1

Nu var det dax att ta tag i den konstigt slirande kopplingen på Bulan -66 Orginal 1300 vad jag vet. 
Vid gaspådrag mestadels vid högre växel slirar kopplingen. Om jag släpper gasen och gasar upp lite mjukt håller kopplingen bättre.
Likaså i uppförsbackar med 4:an i så slirar det på som tusan.
Gårdagens arbete resulterade i detta:  Kan ni se vad som är fel? Va olja vid packboxen när jag plockade bort svänghjulet.
http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/835/3fcm.jpgefter tvätt
http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/845/vbuo.jpg olja vid packbox
http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/838/c1u9.jpg
Oljan luktar motorolja. Ingen stickande växellådsolja.  Kan det vara bara detta som är fel?
Tryckplatta och lammel såg bra ut, ej sliten. Men möjligen impregnerad med olja.

Hoppas på hjälp snabbt så jag kan beställa delar för renovering.

"S"lowbugz 023

2 Senaste redigerad av AlexN (2014-05-09 20:33:14)

Jag hade samma grej med olja och slirande koppling trots att jag bytt packboxen innanför svänghjulet till en ny. Men jag hade missat byta oringen som sitter i svänghjulet så det var där det läckte!
Se även över tätytan där packboxen tätar mot så inte där är rost eller repor som gör att det läcker.

Och lamellen är nog bara att slänga, min lamell hade bara gått några hundra mil var som ny fast var helt impregnerad i olja.. Bara att köpa ny.. Svänghjul och tryckplatta är ju bara att rengöra ev slipa lite lätt om de är ok i övrigt.

3

OK.  Ska det vara o- ring.. Satt ingen nu.  Hittar inte heller något spår för oring.  Dock satt det inte heller någon papperspackning som jag läst att endel pratar om.. Var skall den sitta.?
Ja lamell och tryckplatta finns redan ny i garaget så det löser lite problem.

"S"lowbugz 023

4

OK.  Ska det vara o- ring.. Satt ingen nu.  Hittar inte heller något spår för oring.  Dock satt det inte heller någon papperspackning som jag läst att endel pratar om.. Var skall den sitta.?
Ja lamell och tryckplatta finns redan ny i garaget så det löser lite problem.

"S"lowbugz 023

5

Lånar ett tar bilder från en annan tråd, men på bilderna syns oringen.
Kan vara svår att se om där är gammalt skit..
Tror en 1300 ska ha o ring? Säkert någon annan som vet?

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0811.jpg


http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0813.jpg

6

Jag hade samma fel och bytte packbox för några dagar sedan.

Jag återanvände min koppling. Jag gjorde rent med Breakcleaner och värmde lamellen med gasen, så oljan "svettades" ur. Jag vet fler som har gjort det, och det verkar funka. I alla fall om man åker med originalmotor.

Har verkligen O-ringen nått med oljeläckaget att göra? Tätar inte bara den mot att det inte ska komma ut olja på lamellen ifall det blir läckage från packboxen?

7

Som jag ser det så kan oljan ta två olika vägar,
antingen förbi packboxen och ut på baksidan av svänghjulet (A) eller in förbi oring/papperspackning och in i kopplingen(B).

http://forumbilder.se/DCPJB/olja.jpg

8

Men det e ju packboxen som läcker oavsett.

Anders

9

Jag skulle nog byta allt när man ändå har isär det, packbox växellåda och i motor, lamell, urtrampningslager, o-ring eller packning svänghjul. varför chansa när det inte är nå pengar och det måste kännas tryggare å veta att det är gjort.

10

Packbox och oring tätar två olika saker på olika ställen som synes på bilden. Min motor läckte i oring och inte i packboxen.
Vw är väl inte direkt kända för att stoppa dit saker som inte fyller en funktion:)

11

Ja nu har jag fått lite hjälp av Gösta Rustas. Svänghjul är 6v 109 kuggar med alu brickan. Ingen o ring. Ny packbox monterad + ny bricka. Men nu kom jag till ett nytt problem..  Urtamplagret jag köpt tidigare ser ej ut som tidigare.   
Hur ska det vara vänt se bild nedan.. Endast den som ovala sidan som snurrar.
http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/834/96ray.jpg  Ny lagret och gamla laget.

"S"lowbugz 023

12

Ehrs skrev:

Ja nu har jag fått lite hjälp av Gösta Rustas. Svänghjul är 6v 109 kuggar med alu brickan. Ingen o ring. Ny packbox monterad + ny bricka. Men nu kom jag till ett nytt problem..  Urtamplagret jag köpt tidigare ser ej ut som tidigare.   
Hur ska det vara vänt se bild nedan.. Endast den som ovala sidan som snurrar.
http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/834/96ray.jpg  Ny lagret och gamla laget.

Är det något fel på det urtrampningslager som satt i (det till höger på bilden)?
Har aldrig varit med om att det varit kass på någon av mina bilar.
Om du inte haft några missljud och det snurrar tyst och mjukt så hade jag alla dagar i veckan monterat tillbaka originalet igen.
Som du själv konstaterade så skiljer ju utformningen (och garanterat även kvalitet), så varför chansa och byta en del som inte är trasig mot delar som det bara är frågetecken kring!?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!