1

Någon gång för länge sedan så såg jag en guide för att ställa in dubbla solex ( typ 3 förgasare tror jag det var )

Kanske var det t o m  från typ 3ans verkstadshandbok

Nu är det egentligen inte typ 3 förgasare jag har men vad jag förstår så ska principen vara densamma

http://www.cbperformance.com/images/dual-solex-instructions.jpg
Denna "mycket utförliga" beskrivning följde inte ens med det " helt monteringsfärdiga " kittet som jag beställde, utan det låg en beskrivning för Weberförgasare med i lådan???

Har googlat som f_n men kan inte hitta den, någon som vet?

Och var får man tag på ett synkroniserings verktyg? ( Glömde beställa det )

/Ola

2

Här säljer de synkroniseringsverktyg om du inte hittat det någon annanstans.

http://www.kgtrimning.com/

Skruva ut luftskruvarna ~2-2,5 varv. Se till att gararna är någorlunda synkade utan att ha motorn igång. starta motorn. Ställ till tomgången så att motorn går.

Lossa länkaget från ena gasaren. Sätt i synk klockan. läs av. Flytta den till andra sidan och ställ in gasaren så att den är lika som den andra.

Skruva in ena gasarens luftskruv tills motorn börjar gå dåligt. Skruva ut den till motorn går bra igen. Skruva därefter ut den ca ½ varv till. Gör lika på andra gasaren.

Ställ in tomgången. Kolla synkroniseringen igen. Stäng av motorn och sätt tillbaka gaslänkaget, se till att den öppnar bägge gasarna samtidigt och ger full gas samtidigt.

Klart!

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

3

TACK!

ICQ/ag

4

Här finns info på Samba:

http://www.thesamba.com/vw/archives/man … /index.php

5

Ett litet tips plocka isär fuggarna och kolla att dom är rena från spån (flotörhusen )
Har råkat ut för det problemet på några sattser
När du synkar plugga slangen mellan fuggarna så blir det bättre
När du du har isär fuggarn kolla vilka huvudmunstycke som sitter i (det har varit olika stora i en satts ) kolla även lågfarts munstyckena
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

PPRMicke skrev:

Ett litet tips plocka isär fuggarna och kolla att dom är rena från spån (flotörhusen )
Har råkat ut för det problemet på några sattser
När du synkar plugga slangen mellan fuggarna så blir det bättre
När du du har isär fuggarn kolla vilka huvudmunstycke som sitter i (det har varit olika stora i en satts ) kolla även lågfarts munstyckena
/// Micke

Tack för tipsen.

Vad är dina övriga erfarenheter av dom här förgasarn?  Går det at få dom att fungera?

Har redan upptäckt att den ena förgasaren stängde inte gasspjället ordentligt på, det var som tur var bara staget upp till automatchoken som var för långt så det gick att fixa genom att bocka till det lite...

Men känslan är väl att det är lite si och så med kvalitet på nyare Solex

7

Om jag skall vara ärlig så anser jag att det är %¤/!. Samma med empi kopior
Men det är så som solex var innan dom konkade
Jag har varit med att modiferat solex till historisk banracing till saab sport (1966a) med tre fuggar i rad
Det gick åt 15st för att få tre bra
Det roliga med jobba med så gammla prylar är att man kommer i kontakt med gammla gubbar som trimade hela dagarna (saab)
När dom sa att man fuskade på den tiden och bytte till weber för att silppa strulet med solex skall man göra som dom sa
Men solexen är den enda fuggen som får användas så det är bara att slita i sitt hår och testa vidare med skiten
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Jag har lagt ner många timmar på mina innan jag ens fick de att gå alls. Satt med en Dremmel och en lite fil och slipade och puttsade många timmar innan jag fick bort allt gjutskägg och vassa kanter för att få så släta och fina kanaler som möjligt.
I min sats satt det olika nålventiler  ICQ/ad De suger även i luft i spjällaxlen fast de var helt nya  ICQ/am