
Så här brukar jag koppla en kontrollampa tillsammans med led-anpassat blinkrelä.
originallampan som är grön i schemat kommer inte att funka med led-anpassat relä, eller funka... och funka... det kommer att blinka hela tiden.
Med diodkopplingen ovan behöver du en tvåpolig isolerad lamphållare av plast, att stoppa in i hålet i instrumenthuset.
Dioderna kan vara exempelvis 1N4007 eller liknande.
2 2014-05-08 00:41:56 Senaste redigerad av Frederik (2014-05-08 00:44:16)
Jag tror det skiljer en hel del på olika elektroniska blinkrelän, har du testat att bara koppla in kontrollampan som vanligt?
Jag har bara kopplat in min som till ett vanligt relä i originalkopplingen och det blinkar precis som det skall. I orginalkopplingen har ju kontrollampan lite bakvänt + i lampsockeln i hastighetsmätaren. Som jag förstår det finns det två sorters blinkrelän, de som växlar mellan +/av på 49a polen och de som växlar +/jord på 49a polen. De sistnämnda växlar alltså mellan att tända blinkersarna (+ på 49a) och tända kontrollampan (- på 49a) och kan fungera precis som vanligt och är bara att koppla in. Så det kan vara värt att testa innan man börjar koppla om en massa. Har man ändå "problem" kan man börja med att koppla bort kontrollampan och fungerar det då som det skall kan man gå vidare att testa denna koppling.
Eller är det något annat tänk bakom denna koppling?
3 2014-05-18 18:19:05 Senaste redigerad av Björn J. (2014-05-18 18:45:26)
Visst, testa gärna. Det har jag redan gjort, två olika led-anpassade blinkrelän, det ena från Biltema, det andra "no name".
Min erfarenhet är att dessa relän är så himla känsliga, att blott belastningen av en liten kontrollampa på utgången 49a får dem att blinka. Det är troligtvis någon potentiell skillnad mellan 49a och 30, det kanske räcker med -0,1 V för att reläet skall sätta igång. Ja det räcker att du håller ena handens pektfinger mot 49 och tummen mot 49a för att reläet skall sätta igång och oscillera.
Mina relän blinkade alltså hela tiden med kontrollampan inkopplad på 49a och originalkopplingen till 30. Jag misstänker att den lilla krypströmmen som blir genom de andra två kontrollamporna mot jord (alltså genom fältspolen och oljetryckskontakten) räcker för att trigga igång blinkreläet.
Men i ärlighetens namn har jag inte testat med motorn igång, då det laddar och oljetrycksgivaren bryter kretsen.
Men det kanske finns andra mindre känsliga relätyper..?
I originalkopplingen funkar det ju så att kontrollampan har + hela tiden när tändningen är på (tillsammans med laddnings- och oljetryckslampan) och blinklampan jordas genom respektive sidas blinklampor som är i den släckta fasen av blinkförloppet, det är därför kontrollampan lyser växelvis med blinkersen.
Sedan skall vi väl egentligen inte föra en diskussion här inne i HOWTO.
4 2014-05-19 12:17:46 Senaste redigerad av Frederik (2014-05-19 12:31:04)
Aha, då vet jag hur du tänkt. Det finns olika känsliga relän. Eftersom man gärna (tycker jag) kan ha lite bättre LED's i blinkersarna behöver man inte alltid ha de superkänsliga reläna. Biltemas är nog ett sådant superkänsligt. Det verkar fungera från 0,02A (0,24W) och är nog ett "no-load" relä som fungerar i princip utan belastning (räcker kanske med lite krypström för att det skall starta), vilket kan krävas till de enklare diodlampor som biltema mest haft i sitt sortiment tidigare, men det finns även "low-load" relän som fungerar med LED, ofta runt 1-2W för att fungera (vilket lite bättre LEDs ofta förbrukar).
Detta var mest som ett tillägg till din fina "how to", så att man inte börjar koppla om i onödan. Jag har som sagt inte behövt koppla om och har ett "low-load relä". Jag skulle nog rekommendera ett sådant och lite bättre LED-lampor, vinningen med de enklare är ofta liten. Det "problem" jag hade var att det inte ville triggas med enklare LED-lampor (för låg belastning), det löste jag då tillfälligt genom att ha vanliga glödlampor fram för att få upp belastningen lite. Eftersom dessa LED-lampor ändå lyste sämre än glödlampor bytte jag till bättre (ljusstarkare) och då fungerade det som det skulle.
