Förra sommaren åkte jag runt och vantrivdes med en CombiCamp från -80 efter en Citroën från -10. Ni hör ju själv hur det låter. Brrr. Den har tidigare rullat efter en metallicgrön Opel Manta kombikupé från -79 och trivts alldeles utmärkt där. Opeln såldes dock i samband med husköp och har numera sommartjänst hos en god vän. Mer eller mindre rimliga planer på hur detta problem skall lösas började dyka upp i huvudet. En av dom innefattade den buss jag haft i åtanke under en längre tid men fram till för några veckor sedan trodde jag faktiskt inte att det var dags än. Tänk så fel man kan ha.
När jag åkte ner till till Linköping ihop med Thomas Å (härifrån forumet) för en månad sedan råkade jag nämna att jag ev. var spekulant på en bay, ifall han skulle råka höra om någon som ev. skall avyttras. För att göra en historien lite kortare kan vi helt enkelt säga att Thomas råkade känna till en buss som ev. skulle avyttras. Den stämde dessutom alldeles utmärkt på mina “enkla” önskemål om en relativt rostfri buss som kunde köras hem för egen maskin. Mer än så hade jag inte vågat hoppas på när jag funderat på bussköp. Köpet drog ut på tiden några veckor av anledningar jag inte går in på här men efter några veckors lätt vånda slutade det med att jag nu har en chiantiröd kleinbus från -72 hemma på uppfarten. Min första luftkylda. Det var på tiden!

Ganska snart märkte jag att det fanns en inte alltför angenäm bensinlukt i bussen som kom och gick. Har blivit förvarnad om lukten och rekommenderad att inte fylla tanken mer än till trekvart. Nu var dock tanken nästintill tom och lukten ändå påtaglig. Började inse att det nog blir till att plocka ur motorn för att byta påfyllningsslangen. För någon som aldrig lyft ur en motor är den tanken lite lätt skrämmande, jag hade som hoppats på att det kunde få vänta ett år eller två. Började läsa på lite om att lyfta motorn och blev lite mindre orolig. Ute på en tur stannar jag till för att tanka. Kikar lite runt påfyllningen och hajar till då jag upptäckte att tanklocket helt saknade gummipackning. Kan det vara så enkelt? Hämtar en bit plast i bussen och klämmer fast under tanklocket. Åker iväg. Helt luktfritt. Skriver upp “tanklock” i inköpslistan.
Då motorn går bra, olja och bensinslangar är bytta, batteriet är nytt och det allra mesta fungerar som det ska kommer jag att fokusera på inredningen samt det kosmetiska till en början. Det sitter idag en hemmasnickrad campinginredning i den. Westfalia i all ära men jag väljer att se möjligheterna med att få bygga om som man vill ha det utan dåligt samvete. 
Planen för sommaren är ungefär såhär
- Vita kofångare
- Solfilm bort, gardiner in. Ny klädsel till soffan/sängen.
- Matta ut, laminatgolv in. Ljudisolering.
- In med campingbatteri, skiljerelä, laddare och brytarpanel.
- Bygga en till stol bakom förarstolen med i vask och vattenpump, funderar på nåt i stil med Kings Alley-bayen) samt bord
- Stereo
- Piffa upp lacken lite
På “att tänka över-listan” har jag bl.a
- Bort med reservhjul, dit med emblem?
- Hitta takbitar att ersätta takluckor med? Investera i jalusifönster på sidorna? Alternativt lacka tacket vitt så att de smälter in bättre iaf. Garanterat trevligt att ha takluckorna när man är ute och campar men vackert är det ju inte.
Velande först lite och funderade lite lätt på en ev. sänkning. Efter att ha varit ute en dag på en massa dåliga skogsvägar är jag dock rätt övertygad om att det får bli orginalhöjd tillsvidare. Vi tuffade fram utan problem på ställen där vardagsbilen skulle ha klagat för länge sedan. Då bussen kommer att användas till campingresor och jag gärna campar lite avsides får helt enkelt komfort och framkomlighet gå före utseende.
Är annars idel öra vad gäller ev. förslag på ändringar och förbättringar.

står på pallbockar

good times!