1 Senaste redigerad av Saabaero9k (2014-05-09 22:09:29)

har byt motor till en 1600 med 12volts växlegenerator. generatorn har tre stift som denna
http://kimsu.nettix.vilkas.fi/VW-bubbla-generator-50A

om jag förstår saken rätt så har denna ej inbyggt laddräle. eller?

tänkte köpa detta laddräle tror ni det funkar?

http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … s3a59890sv

2 Senaste redigerad av Björn J. (2014-05-08 21:16:20)

Ja dom grejerna passar ihop!
http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/9b8ef62bbb6741518d120993c3cf5fde_zps206fab59.png
Använd det översta kopplingsscheman, det undre är för likströmsgeneratorn.
Både generator och laddningsregulator har anslutningarna DF, D+ och D-, dessa tre skall kopplas ihop med motsvarande. B+ kopplas till batteriet! eller till ingången på solenoiden! då sparar du nån meter kabel och en besvärlig genomföring in i bilen. Glöm inte en avstickare från DF till laddningslampan, det är viktigt! Laddningslampan tillsammans med blink- och oljetryckslampan får sedan gemensam + från tändningslåset.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

De sitter ett relä vid batteriet som e kopplat till batteriet. Vad är det till hittar det inte i schemat
Bilen är 6volt men bygger om till tolv.

4

Löste sig va så klart startrelä bytt till 12 volt

5

Nytt problem.. Laddlampan lyser men mäte på generatorn och den laddar 14volt.

6

Björn J. skrev:

Ja dom grejerna passar ihop!
http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/9b8ef62bbb6741518d120993c3cf5fde_zps206fab59.png
Använd det översta kopplingsscheman, det undre är för likströmsgeneratorn.
Både generator och laddningsregulator har anslutningarna DF, D+ och D-, dessa tre skall kopplas ihop med motsvarande. B+ kopplas till batteriet! eller till ingången på solenoiden! då sparar du nån meter kabel och en besvärlig genomföring in i bilen. Glöm inte en avstickare från DF till laddningslampan, det är viktigt! Laddningslampan tillsammans med blink- och oljetryckslampan får sedan gemensam + från tändningslåset.


Suttit och läst lite här i elschamat ska inte kontrollampan sitta på D+ ??

7 Senaste redigerad av Björn J. (2014-05-10 00:27:35)

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zpsd9280b78.jpg
Du har helt rätt, jag skäms, laddlampan till D+, men det funkar med DF också. Skillnaden blir att förmagnetiseringsströmmen passerar laddningsregulatorn om man kopplar till D+ och direkt till fältlindningen på DF (=dynamo field).

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."