1 Senaste redigerad av JohanP (2014-05-11 23:07:03)

Skall nu sälja min Karmann Ghia.
Bilen är i mycket bra skick.
Bilen är rostfri.

Den vann pris på West Coast Bug Meet Ängelholm - 13

Lite information om bilen:

Karmann Ghia Typ 14 1958

Allmän information om bilen:
•    Motor: 2.0L Typ 4 med dubbla förgasare, Porsche kylfläkt, eftermarknads kylkåpor. Troligen helt standard i övrigt. Motorkod okänd.
Växellåda: härstammar från en VW 1303. Daterad till januari 1973. Märkt med AT vilket betyder 3,88 slutväxel. Växellåda ombyggd från IRS till bilens original svingaxelkonstruktion. Växellådans slutväxel medger lägre motorvarv vid högre hastigheter än jämfört med original. Helsynkroniserad. Övrigt innehåll okänt, troligen orörd.
•    Fälg/däckkombination:  eftermarknadsvariant på Porsche Fuchs, 17x7” ET40. 185/35-17 resp. 205/40-17. 5mm spacers fastskruvade i bromstrummorna bak.
•    Bromssystem nytt med skivor fram och trummor bak med Porsches bultmönster (5x130). 2-krets bromssystem med bromsvätskebehållaren direkt på huvudbromscylindern.
Original har bilen trumbromsar runt om samt 1-krets bromssystem. Bultmönster 5x205.

Följande åtgärder/översyner gjorda fortlöpande sommaren 2013:
•    Tillverkning/installation av ny gaspedal. Originalutförande men förbättrad fastsättning i chassi.
•    Förgasare helt nedmonterade/isärplockade för inspektion och rengöring. Flottörnivåer justerade (10/32 mm). Alla munstycken och kanaler renblåsta med tryckluft. Nya o-ringar till blandskruvarna. Nya packningar. Förgasartyp: Weber IDF 40 (70), italienska.
•    Nya vajrar till gasreglage (vajer från gaspedal samt vajrar till resp. förgasare). Vajer från gaspedal kortad för att passa reglaget.
•    Ny batterihylla tillverkad för att skapa frigång mot förgasare (låg tidigare an mot blandningsskruv på höger förgasare).
•    Fjädrar till motorlucka borttagna pga dubbla förgasare.
•    Skärmkanter fram valsade för bättre frigång mot hjul (vid fulla rattutslag).
•    Diverse åtgärder i inredning såsom fastlimning av mattor samt uppsträckning/fastsättning av stolsklädsel (sittdynor).
•    Vindrutetorkare utbytta mot korrekt modell. Torkarmotor isärplockad, rengjord, omfettad samt ombyggd till 12 volt. Länkage demonterat samt uppsmort.
•    Gummilist som omsluter vindruta extratätad med vindreutetätning.
•    Detaljer i framvagn (fjädring/styrning) rengjorda samt smorda. Allmän uppsmörjning samt visuell inspektion av underrede/rostskydd.
•    Vänster handbromsvajer utbytt. Brombackar justerade.
•    Ljuddämparen inflyttad ca 20mm mot motorn (omsvetsad fläns). Ljuddämpare går nu fritt mot bakhjulet.

Tel: 070-6984031



http://forumbilder.se/DCFEB/wp-20130811-012.jpg

http://forumbilder.se/DCFEB/wp-20130811-011.jpg

http://forumbilder.se/DCFEB/image-4.jpeg

http://forumbilder.se/DCFEB/bild-3.JPG

2

En sån grann buss som du parkerat invid... ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

för dom cashen så borde man få ett ghia emblem på skärmen?

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

4

Härlig bil! Lycka till med försäljningen.

5

Såld