1

Hej

Har fått tag på en uppsättning reduceringsväxlar (portaler) från en Buss, senare modellen med stor mutter. Problemet är att de saknar bromsar helt och hållet. Kan man montera trumbromsar från annan VW?
Spelar ingen roll om de är mindre, bara de passar på axeln.

2 Senaste redigerad av mettis (2014-05-07 21:31:56)

Jag har precis samma "problem"....

Vi diskutterade detta hos Tomas "Folkabiten" i Påskas, och kom fram till att förutom original split-typ2 passar bara Bay-bromsar alltså 1968 - 79...
Och inte ens detta är med säkerhet, men det sitter 112mm medbringare utan bromsar på min ,-)

Om man mäter axeltappen (har jag inte gjort ännu..) så är den grövre, har ju 46mm mutter !-)

3

Varför monterar ni inte bromsar från bussen, org lär ju passa bra  ICQ/ab

Och det kan väl inte vara så svårt att hitta kompletta bakbromsar till en splitbuss? Vi är ju många som har irs eller straightaxel konverterat gamla bussar.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Hej

Är det någon som har en växellåda med drivlina (och bromsar!) till salu från split buss är jag intresserad.

Enda nackdelen med splitbromsar är att jag får fel bultmönster, har 4/130 på bilen idag. Klart jag kan borra nytt bultmönster eller köra med adapters men det blir inte lika starkt.

Jag var lite inne på att ta bromsar från en 70 eller 80-tals buss men har ingen aning om de passar på axeln.

Mvh