1

Några som har tips och erfarenheter på att förbättra väghållningen på en vw 1500?
Som passar rally
Jag har tänkt att sänka den bak för mer camber

Hårdare stötdämpare runt om.

Förlängd pittmanarm

5tums fälgar, kanske lite utåt breddade

Grövre kränghämmare fram , är det bra?

2

Hej . Byt ut alla gummi i bakvagnen mot teflon, även bakvagn vaggans fästpunkter. Jag pratar om IRS bakvagn.  Ändra caster vinkeln fram genom att lägga "shims" i nedre infästningen på ramhuvudet. Värm och vinkla nedre "länkarm" för att ändra cambervinkeln på framvagnen. Och helt plötsligt har du fått en helt annan väghållning. Tips jag fått från gamla "rallycrossare". Kent Hägerströms vw 1500, som han vann SM med 1978 hade de här modifikationerna. Tilläggas kan att Volvos fabriksbilar var så ifrån åkta att de likaväl kunde parkera och sätta sig i publiken. Och det begriper väl alla att så får det inte vara, så ett par år senare förbjöds gammelfolkorna från SM. Den som har mest pengar måste få vinna eller hur? ICQ/ad
Med vänlig hälsning. Ingemar

3

Tack för tipset Ingemar!
Okej, när man värmer nedre länkarmen för att få mer negativ Camber, då får man väll också mer caster..., men det räcker alltså inte?
Jag tänker köra med pendelbakvagnen, den är också bra!

Vad säger ni om kränghämmare, camberkompensator??

4

"Värma bärarm" för att ändra cambern fram verkar onödigt då bilen har justerbara kulleder både upptill och nedtill  ICQ/ab ?

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

5

Macke skrev:

"Värma bärarm" för att ändra cambern fram verkar onödigt då bilen har justerbara kulleder både upptill och nedtill  ICQ/ab ?

Dessa räcker inte alls till

6

Hur mycket camber ska det vara?

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P