1

Hej! på min 1303S så har stolarna blivit glappa i skenorna alltså det känns att stolen sitter löst. Vad kan man göra åt saken? har kollat runt lite och hittade de här bussningarna, kan det vara dem som måste bytas ut? http://www.classicvw.se/plastbussning-f … ts_id/1132

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

2

Stämmer bra, en till vardera på de bakre benen.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

3 Senaste redigerad av ju11e (2014-05-04 19:23:43)

Stefan F skrev:

Stämmer bra, en till vardera på de bakre benen.

Bra bra! då slänger jag i bussningarna i varukorgen!

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

4

hur byter man ut dem då?  Default/yikes

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

5

ju11e skrev:

hur byter man ut dem då?  Default/yikes

Du får ju först ta ur stolen/stolarna, om jag nu inte minns fel så skall du skjuta dem så långt bak (eller var det framåt..?) det bara går, och en bit till, så att de "spårar ur". Vill också minnas att det kan vara en hel del "bös" i form av järnoxid och annat gammalt skräp i skenorna i golvet, så man får peta med en gammal skruvmejsel eller huggmejsel i spåren.
De gamla plastbussningarna faller nog av med en gång, om de ens finns kvar, de nya snäppet man på benen, försiktigt. Sedan kan de ju vara bra att smörja upp glidskenorna,  jag har använt silkonspray till det, men det kanske finns bättre produkter.
Sedan vill jag också minnas att man skulle ha fyra plastbussningar till varje stol, en till varje ben, men jag kan ju minnas fel, har inte mekat med 1303s sedan tidigt 1980-tal.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Det var nog framåt man skulle skjuta stolen, om det är den modellen där spärren sitter in mot mitten av bilen. Vill minnas att en del 1303or hade den gamla typen av spärr som satt under stolen.

7

Har vart ute o försökt att få ur stolen genom att skjuta den både frammåt och bakåt utan att han åker ut.. det finns inget skräp och sådant i skenorna.. det tar tvärstopp åt båda hållen.
Har alltså den som man skjuter bakåt och framåt med en spak i mitten, så som jag har förstått så är det bara till bak bussningarna ska sitta.

Lite offtopic men hur är det enklaste sättet att komma åt tändstiftet åt vänster där det är trångt o jävligt alltså närmast utåt.. har försökt med ett stort och klumpigt spärrskaft med förlängare och sådan som man kan göra så att man kommer åt bättre (kommer inte på vad den heter)
Så hur ska man göra, utan att lyfta ur motorn..

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

8

ju11e skrev:

Har vart ute o försökt att få ur stolen genom att skjuta den både frammåt och bakåt utan att han åker ut.. det finns inget skräp och sådant i skenorna.. det tar tvärstopp åt båda hållen.
Har alltså den som man skjuter bakåt och framåt med en spak i mitten, så som jag har förstått så är det bara till bak bussningarna ska sitta.

Lite offtopic men hur är det enklaste sättet att komma åt tändstiftet åt vänster där det är trångt o jävligt alltså närmast utåt.. har försökt med ett stort och klumpigt spärrskaft med förlängare och sådan som man kan göra så att man kommer åt bättre (kommer inte på vad den heter)

Med tändstiftet, så brukar jag ha en sån där hylsa som man kan ändra vinkel på om du vet vilken jag menar. Sitter som ett ''gångjärn'' i mitten så du kan böja på den. Då kommer man åt perfekt!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

9 Senaste redigerad av ju11e (2014-05-13 17:18:04)

Hellberg skrev:
ju11e skrev:

Med tändstiftet, så brukar jag ha en sån där hylsa som man kan ändra vinkel på om du vet vilken jag menar. Sitter som ett ''gångjärn'' i mitten så du kan böja på den. Då kommer man åt perfekt!

http://www.forch.se/documents/thumbs/1606281221_20091307213003_600x600_Fit_0_0.png en sådan?
Har försökt med en sådan fast man den sätter man på hylsan o på spärrskaftet, fast när man ska skruva ut den så går den emot grenröret.. men får väl komma på något ICQ/ad

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

10

hur ser ditt motorutrymme ut?

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

11

jag fick dän han efter ett tag ICQ/ad nu är det bara stolarna då ICQ/ae

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

12

När det gäller tändstiften använder jag omväxlande 1/2" och 1/4" hylsor och spärrskaft för att komma åt de främre eller bakre stiften. Lång förlägnare till 1/4" och kort till 1/2".
Jag har en gammal Kamasasats 1/4 med en ledbar spärrnyckel, den funkar oftast bra, det ingick ju två olika tändstiftshylsor till den också, men den ena är väl mest till gräsklippare eller något annat motordrivet köksredskap.

En och annan hjärncell i minnesbankerna har väl blivit raderad sedan den dagen jag mekade med 1303,  men undrar om det i skenan inte finns någon spärr, någon flärp, som man skall fälla åt sidan, eller någon spärrskruv, eller kanske någon spärr i själva reglaget. Det har ju passerat såväl mazdor och citroëner liksom någon golf sedan dess, så jag vet att det kan se väldigt olika ut. Men ta en ficklampa och ge dig in i litet gymnastiska övningar för att själv bilda dig en uppfattning hur det ser ut.
Rimligtvis finns det väl någon annan "tjockbubblaägare" här som nyligen tagit ut sina framstolar, som vet hur det är.

13

Fick te det nu ICQ/ad Va ju skitenkelt när man kom på det haha!
vid fram på stolen så sitter det ju ett bläck, med skruv, skruvade bara bort den och sedan tog dän den, vipps så var det bara dra dän hela stolen!

Bytte bussningarna, blev tyvärr ingen skillnad, så det är skenorna som är utnötta? (orginal bussningarna var typ en en triangel uppe och nere på ena foten på stolen.. men men, nu går det ju lättare att flytta bak och fram med stolen då jag passade på att smörja!

Fick även till tändstiften, med hjälp av en 22 ringnyckel, och ibland fick jag hjälpa mig av spärrskaft, förlängare och en sådan ledhylsa eller vad de heter, så ny har lilla baggen nya stift och tändkablar, (fy fan va det tog tid och komma åt tändstiften.. men nu är det gjort!)

Imorgon blire väl o fräscha upp i motorutrymmet och kanske få dit fördelaren! Ihopp att han går igång! ICQ/ag

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

14

Just det ja...Fick just tipset av en annan 1303-ägare, "skjut stolen så långt bak det bara går, titta på golvet framför stolen, där finns då ett spärrbleck att skruva loss, sedan framåt och häkta ur benen med glidbussningarna". Men det fixade du med litet tankekraft!

Men köp ett smidigt vinklingsbart spärrkaft, förlängare, "kardanknut" och en smidig tändstiftshylsa, så är förutsättningarna större att du skall slippa ta ur motorn ur bilen varje gång du byter stift, även om det är en baggis att få ur motorn med rätt verktyg och hjälpmedel.

15

Man behöver inte skruva loss spärrblecket. Tanken är att man stoppar in en skruvmejsel och böjer blecket samtidigt som man skjuter tillbaka stolen.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

16

nisslars skrev:

Man behöver inte skruva loss spärrblecket. Tanken är att man stoppar in en skruvmejsel och böjer blecket samtidigt som man skjuter tillbaka stolen.

Aha! Alltid lär man sig något nytt!

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom