1

Hallåj!

Jag är ute efter nya lager till min 1500cc motor(H216177X). Det finns en rad olika dimensioner och jag vet inte vad jag har. Enligt vw up north ska det stå på lagren om det är standard eller eventuell överdimension.

Hur jag än kollar på mina lager, med förstoringsglas och i olika ljus så hittar jag ingenting mer än ett par vad jag tror är artikelnummer. Jag skickade dem till up north och det kunde bara få fram att mina vevlager var 0.25 överdimension.

'Delade mittersta' ramlagret: 131 105 539
'Vevlager': 113 105 707
'Kamlager' i storleksordning: 113 101 507 - 113 101 517 - 113 101 528

Jag googlat och letat i de handböcker jag har, men jag hittar varken vilka som är rätt eller hur man kanske kan mäta sig fram.


Här är måtten på det tre stora lagren.

65,5 mm ytterdiameter och ca 54,7 mm innerdiameter och det lilla yttersta lagret(mot remskivan) har en ytterdiameter på 50,5 mm och en innerdiameter på ca 40 mm. Tjockleken på lagren är 5,5 mm.
Bredden på lagren räknat från 'svänghjulssidan'. 26,9 mm - 21,9 mm - 21,9 mm och 15 mm.


Har ni någon idé? Väldigt tacksam för alla tips jag kan få.

Mvh

2

Original är ramlager 65,0 utvändigt, så 65,50 är första överdimension på blocket. Du bör även mäta axiellt på första lagret, annars kan spelet bli alldeles för stort. Troligtvis är det 0,25mm underdimension på veven och det verkliga innermåttet är 54,75mm, dvs 0,25mm underdim på veven.

Det räcker egentligen med mått på ett lager, då man gör samma över/underdimension på alla. men som sagt behöver du mäta tjockleken på den yttre delen (mot svänghjulet) för att få rätt tjocklek axiellt.

3

Okej, jag förstår!

När jag mäter får jag det till 3,5 mm, kan det stämma?

http://www.classicvw.se/ramlager-t1-12- … ts_id/3260
Kan det här vara rätt?

Och kamlager verkar det bara finns en variant av?
http://www.classicvw.se/kamlager-12-160 … ts_id/1774

Tack så mycket för hjälpen!

4

Om det inte är taget något axiellt på blocket när det ar-borrats så stämmer lagren du valt. Jag kan mäta på mitt block som det är taget 1mm på och se hur tjockt det är så har du något att jämföra med.

Kamlagren finns faktiskt i två varianter. Den du länkar till, men det finns bättre med dubbla axiallager på första lagret (double thrust cam bearings).

http://www.classicvw.se/kamlager-12-160 … ts_id/4818

5

Perfekt, sakta men säkert närmar det sig en beställning. Hur exakt mäter du på blocket? Så jag inte mäter fel om vi ska jämföra samma mått.

6

Jag mäter bredden på det första lagret, det är nämligen på utsidan av det man lägger till material på lagret. Jag kan ta ett foto där jag mäter så vet du.

7

med T mått  och tre hundringar (gärna med cylinder indokatorklocka)
Ett tips köp dina lager någon annanstans  Typ dalhems eller Csp
Du får vad du betalar för när det gäller lager  ICQ/ac
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Jo men det blir ju svårt att mäta axialt med T-mått. Digitalt skjutmått och/eller mikrometer. Diametern på lagret kan man ju mäta med T-mått och indikatorklocka.

Lagren man vill ha är Silverline med stål i mittenlagret. Det har varit lite strul det senaste med fel mått på lager, men efter påpekande fick jag nya från Dalhems som var perfekta. Christer där är bra att ha och göra med.

9

Okej, jag tror att jag hänger med. Så om vi säger att axialspelet är std. så borde det här passa?

http://www.dalhems.com/p/3a522131268a47 … lager-sats
http://www.dalhems.com/p/7686e115352047 … -std-axial
http://www.dalhems.com/p/738f0da8b5f840 … OLBENSMITH

10

Ja, förutsatt att axial är std så ser det helt rätt ut. Du borde också kunna mäta dina gamla lager, hur brett det första lagret (mot svänghjulet) är.

11

Okej, det första är 26,9 mm brett.

Det andra 21,9 mm, tredje 21,9 mm och fjärde 19,8 mm.

12

Får mitt till 26,9mm också och det är +1mm axiellt.

Så du ska alltså ha block +0.50 vev -0.25 axial +1mm