1

Vad kör ni för hjulvinklar på era Bubblor som inte är original ? Alla ni som kör sänkt och gärna kör fort emellanåt, vad har ni för inställningar?
Jag kör själv kulbult fram och IRS bak. Får inte till en riktigt bra vägkänsla. Tidigare körde jag en 1303:a med kuggstång,det var fint som attan. Motorväg+200 på mätaren och bara hålla ratten med två fingrar ! Det går inte med nuvarande bil som har snäcka.Förmodar att det går att jobba mycket med camber och caster,men hur påverkar det väghållningen ? Någon som kan ?

2

enkelt samman fattat,mer caster stadigare bil (höga farter)segare att svänga,camber är för kurvor o styrgeometrin, mindre camber rullar lättare ,ställ in bilens grund mått, gäller även to in o ut, ICQ/af

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

3 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-05-23 09:58:13)

Vi startar så här Hur låg är bilen och vilken vinkel är det på bilen i grader
När man sänker en bil så bör man modda pitman armen för att slippa så mycket bumpstyrning
sen kollar du upp hur mycket det skiljer på styrstagen  sen kollar du upp glappet i styrsnäckan 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Jag har lagt casterchims under nedre torsionsröret fram för att kompensera.Cambervinkeln är 0.30" (lutar inåt i ovankant)Hur mycket caster är bra ?
Vet inte riktigt vinkeln på bilen,men just nu är den för hög bak tycker jag.Fram är den ganska låg pga uppflyttad framvagn. Skulle tro att det är ca 10 cm mellan marken och bottenplattan. (Foto på bilen -Silberblitz, finns under "carspottingtråden")
Just nu är bilen betydligt högra bak än fram-jobbar på att få ner den lite till bak.Blir det någon skillnad väghållningsmässigt om bilen blir mer jämnhög? (låg)Bak sitter grövre torsionsstavar ifrån Porsche 944 och gula KONI.Fram är bilen väldigt stum.Ska prova att ta bort/byta stötdämparna för ökat rörlighet. Tacksam för alla tips och råd.

5

Jag villinte vara dum
Du har gåttöver gränsen när det gäller sänkning  i framkant  bilen bara hoppar upp o ner 
Förmodligen bottnar kulbulten i framvagnen
Är bärarmarna raka eller uppåt så blir det inte bra om du vill köra över 160kmt (det är ganska spännande att köra över 180kmt i en bubbla )
Släng bort Porsches torsionsstavar och montera dit standar cabb stavar som är lite hårdare (obs 944 väger cirka 1400kg Tävlingsvikt 1050kg)
På våran gammla 944 bytte vi till mjukare stavar när vi körde långlopp med R däck och det posetiva med det var att vi kunde köra 2st 24timas lopp på samma däck
Effter 3 års vinst i serien (slc) så byggde vi om till slicks det enda som vi förändrade var krängare

/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

6

Tack Micke ! Jag ska kolla hur det ser ut med bärarmarna fram. Har du några bra värden vad gäller hjulinställningen ?-eller är det originavärdena som gäller.Jag har idag orginal värde ifrån kulbult +original IRS. Dvs VW1500 fram och 1303 bak...

7 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-05-23 20:30:37)

Vad skall du använda bilen till ???
När du bromsar med bilen får du mera to ut på höger framhjul än vänster (längre styrstag på högersida)
Vi brukar kapa och modda för att få mera camber på tävlingsbilar
Jag skulle montera dit två casterchims om du skall köra i dessa hastigheter
Starta med standar hjulinstälning och öka to in på h  med 0.25 grader
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

8 Senaste redigerad av mettis (2011-05-23 22:05:35)

Såhär gjorde jag på mitt Buggyprojekt ifjol (långtidsprojekt.....alltså ej körklar ännu) LÄNK

Men det drar ju med sig merjobb på en typ1....;-) med främre karossfäste osv

(för den som undrar, är det ju ökad Caster jag vill åt...och gratis var det ju!)

9

Mer caster låter vettigt för stabiliteten rakt fram. Jag ska prova.Bilen ska gå en del på Malmö Raceway och SCC.

10

Om du ska leka i malmö bör du ha lite mer to in än standar mer i  bak
Som banan var i helgen med supergrep med nya banrekord kommer drivaxelrören att rättasig i starten
Det optimala är att hjulen står rakt i starten (camber +- 0) man kan labba med lite posetiv camber
Ps Det var sýnd att du viste att jag var i depån ( TD bad 66) så kunde vi snackat lite vw
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

11

jag gjorde en riktig fyrhjulsinställning på jobbet (vw återförsäljare) efter vws värden och min bil gick spikrakt och helt odramatiskt. Kunde styra med ett finger på ratten ICQ/ab Nu var ju bilen inte snabbast men gjorde iallafall 12,4 på 402m.
Bilen var orginalhög bak med pendelaxel,orginal torisionsstavar,röda koni,inga genomslagsgummin och hade sänkt kulbultsframvagn fram

12

bra sagt marcus! 

folk lägger tusentals kronor på att trimma å fixa sina bilar..  , men lägger inte en femhundring på en hjulinställning..

13

Jag trodde att man har chassi setupp innan man testar bilen
När jag börjar härja med bilen startar man ALLTID  med en hjulinställning sen väger man varje hjul för att kolla balansen på bilen
Sen kollar man rideheight  fram och bak
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

14

Jag har också gjort en hjulinställning på VAG östersund med bubblans värden! Går spikrakt men nu har jag bara kört 11,7 ! styr med en hand i mål.Kanske om man kör riktigt fort bör man kolla lite mer! Kör med en puma framvagn utan casterchims och original bakvagn (uppstyvad)Funkar kalas!  ICQ/ab