1

hej

hade tänkt att bygga ihop en trimmad motor, för gat bruk som kan köras med, och är pålitlig, med lite olika delar som jag köpt på mig under åren.
tänkte börja med ett renoverat 1600 AD block med orginal vev å stakar.

har följande delar:
94x69 mahle cyllar
cb performance 044 toppar 42x37,5
angel w120 camm
26mm oljepump

hade sedan tänkt att beställa dubbla empi hpmx 44mm från staterna.

är detta något som skulle funka ihop?
vad behöver man kompletera för att det ska hålla?
hur många hästar kan man förvänta sig?
kom gärna med andra tips ICQ/ag

2

Du behöver komplettera med förstärkt växellåda (och koppling), infästning av bakvagn mm, så du kan använda hästarna !-)

3

vad gör man för att få en v låda som funkar med denna uppsättning, och bakvang?

4

vad är motorn tänkt att hamna i?? bubbla, buss, typ3, Kg, ....??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

michaelth skrev:

vad är motorn tänkt att hamna i?? bubbla, buss, typ3, Kg, ....??

i en 1303 s

6

Hej
Nu kommer man låta som en sur gubbe  ICQ/ab
Om vi startar med vad har du tänkt dig att lägga in i motorbygget ?
Har du redan pruta ned på saker så stoppa direkt För när trimjävelen är igång så flyter det bara ut  Default/hmm
Du kan räkna med att det stoppar på minst 25000kr eller mera
Om jag fick välja så är det webrar som gäller (Om du inte har stålar köp beg )
toppar det är lite stora ventiler i dom som du har tänkt dig (40X35) funkar super och du får ekonomi oxå (soppa förbrukningen )
Sen hur har du tänkt dig hur maskin skall var hysterisk med varv eller en gatmaskin som skall gå att köra från 2000varv o uppåt
om det skall vara snäll o fin på låga varv och dra till 6000 så skall du nog tänka efter före kamvalet och ventilstorlek å den skall gå att crusa med
nästa sak är vilken soppa kvalitet som skall användas 95/98 (eller räsesoppa ) (vilket komp förhållande )
Jag vet att det är en jungel av saker man kan köpa men det blir lätt fel
Du kan starta med att arborra dit block om det inte är det  nästa sak är att kolla upp veven hur den är som balansera den plus att mäta upp dina vevstakar och väga upp dom som start
Sen är det olje systemet som behöver ett filter sen är det aldrig fel med en extra sump
Efter som du har topparna redan som jag tycker är lite stora ventiler (flödes balansen)  kan det bli lite struligt med lågfarten
Efter som jag inte vet hur du tänker på hur du vill ha motorn så är det svårt att välja kam
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

PPRMicke skrev:

Hej
Nu kommer man låta som en sur gubbe  ICQ/ab
Om vi startar med vad har du tänkt dig att lägga in i motorbygget ?
Har du redan pruta ned på saker så stoppa direkt För när trimjävelen är igång så flyter det bara ut  Default/hmm
Du kan räkna med att det stoppar på minst 25000kr eller mera
Om jag fick välja så är det webrar som gäller (Om du inte har stålar köp beg )
toppar det är lite stora ventiler i dom som du har tänkt dig (40X35) funkar super och du får ekonomi oxå (soppa förbrukningen )
Sen hur har du tänkt dig hur maskin skall var hysterisk med varv eller en gatmaskin som skall gå att köra från 2000varv o uppåt
om det skall vara snäll o fin på låga varv och dra till 6000 så skall du nog tänka efter före kamvalet och ventilstorlek å den skall gå att crusa med
nästa sak är vilken soppa kvalitet som skall användas 95/98 (eller räsesoppa ) (vilket komp förhållande )
Jag vet att det är en jungel av saker man kan köpa men det blir lätt fel
Du kan starta med att arborra dit block om det inte är det  nästa sak är att kolla upp veven hur den är som balansera den plus att mäta upp dina vevstakar och väga upp dom som start
Sen är det olje systemet som behöver ett filter sen är det aldrig fel med en extra sump
Efter som du har topparna redan som jag tycker är lite stora ventiler (flödes balansen)  kan det bli lite struligt med lågfarten
Efter som jag inte vet hur du tänker på hur du vill ha motorn så är det svårt att välja kam
/// Micke

