297.27 kb, 1000 x 854
2015-10-26-13.52.00_red.jpg 297.27 kb, 231 downloads since 2015-10-26 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

62

Definitivt personligt iallafall.. ICQ/ag

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

63

Gillar folk som går egna vägar.

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

64

Haha, ja denna går egna vägar minsann ICQ/ab

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

65

Jag har lite problem att hitta rätt i kablar och lampor där bak, jag kan följa kopplingsschemat men inte på alla platser....  ICQ/ae men det ser vettigt ut på papperet.
Det är när jag ska pillra där bak under instrumentbrädan det blir trubbel ICQ/ag

Kommentarer?

Post's attachments

koppling-hastighetsmätare.jpg, 173.87 kb, 477 x 1000
koppling-hastighetsmätare.jpg 173.87 kb, 249 downloads since 2015-10-28 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

66

På plats, jag hann inte testa laddningen men lampa lyser och släcks med tändningen när motorn startar.
Hellyset funkar inte alls men det blir nästa gång.

Garaget har fått nya portar så det blev ljust och trevligt  ICQ/ae

Post's attachments

20151101_171647-1024x576.jpg, 127.16 kb, 1024 x 576
20151101_171647-1024x576.jpg 127.16 kb, 233 downloads since 2015-11-01 

20151101_171725-1024x576.jpg, 110.57 kb, 1024 x 576
20151101_171725-1024x576.jpg 110.57 kb, 230 downloads since 2015-11-01 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

67

Är det någon som har testat om dessa Biltema torkarblad och armar (för båt egentligen) passar bussar eller bubblor?

Post's attachments

2015-11-03 13.31.04.jpg, 234.8 kb, 1000 x 563
2015-11-03 13.31.04.jpg 234.8 kb, 230 downloads since 2015-11-04 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

68

ser ju lika dana ut som på bubbla. de ska jag prova ICQ/ag

69

Har sådana på båten, armarna var grymt vassa i kanterna.
Tänkte inte på detta innan jag skulle öppna upp kapellet ute på en tur och lyckades dra fingret längs torkar armen en bit. Djuupt sår.
Så passa fingrarna och åtgärda dem innan du glömmer att de är vassa.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

70 Senaste redigerad av Jan-Iver (2015-11-15 22:52:13)

Jag har provmonterat Biltema fläkten på ena röret från värmekammaren efter ett tips i en annan tråd. Det blåser på rätt bra upp på rutan även på tomgång men jag testade inte så lång tid.
Fläkten låter rätt mycket så jag tror på en montering utanför själva hytten ICQ/ab

Post's attachments

12208362_10153659186242295_1327197071080129559_n.jpg, 49.64 kb, 540 x 960
12208362_10153659186242295_1327197071080129559_n.jpg 49.64 kb, 243 downloads since 2015-11-15 

12249986_10153659186157295_1666418263725127148_n.jpg, 130.97 kb, 960 x 528
12249986_10153659186157295_1666418263725127148_n.jpg 130.97 kb, 220 downloads since 2015-11-15 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

71 Senaste redigerad av David, Luleå (2015-11-16 09:30:04)

Jag har varit med om att värmen som blåser ut på golvet bak i bubblan (-66an) smält en klack på en damsko. Den vek sig när tjejen klev ur bilen.  ICQ/ad
På typ 3 har de VW byggt in termostater som blandar het och kall luft för att det inte ska blåsa för varmt in i bilen.

Det jag vill komma till är, hur klarar den där fläkten värmen? Det kanske skulle vara bättre att sätta den i motorrummet innan värmekamrarna, lite som typ-4 motorernas tillsatsfläkt. om det blåser på bra kanske man inte ens behöver ha slangarna från fläktkåpan alls.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

72

David, Luleå skrev:

Jag har varit med om att värmen som blåser ut på golvet bak i bubblan (-66an) smält en klack på en damsko. Den vek sig när tjejen klev ur bilen.  ICQ/ad
På typ 3 har de VW byggt in termostater som blandar het och kall luft för att det inte ska blåsa för varmt in i bilen.

Det jag vill komma till är, hur klarar den där fläkten värmen? Det kanske skulle vara bättre att sätta den i motorrummet innan värmekamrarna, lite som typ-4 motorernas tillsatsfläkt. om det blåser på bra kanske man inte ens behöver ha slangarna från fläktkåpan alls.

Det var en bra tanke att montera i motorrummet utan att behöva slangarna från fläktkåpan ICQ/ab Måste testas då som sagt detta är ytterst provisoriskt monterat ICQ/ab

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

73

Eller om du hittar en riktigt typ 2 fläkt så har den ju två anslutningar ut.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/610691.jpg

Typ 4 (iallafall variant) har ju en fläkt med en utgång som sen grenar sig i två en höver och vänster. så kan man ju också göra.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

74

Intressant tanke med fläkten. jag har varit inne på samma tanke att montera elektrisk fläkt i bussen. jag funderade på om det gick att montera en begagnad kupéfläkt framme under instrumentpanelen så att den kunde blåsa båda varm och kall luft.  ICQ/ab

75

en tanke var också så här men då krävs lite håltagning i torpedväggen och det vet jag inte om jag är beredd på än.

En lätt schematisk bild men fantisera en torpedvägg med två hål och ett grovt rör som värms upp av motorns värme mellan tank och fläktkåpa, typ.... inte alls säkert att det vare sig ger effekt eller funkar dock...

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=39273&download=0

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss