Finns det några /on regel på hur en skyddsbur skall se ut för att få köra på bana eller det är bara att bocka en själv? Funderar på rör diam 42x3mm samt sömnlöst / Halvbur eller hel?
Vill gärna ha ett skydd även om det ej krävs för att köra på bana.
Ja det finns regler för hur burar ska se ut. Har för mig att man kan beställa färdigbockade på Finess för hyfsade pengar.
Vilken slags bur du ska åka med beror på hur snabbt du åker, iallafall i dragracing. Du klarar dig med halvbur ner till 11 sekunder tror jag, rätta mig om jag har fel. Under 10 är det helbur.
Finns i "Tekniska regler" på bilsportförbundets hemsida.
Numera är det 45mm dia som gäller, fast ner till 12,0 sek krävs ingen störtbåge inom dragracing.
Rundbana har jag ingen koll på.......
Hejsan!
Detta är bibeln.. http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_Teknis … r-2014.pdf
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014
Finns det några /on regel på hur en skyddsbur skall se ut för att få köra på bana eller det är bara att bocka en själv? Funderar på rör diam 42x3mm samt sömnlöst / Halvbur eller hel?
Vill gärna ha ett skydd även om det ej krävs för att köra på bana.
Hej kul att du tänker på säkerheten
Det var bara en liten jobbig sak Du skriver bana är det runt runt som du tänker på eller rakt fram ??
Om du vill köra runt runt så är det inte samma diameter på rören som man kör rakt fram
I banracing är det bara bur som gäller H båge 45x2 resten av rören skall vara 40x2
Mitt tips är att du kollar in på sbf hemsida o kollar
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Det är både på "strippen " och runt , runt!
Kollade på Finess och dom har godtjända bur satser. blir en sådan sats
Det var ett bra val (finess)
Bara du väljer rätt i bur jungelen
För om du vill ha en godkänd
båge/bur i dragracing så är den inte godkänd
i rally/banracing
Lycka till med ditt köp
Ps Om du går in på nitroz webb tv och kollar på det programet om säkerhet ( http://www.nitroz.se/ ) för det kan vara bra att få sådan info
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tackar!