1

Funderar på vikter på en typ1 och vad som väger vad.

Finns det någon fin lista på vikter i bilen eller är det bara att plocka fram finaste badrumsvågen och gå loss med verktygen för att plocka loss och väga allt?

OM någon har vikter tex. stol, baksäte, skärmar mm så skriv gärna in dem så kan man kanske sammanställa en lista av något slag.

Är intresserad av att veta vad som kan plockas bort och vad som gör stor skillnad.

Tacksam för svar.

Mvh. Johan

VW 1200 1965

2 Senaste redigerad av mettis (2014-05-14 21:36:59)

Kommer ihåg när jag gjorde iordning en 55:a för dragracing/street för 30 år sedan....
Borrade och slipade på ALLT, bytte alla utom framrutan till plast, tog bort fönsterhissar osv, plastlucka fram o bak huv samt kofångare.
Resultat 35 Kg under original.....När jag satt i nyare vxl-låda och en 1600-motor (för reg-bes) hamnade jag på original 810 kg tjänstevikt !-)

Det som onödigt väger på en gammal (orenoverad VW) är ju all smuts och underredsmassa !
Sedan isolering/stoppning samt säten....?

Många säger till mig att "den där lätta Buggy'n" går ju bra därför att...men jag tror inte det skiljer mkt mer än 150kg mot en 50 - 60 talare....

3

min 356 vägde typ 650 kg med förare när jag vägde in den! .. så visst skiljer det!

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

4

Tack för era svar!

Om någon annan vill inflika med tips och vikter så får ni gärna göra det!

Kolfiber fotsteg lockar och övriga lösa karosserie detaljer kommer att bytas mot lättare dito framöver.

Alu stolar på delar av original underreden är på gång och baksätet åker ur och byts mot en tunn aluplåt med matta.

Lithium batteri och Porsche Space Saver fälgar i alu 15" finns redan och ska på till vintern.

Har någon provat Easthills framvagnar?
Vikt och funktion?

Mvh. johan

VW 1200 1965