stefatätning?aldrig hört ordet för hur lokalt är det?men det finns även egg tätning om någon känner till det 
stefatätning=radialtätning
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt
Stefa är väl en tillverkare och tätningen borde väl vara packbox alternativt filtring?
Eller är jag ute och hojar?
Ali G
japp....packbox...radialtätning....stefatätning = samma sak
Yes - jag instämmer med Svwerker och Fredde 
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Om det är SKF som är tillverkare så är det alltså en SKF-tätning?
Som att kalla alla bilar för Volvo, hemska tanke!

Ali G
Som att kalla alla bilvaxer för Simoniz när man "Simonizar bilen".. 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Är det SKF så heter det enligt våra ritningar stefatätning eller radialtätning.
Vi pressar plåtringarna till till stefa ringarna på jobbet finns i all sköns dimensioner.
Sen skickas dom till Trelleborg där det gjuts på gummi.
Ser tyvärr inte röken av dom sen.
Skulle vara kul om någon hade en bild på en där man ser stämpeln och se om vi fortfarande tillverkar dom,
Och för oss som inte är dina arbetskollegor - vilka är "vi" ? 
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Och för oss som inte är dina arbetskollegor - vilka är "vi" ?
Kongsberg aotomotive i Mullsjö.=Firman jag jobbar på.
Vi tillverkar delar till fordonsindustrin Mästadels växelreglage och plastdetaljer så som spolarbehållare och expandtionskärl.
Jag jobbar med att bearbeta växellänkage till lastbilar mestadels Scania men även DAF och Ford..
I VW T3 Variantens instruktionsbok står det, om jag inte minns fel;
När ni ska stänga bagageluckan skall detta göras med en lätt Schwung
Väldigt konstigt, jävligt roligt ord men inte så speciellt med tanke på tysk bil samt att svenskan härrör från de germanska språket! 
Swerker och hebster...att ni orkar 
Vi är entusiaster. 
Ali G

Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Märker det 
Och jag som läste stefat-ätning som i typ 'hets-ätning'... hmm... 
En beneämning sok ofta förekommer bland den motorburna ungdommen är coilovers. Man ser ofta i blocketannonser att bilen är försedd med dessa. Det är i de flesta fall bilar som är utrustade med coiloverstötdämpare original, exempelvis McPhersonframvagn, så vad menas egentligen?
Ali G
19 2011-07-21 20:28:06 Senaste redigerad av Johan W (2011-07-21 20:37:57)
Det är väl att fjädern (coil) sitter på (över) stötdämparen
och sen går det att justera trycket på fjädern genom att man skruvar åt den, på en del kan man justera flödet på oljan men dom brukar kosta en del.
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
20 2011-07-21 21:57:09 Senaste redigerad av C.Frisk (2011-07-21 21:58:45)
Det är väl att fjädern (coil) sitter på (över) stötdämparen
och sen går det att justera trycket på fjädern genom att man skruvar åt den, på en del kan man justera flödet på oljan men dom brukar kosta en del.
Det är ju det Swerker skriver, att det är "fjäderklädda" dämpare original.
Det är väl som vanligt när det gäller "hippa" ungdomar med taskig koll att de beställer något som pokemonfirmorna namnger med dess engelska namn istället för vårt eget språk då det säljer bättre........
När de sedan säljer bilen så har bilen uppgraderats med coilovers istället för fjäderklädda dämpare 
Många som monterar coilovers gör väl det för att kunna höja och sänka bilen, istället för att köpa sänkfjädrar.. eller har jag fel? 
22 2011-07-21 22:24:41 Senaste redigerad av rs68 (2011-07-21 22:25:16)
Så är det, jämfört med orginal så är det som att montera sänkningsats
på en bubbla framvagn.Det blir alltså justerbart så när det blir dax för besiktning
så går det höja lite 
Många som monterar coilovers gör väl det för att kunna höja och sänka bilen, istället för att köpa sänkfjädrar.. eller har jag fel?
Men om det redan sitter coilovers och man byter ut dem mot coilovers så undras varför man överhuvudtaget nämner i annonser mm. att man har coilovers? Oavsett om de man monterat är justerbara så har man gjort ett byte och inte adderat något´annat än själva justeringen.
Om vi tar en parallell till våra folkor så är det som att tala om att man har monterat torsionsfjädring när man monterat sänksatser. 
Ali G
Vilka bilar har coilovers orginal
atom lambo ferrari maclaren koenigsegg?
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Vilka bilar har coilovers orginal
atom lambo ferrari maclaren koenigsegg?
Väldigt många. Min Audi A4 från -98 har det, min förra Audi 80 från -92 likaså. McPhersonframvagnen är en coiloverkonstruktion så det finns många exempel, patentet togs ju ut 1949.
Alla stötdämpare med fjäder runt är per defenition en coiloverstötdämpare eller finns det någon annan teknisk benämning på dessa som jag har missat? Det blir ju varken mer eller mindre en coilover bara för att den är justerbar.
Vad är det ni kallar coilover som de flesta moderna bilar inte har?
Ali G