ja att det kostar mycket stålar är jag medveten om, ICQ/ab
sedan så hade jag tänkt att det skulle vara en gatmaskin som du säger som går att kör lungt med även.
hade väll tänkt att hålla varven nere för att det ska hålla längre.
just det dår med topparna var inte skriven i sten, men jag skulle ha fått köpt dom biiiligt av en kompis, men i och med att du tycker att det var stora ventiler så kanske det är bätre att köpa 40x35.
arborning och upptagning för syllar är gjort, hade tänkt att ta tag i balansering och dyligt när tid finnes ICQ/ag

8

Hej igen
Om man säger så här stora ventiler = höga varv ( hyfsad mellan ) på grund att man tappar gashastigheten  och dålig soppa förbrukning
På en så liten motor som du har tänkt dig Men går du upp i vevaxel (storlek på slag så är det en annan femma)
Om du väljer typ 40x35 så får du en högre gashastighet både på insugs sidan och på avgas på 1915  och det är lättare att hitta ett sjust avgas system för den delen är mycket viktig
Då kan du få en bra soppa ekonomi oxå  som kan vara kul att ha så slipper man svänga in på varje mack
Du kan kolla in o läsa på min tråd så finns det lite matnyttigt  ICQ/ab om flöde i toppar http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359
För det är inte bara att hänga på sådana lock och tro att det en massa hk utan att gosa med dom
Nr 1 tänk på vilken soppa du skall använda  för det börjar bli dåligt med mackar som säljer 98 med bra kvalitet 
Det där med kamar kan var mycket svårt att välja  för många är för racing o då blir det lite knasigt med lågfart delen i bland oxå på mellan som man kör mest på 
Vi har en kille som heter johanes person ( Jpm) som gör jävligt bra kamaxlar för gatmotorer  som är myckte bra körbarhet och en massa Hk
vissa tycker att dom är dyra men skall man trimma så kan det vara värt varje krona
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

PPRMicke skrev:

Hej igen
Om man säger så här stora ventiler = höga varv ( hyfsad mellan ) på grund att man tappar gashastigheten  och dålig soppa förbrukning
På en så liten motor som du har tänkt dig Men går du upp i vevaxel (storlek på slag så är det en annan femma)
Om du väljer typ 40x35 så får du en högre gashastighet både på insugs sidan och på avgas på 1915  och det är lättare att hitta ett sjust avgas system för den delen är mycket viktig
Då kan du få en bra soppa ekonomi oxå  som kan vara kul att ha så slipper man svänga in på varje mack
Du kan kolla in o läsa på min tråd så finns det lite matnyttigt  ICQ/ab om flöde i toppar http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359
För det är inte bara att hänga på sådana lock och tro att det en massa hk utan att gosa med dom
Nr 1 tänk på vilken soppa du skall använda  för det börjar bli dåligt med mackar som säljer 98 med bra kvalitet 
Det där med kamar kan var mycket svårt att välja  för många är för racing o då blir det lite knasigt med lågfart delen i bland oxå på mellan som man kör mest på 
Vi har en kille som heter johanes person ( Jpm) som gör jävligt bra kamaxlar för gatmotorer  som är myckte bra körbarhet och en massa Hk
vissa tycker att dom är dyra men skall man trimma så kan det vara värt varje krona
/// Micke

men vad skulle du rekommendera för kam då till 40x35 toppar och bultade orginalvippor, som fungerar bra, även på låga varv, som inte sliter så mycket?

10

det finns ett gäng olika kamar
du kan pma mig
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

11

Bra tråd..  ICQ/ab

Du får gärna avslöja hemligheterna angående kam alternativen här i tråden... ICQ/ag

Jag har en lite liknande motor på gång.. 69x94mm och funderingar på antingen original ventiler eller 40x35,5.. I mitt fall kommer motorn att matas med ett par dubbla port Kawa gasspjäll å insprutning..

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

12

Misstaget många gör är att bestämma sig för en kamaxel och försöka bygga motor utifrån det.. Det är smartare att välja kamaxel utifrån användningsområde, typ av fordon, tänkt varvtalsområde och vad topparna flödar.

