1

Visst kan man mäta "inspänningstrycket" och se om en beg. tryckplatta är sjysst?  Vad ska det ligga på isf?  Är det olika dessutom på solfjäder och trearmad ?

You´ll never know...

2

Har du förslag på hur man skall mäta detta, är jag intresserad ?

Titt som tätt råkar jag ut för begagnade kopplingar, solfjäder och ringfjäder som slirar på mina lätt trimmade motorer......
-Vore bra att kunna mäta "trycket" med någon anordning......

3

Dels kan man ju använda ungefär samma metod som man använder för att mäta ventilfjädrar, dvs en våg och typ pelarborr.

Alternativet är att montera i den i svänghjulet, låsa detsamma och använda sig av en momentnyckel för att mäta vid vilket vridmoment som den börjar slira.. fast då är lamellen med i spelet också.

4

Klurade lite på det här med för ett tag sen, kanske främst om hur man kan öka trycket genom att shimsa in tryckplattan. Hittade då den här guiden som beskrev det hela rätt bra!

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267

5

Verkar ju vara en bra och tydlig guide för inschimsning och dragrace men det där är ingen "pelarborr-badrumsvåg" mätning som jag kanske mer var ute efter för våra standard motorer och som Mettis skriver , begagnade hittade plattor som kan vara bra att veta hur och om de funkar.

Utveckla gärna MrPete. Jag tror jag fattar men författa gärna ihop en guide..  ICQ/ab

You´ll never know...

6

Ja, du kan ju alltså mäta med våg ungefär som i exemplet hur många kg som krävs för att frigöra lamellen.

Men om du menar det anda exemplet så monterar man allt på veven och låser svänghjulet. Med momentnycken drar man sen i lamellen (behöver hylsa med splines som passar i lamellen). Successivt ökar man momentnyckeln tills den klickar. Då vet man hur många Nm som behövs för att lamellen ska slira. Detta är en metod man använder sig för att shimsa in tryckplattan för rätt slir, men kan alltså även veta hur mkt vrid kopplingen klarar av att hålla.