1 Senaste redigerad av Marantz (2014-05-14 21:54:11)

Hur jag än trollar med shimsen får jag inte till det.
Tar 3st 0.25 shims, inget spel.
2st för stort spel.
Undrar om det finns tunnare än 0.25?
Nu sitter motor ihop så något svarvande på vevaxel kommer inte på tal.  ICQ/ag

2 Senaste redigerad av PeCe (2014-05-14 19:08:06)

0,24 finns hos CSP. Har hört att det finns 0,22 också, men har aldrig sett det på något försäljningsställe. Default/hmm

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

3

Kolla så de inte är grader på shimsen jag fick putsa till mina kanter

4

Första felet är att man skall ställa in axialen innan man ens sätter i kammen. För att rätta till problemet svarvar man av ytan som chimsen ligger emot på svänghjulet. Mät hur stort spel du har utan chims men med plåtbrickan. Svarva av svänghjulet så att du får ett spel på ca 0,90.

5

Inga kanter på shims, slipade.
Veven är ju slipad 0.50 och blocket arborrat, det är väl det som ställer till det med måtten.

Får kolla det med svarvningen annars.

6

Att veven är slipad och blocket arborrat ska inte vara orsaken till problemet...Om man har nåt hundratal shims att välja mellan så brukar det vara ganska lätt att hitta några som är 0,22 tjocka. Vet dock inte om dom går att beställa..

7

Borde väl gå att slipa shimsen tunnare Default/hmm  eller?

Bubbla -62

8

Går nog inte att tunna ut shimsen.
Har man de tre tunnaste som finns att köpa och spelet blir för tajt spelar nog inte hundra andra shims någon roll om man vill ha tre shims som rekomenderas.  ICQ/ag
Blir till att svarva svänghjulet.

9

Jag brukar inte använda packning melan vev/svänghjul... men häromdagen satte jag ihop en bruksmotor och tänkte att det ser bra ut med original(?) plåtbrickan som följer med i packningssatsen.
Bara det att denna "bygger" ytterligare  0,25 - 30mm !

-Sätt i den ?-)