Slutar topplocket att flöda efter 8mm lyft är det ingen större vits med att lyfta speciellt mkt mer än så. Durationen påverkar ju vid vilket varvtal man får maxeffekten och vridmomentskurvan.. Så det bästa är ju att försöka matcha kamaxeln till motorn och användningsområde.

13

Som Gene Berg skriver så ände gången man väljer kam först och matchar resten efter den är när man ska bygga en recemotor, i alla andra fall så väljer man kammen sist.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14 Senaste redigerad av MrPete (2014-05-14 16:25:15)

Det förutsätter å andra sidan att man har alla andra delar och kunskapen för att få alla de andra delarna att matcha kammens profil.. Vilket Gene Berg hade, men har ts eller alla andra det? Ska ts bygga en racemotor?

Edit: läste ditt inlägg något hastigt Svwerker, var inte spydigt menat... men det stärker ju mitt argument att ts bör välja kamaxel först när han har resten av konceptet klart.

15

Nä det där med att välja kam är inte helt lätt om man ska optimera sitt koncept. Det finns några kammar som fungerar bra, några fler som fungerar mindre bra, ännu flera som fungerar sådär och väldigt många som fungerar dåligt i ett bestämt koncept. Som vanligt så går det att få nästan allt att fungera hyggligt men inte så mycket att fungera skitbra. Det som ser bara ut i teorin kanske inte är så bra.
Jag återkommer till en jämförelse mellan min 1776, 40*35,5-toppar, W110-kam, IDA i min 1302 och min vän Conny Lindh som hade en 1915, 42*37-topper, W130, IDA i hans skithus. På pappret så hade han större motor, värre toppar, värre kam, lättare bil. Trots det var det något som inte stämde i hans motor (jag vet inte riktigt vad men jag tror att kanalerna var för stora) för min bil var snabbare.
Jag vet inte om jag eller Conny blev mest förvånad över det för hans borde ha varit snabbare.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Svwerker skrev:

Nä det där med att välja kam är inte helt lätt om man ska optimera sitt koncept. Det finns några kammar som fungerar bra, några fler som fungerar mindre bra, ännu flera som fungerar sådär och väldigt många som fungerar dåligt i ett bestämt koncept. Som vanligt så går det att få nästan allt att fungera hyggligt men inte så mycket att fungera skitbra. Det som ser bara ut i teorin kanske inte är så bra.
Jag återkommer till en jämförelse mellan min 1776, 40*35,5-toppar, W110-kam, IDA i min 1302 och min vän Conny Lindh som hade en 1915, 42*37-topper, W130, IDA i hans skithus. På pappret så hade han större motor, värre toppar, värre kam, lättare bil. Trots det var det något som inte stämde i hans motor (jag vet inte riktigt vad men jag tror att kanalerna var för stora) för min bil var snabbare.
Jag vet inte om jag eller Conny blev mest förvånad över det för hans borde ha varit snabbare.

-Har för mig att Conny's bil låg på 12/13-sek strecket och din bil en sek långsammare....?-)

17

mettis skrev:
Svwerker skrev:

-Har för mig att Conny's bil låg på 12/13-sek strecket och din bil en sek långsammare....?-)

Nu var detta inte den motorn Brorsson byggde, den var dessutom ingen 1915.   ICQ/ad

Ali G

18

har en liten fråga ,

är det nån skillnad om man köper oljepumpslock med bara utag och borrar inlopp i blocket, eller med både ut och in lopp i locket. vad är bäst?

19

De med både in- och utlopp kräver en speciell pump. Jag är inte så förtjust i dessa då det är många passager som kan försämra flödet.

Ali G

20

Svwerker skrev:

De med både in- och utlopp kräver en speciell pump. Jag är inte så förtjust i dessa då det är många passager som kan försämra flödet.

Okej, då är det bara att plugga pumpen och gänga i inlopp i blocket.

Har en annan fundering, när man borrar upp oljekanalerna, vilken storlek på borr? Alla kanaler? Någon som har en liten guide på ingreppet? ICQ/ab