1

Jag blir inte klok på reglagen för värme/friskluft i min Westfalia -72. Kan någon vänlig själ försöka förklara hur det ligger till?

Jag har på mina tidigare bussar bara haft 3 spakar,
Den vänstra: Värmefördelning, upp -värme på golv, ner -värme på ruta.
Den i mitten: Reglerar spjällen i bak, upp -värme från, ner -värme till och värmefläkt på.
Den högra: Friskluft, upp -från, ner -till.

Varför har jag 4 spakar? Med den vänstra spaken neråt startar värmefläkten och varför har jag 2 blåa spakar? Verkar som jag kan välja att öppna höger/vänster friskluftsintag i fram.

http://forumbilder.se/DCPIU/bild-2.JPG

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

2

Vad reglerar jag med denna spak nere vid fötterna?

Post's attachments

bild 1.JPG, 135.27 kb, 640 x 640
bild 1.JPG 135.27 kb, 150 downloads since 2014-05-09 

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

3

Och vad reglerar dessa 2 spakar under förarstolen?

Post's attachments

bild 3.JPG, 108.68 kb, 480 x 640
bild 3.JPG 108.68 kb, 131 downloads since 2014-05-09 

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

4 Senaste redigerad av Edström (2014-05-09 14:37:24)

Erbro skrev:

Verkar som jag kan välja att öppna höger/vänster friskluftsintag i fram.?

Japp helt rätt så.

Erbro skrev:

Vad reglerar jag med denna spak nere vid fötterna?

Och precis de du skrev , du reglerar luften vid fötterna.

Erbro skrev:

Och vad reglerar dessa 2 spakar under förarstolen?

den ena startar ebern via vajer till brytare bak i motorummet.
den andra öppnar golvventilen i skåpet, dvs precis bakom framstolarna i golvets mitt.

Så borde de funka om ja minns rätt.. Mvh

****************************************************************************
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

5

Tack för det Edström!

Då är det bara två små oklarheter, undrar varför jag startar värmefläkten med den vänstra spaken istället för den bredvid och varför jag drar igång ebern med ett vred på instrumentbrädan (se bild) istället för spaken under sätet.

Kanske är det så att någon av de 4 tidigare ägarna som tyckte det var bättre så...

Post's attachments

image.jpg, 95.35 kb, 480 x 640
image.jpg 95.35 kb, 142 downloads since 2014-05-11 

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

6 Senaste redigerad av Frederik (2014-05-11 18:19:49)

Det är rätt att ebern skall starta med knappen på instrumentpanelen, det Edström skrev gäller i splittbuss. I bay ställer man istället värmeeffekten på ebern med spaken under förarstolen (det är inte start/tidur).

De två vänstra (röda) spakarna öppnar värmen, vänster röd-vänster sida, höger röd-höger sida (precis som att de 2 blå öppnar höger/ vänster friskluftintag). Det är rätt att den elektriska fläkten bara startar när man drar ner den vänstra. Tanken med detta är ju att man har den som extra hjälp när man behöver defroster och då öppnar man nog ändå bägge spakarna fullt ICQ/ad

7

Min högra blåa är inte inkopplad i något, bara den vänstra blåa, som reglerar båda friskluftsintagen. Fast min är ju panelbuss. kanske budget...

//D.T.

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

8

Frederik skrev:

Det är rätt att ebern skall starta med knappen på instrumentpanelen, det Edström skrev gäller i splittbuss. I bay ställer man istället värmeeffekten på ebern med spaken under förarstolen (det är inte start/tidur).

De två vänstra (röda) spakarna öppnar värmen, vänster röd-vänster sida, höger röd-höger sida (precis som att de 2 blå öppnar höger/ vänster friskluftintag). Det är rätt att den elektriska fläkten bara startar när man drar ner den vänstra. Tanken med detta är ju att man har den som extra hjälp när man behöver defroster och då öppnar man nog ändå bägge spakarna fullt ICQ/ad


Låter logiskt! Instuktionsboken säger dock annan angående de röda spakarna.

Post's attachments

image.jpg, 107.01 kb, 640 x 542
image.jpg 107.01 kb, 145 downloads since 2014-05-11 

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

9

Det är för att det är fel instruktionsbok till årsmodellen (3 spakar kom senare, till årsmodell -73 tror jag)

http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/8_71bus_euro/25.jpg
http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/8_71bus_euro/26.jpg

10

Underbart Frederik!

Tackar, bugar och bockar!

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

11

Länkar nästa sida också om värmen bak. Eberreglaget är inte med (extra utrustning, vanligare här än over there.
http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/8_71bus_euro/27.jpg

12 Senaste redigerad av Edström (2014-05-22 16:05:20)

Frederik skrev:

Det är rätt att ebern skall starta med knappen på instrumentpanelen, det Edström skrev gäller i splittbuss. I bay ställer man istället värmeeffekten på ebern med spaken under förarstolen (det är inte start/tidur).

Nja e de så på alla verkligen? Min 72a har tvåspakar under förarstolen.
den ena går till baksätets golvventil.
Men den andra går via en lång vajer till strömbrytaren bak vid ebern..

Snälla säg att ja har en splitt dubbelhytt !!!!!!!!! då skulle ja bli glad   ICQ/ab

****************************************************************************
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

13 Senaste redigerad av Frederik (2014-05-26 21:10:06)

Edström skrev:
Frederik skrev:

Det är rätt att ebern skall starta med knappen på instrumentpanelen, det Edström skrev gäller i splittbuss. I bay ställer man istället värmeeffekten på ebern med spaken under förarstolen (det är inte start/tidur).

Nja e de så på alla verkligen? Min 72a har tvåspakar under förarstolen.
den ena går till baksätets golvventil.
Men den andra går via en lång vajer till strömbrytaren bak vid ebern..

Snälla säg att ja har en splitt dubbelhytt !!!!!!!!! då skulle ja bli glad   ICQ/ab

Ok det var nytt för mig, du startar alltså ebern med den vajerstyrda spaken? Alla BN4 jag stött på har en elektrisk styrd "start" (simpel på-av/ tidströmställare/ tidur) som strömförser relät bak vid ebern så att den startar + en vajerstyrd reglerströmställare (går en vajer från den ena spaken under  förstaplatsen bak till ebern som styr en strömställare för värmeeffekten). http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21045 Hur som helst har TS den variant jag känner till med en strömbrytare/tidströmställare för start i instrumentpanelen + vajerstyrd reglering under sätet.

Jag skall inte säga att det inte finns någon specialare där man både startar och reglerar effekten med den vajerstyrda spaken, men annars låter det lite som att du har konstant ström till relät (ebern på) men att den startar först när du ökar värmeeffekten?