1 Senaste redigerad av Ljungqvist (2011-05-24 09:19:39)

Hej alla folkabussmekare!

Jag har fått tag på en utbyteslåda till min transporter 3 och nu återstår att montera den. Som jag har förstått det är det ett enkelt ingrepp att byta växellåda om jag bara lyckas hissa upp bilen tillräckligt högt. Är det någon som vill beskriva kort hur jag går tillväga? Jag väntar på att få hem en handbok som jag hoppas kommer kunna ge mer detaljerade beskrivningar men är lite orolig över att inte hinna få hem den innan min garagetid till helgen. Behöver jag ett avancerat garage eller räcker det med en domkraft, pallar och "vanliga" verktyg om jag inte skulle hinna klart?

Tack på förhand!

2

sist jag gjorde ett byte var det på gräset i depån på kjula,upp med bil så du kan krypa under,av med däck,en dompa under motorn lossa driv axlar kopplings delar(kan vara krångligast på gr av rost på rör m.m)bort med start o el-växel stag-främre motor fäste-losa motor-sänk lite lyft ner låda-på ett ungjefär? alltså ,verktyg lite 17,19,13,10,8,drivknut insex ev intolv mod 6,typ inga spec behövs:cool:

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

3

Haha! Tack för den korta och välskrivna guiden! ICQ/ad Jag tolkar det som att det borde gå att lösa ute på backen mha domkraft, Vanliga nycklar av div storlek, insexnycklar, 6mm intolv?

Och jag ska alltså:

1. Höja upp bilen bak tillräckligt mycket för att kunna krypa under.
2. Ta av däcken
3. Lossa startmotor, växelstag och främre motorfäste
4. Palla upp motorn och sänka ner bilen en bit för att komma åt växellådan

Korrekt?

4

Eller kanske rent av palla upp motorn innan jag lossar fästet  Default/hmm