1

Tänkte köpa mig en verkstadshandbok till Typ 3 men funderar på vilken man ska välja.
Kollade lite på The samba där pratar de ganska ofta om Robert bentleys Type 3 Workshop Manual: 1961-1967 Bentley Publishers den finns på Adlibris för 875kr mycket pengar men den är å andra sidan på 1152 sidor och väger 2,5kg (tung kvällsläsning ICQ/ab ).
Sen finns ju Haynes bok för en 300kr ca men mycket tunnare.
Jag är inte mycket för Haynes egentligen, ofta saknas det viktiga saker o de har ett krångligt upplägg med avsnitt o kapitel hit o dit så att det blir ett evigt bläddrande fram och tillbaka.

Är det nån som har erfarenheter om Bentleys bok eller andra vettiga böcker om typ 3?
ja förutom då Vw´s egna men de är svåra att få tag på och de har ju en pärm för varje avsnitt av bilen = väldigt många pärmar = väääldigt dyrt.

Vore gött att få tag på en vettig bok att kolla i ibland när det behövs.
/Fredrik

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

2

Det här är bentleys bok.

http://www.adlibris.com/se/bok/volkswag … 0837611921

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

3

själv lyckades jag få tag på del 1 och 2 i pärmar. och dom tycker jag är väldigt bra. men denna från bentleys måste ju iaf vara någe att ha. för har själv haynes bok för golf och tycker de är ett evigt blädrande.

Bil parken : -[Typ 3 Fastback tl -66]- -[Mk 2 Golf 1.8 -92]-

4

Original verkstadshandböcker för Typ 3 levererades som:

1961 Två pärmar. Motor, växellåda, bromsar och elsystem i den ena pärmen. Kaross i den andra pärmen. Uppdaterades fram till 1964.

1965 Två pärmar uppdelade lika som 1961. Uppdaterades till 1967.

1969 Samma verkstadshandbok till Typ 1-4 och K70. En pärm per område (motor, växellåda, etc)

Till din 1963:a är det pärmarna från 1961-64 som gäller.

5

Tackar för infon ICQ/ab
Problemet är väl att få tag i pärmarna bara för de verkar inte växa på träd direkt o de som väl kommer ut till försäljning försvinner fortare än kvickt och brukar bli väldigt dyra tyvärr.
Vw pärmarna står högst på önskelistan men är nyfiken på om bentleyboken är nåt att ha.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

6

Bentleys böcker är den amerikanska VW's officiella verkstadsböcker så de ska motsvara de svenska pärmarna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Tack Svwerker, då borde man kunna beställa en sådan utan att bli helt missnöjd.
Läste nånstans på thesamba att de var för us specs bilar men det borde ju funka ändå tycker jag.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

8

Jo så är det men med lite sunt förnuft så reder man ute det ändå. Man ser ju snart vad som inte stämmer.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Bentleys bok är beställd, jag lägger en recension här när jag fått hem den o läst den.
Det kan kanske hjälpa nån annan rådvill typ 3 ägare i framtiden.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

10

Så nu har jag fått hem Bentleys workshop manual.
Det är en riktig verkstadshandbok med text och illustrationer från de gamla originalböckerna, den är för Amerika och Kanada specade Vw's men utgör inget problem vad jag tycker.
All info justeringar, toleranser,m.m man kan tänka sig finns angivet till en originalbil.
Trodde mått skulle stå i tum men det är det metriska systemet måtten står i.
Åtdragningsmoment i ft. lbs och mkg.
Boken är dyr 899kr inkl frakt men helt klart värd pengarna.
Haynes i jämförelse kan slänga sig i väggen.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

11

Ännu en frälst!  Default/lol

Ali G

12

Haha jajemen, så gött o ha en riktig bok o kolla i när man står där och kliar sig i huvet. ICQ/ab

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65