1

Jag har just hällt i denna....

Tänker luftkylt/högprestanda (?)

http://i.imgur.com/A3Drb7Q.jpg

2

Ok... Skall man verkligen ha syntetolja i gamla motorer i allmänhet och luftkylda vw-boxrar i synnerhet? Jag hällde förtjockningsmedel i min mineraloljorna, och NU har jag oljetryck!
Men Mettis vet väl vad han pratar om... ICQ/ad  så var diskussionen igång, det går ju som smort.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3 Senaste redigerad av Kjell Roar (2014-05-05 20:35:28)

Kjører selv 10W40 delsyntetisk (Valvoliine Maxlife) på 30hk. går fint, det ICQ/ab

Ser på theSamba at tjukk olje ikke er å anbefale (unntagen på slitne motorer), da det kan føre til høyere oljetrykk, spesielt ved kald motor og fler oljelekkasjer (t.o.m. lekkasje i oljekjølere). Og høyere oljetemperatur pga høyere motstand.

Boblemotoren blei bygd for w30 for vanlig bruk i vårt sommerklima.

Noen har aversjon mot Biltema-olje, men den er nok langt bedre enn den beste oljen som fantes for noen år siden. Og mc er ofte luftkjølt ICQ/ab

Bruker heller mc-olje på bil, enn bilolje på mc.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

4

Vill man då hellre att oljan ska bli för tunn när den är varm än att trycket blir högt när den är kall?? För högt tryck kan ju avhjälpas med en reduceringsventil på oljefilterhållaren med retur ner i extratråget (som väl är i princip obligatoriskt så fort man börjar trimma?). Det finns även oljepumpslock med oljetryckreducering, om än inte lika bra som den som sitter på filterhållaren.

Jag kör hellre med tjockare olja och vet att den håller filmen när motorn är varm och speciellt om man hamnar i köer varma sommardagar eller drabbas av extrem gravitation i högerfoten. Sen är det ju inte dumt med hög zinkhalt i våra sköra motorer. Personligen tror jag inte biltemas olja är så mkt sämre än många andra märken, men det saknar några av de viktiga additiverna.

Eftersom jag inte är expert på området så ska jag inte säga mer som jag inte har belägg för, men better to be safe than sorry.. så fruktansvärt dyrt är det inte med olja.

5

Kjell Roar skrev:

Kjører selv 10W40 delsyntetisk (Valvoliine Maxlife) på 30hk. går fint, det ICQ/ab

Ser på theSamba at tjukk olje ikke er å anbefale (unntagen på slitne motorer), da det kan føre til høyere oljetrykk, spesielt ved kald motor og fler oljelekkasjer (t.o.m. lekkasje i oljekjølere). Og høyere oljetemperatur pga høyere motstand.

Boblemotoren blei bygd for w30 for vanlig bruk i vårt sommerklima.

Noen har aversjon mot Biltema-olje, men den er nok langt bedre enn den beste oljen som fantes for noen år siden. Og mc er ofte luftkjølt ICQ/ab

Bruker heller mc-olje på bil, enn bilolje på mc.

I denna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25457 skrev du att esterbaserad olja var överlägsen på många sätt och vis.

Det är väldigt sällan man hör att folk använder esterbaserade oljor i sina VW-motorer, är det enbart på grund av det höga priset?

Fat chick fanatic

6

Banansvamp skrev:
Kjell Roar skrev:

Kjører selv 10W40 delsyntetisk (Valvoliine Maxlife) på 30hk. går fint, det ICQ/ab

Ser på theSamba at tjukk olje ikke er å anbefale (unntagen på slitne motorer), da det kan føre til høyere oljetrykk, spesielt ved kald motor og fler oljelekkasjer (t.o.m. lekkasje i oljekjølere). Og høyere oljetemperatur pga høyere motstand.

Boblemotoren blei bygd for w30 for vanlig bruk i vårt sommerklima.

Noen har aversjon mot Biltema-olje, men den er nok langt bedre enn den beste oljen som fantes for noen år siden. Og mc er ofte luftkjølt ICQ/ab

Bruker heller mc-olje på bil, enn bilolje på mc.

I denna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25457 skrev du att esterbaserad olja var överlägsen på många sätt och vis.

Det är väldigt sällan man hör att folk använder esterbaserade oljor i sina VW-motorer, är det enbart på grund av det höga priset?

Tror att det är till 99,5% som man kollar på priset på sådant
Jag förtår inte om man lägger ner massa pengar på delar sen använder man det billigaste när det gäller oljan
Sen är det inte så många som har koll på vilka lagerspel (olja)som motorn är byggd för (w30)
Om man vill använda typ 0w-30 så minskar man lager spelen på ram/vevtappar  och tror inte att det är många som gör detta
För min egen del i räsebilen så är det som gör det att det klarar effekten för att maskin/växellådan inte skall gå i bitar
Om man tar ett exempel man köper växellåds drev för 20000kr och häller i olja för 50kr och lådan går sönder  är det oljan jävligt dyr men
om man häller i en olja som klarar av trycklasten o den kostar 3-500kr liten och lådan håller så är den billig '
Och det är samma med motor oljan
Något man kanske skall tänka på är om man har en  våtkoppling i motorn skall man ha olja som är tillverkad för detta (motorcyckel)
om inte så kanske det är en bilprodukt som som man använder
Samma med om man skall ha en syntet / delsyntet eller mineral olja
Mitt tips är att man läser vad som är i oljan  om det är mindre än 1000ppm zink så skall man nog köpa något annat i olje väg 
Om oljan har 1500> zink i sig är det bra för kam o lyftare
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Finns det zinkadditiv att köpa löst?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

8

När tråden ändå är igång kan jag väl berätta att en oljesnubbe i USA förklarade för mig att bike olja, om den är tillverkad för äldre motorer är i stort sätt det samma som den olja vi kallar för Zink olja för våra äldre bilmotorer. Han sa också att olja till gamla propellerplan är oslagbar. Jag har själv kört med bike olja ett flertal år och jag har väl haft ett antal haverier, men det vet jag inte om det är oljans fel eller kunskapsfel.
Ofta kanske vi skyller på oljan, även om det är motorbalansering som fattas.

Lattjo lajban med luftkylt.

9

Varför köpa billig olja och komplettera med zinkadditiv när det finns olja som har rätt tillsatser från början? Jag är mer på Mickes linje att om man köper dyra delar så kan man lägga några kronor på en olja som man vet är bra. Vet att jag skulle gråta blod om skiten rasade pga otillräcklig smörjning (även kylning i luftkyld vw)... Hellre en tjock olja och reduceringsventil än att riskera att den blir blaskig..

349:- / 3,79L är ju inte jättedyrt
http://verktygsboden.se/motoroljor/gt-1 … nium-379-l

"GT-1 High Performance 20W-50 with Liquid Titanium är en motorolja av högsta kvalitet speciellt framtagen för användning i bensinmotorer vid höga temperaturer eller under extrema körförhållanden. Oljan klarar API systemets högsta krav (SM) för moderna motorer med höga effektuttag både med och utan turbo eller kompressor. Oljan är även avsedd för trimmade gat- och tävlingsmotorer med eller utan överladdning. Oljan överträffar även kraven för hårt belastade marinmotorer".

10

MrPete skrev:

Varför köpa billig olja och komplettera med zinkadditiv när det finns olja som har rätt tillsatser från början? Jag är mer på Mickes linje att om man köper dyra delar så kan man lägga några kronor på en olja som man vet är bra. Vet att jag skulle gråta blod om skiten rasade pga otillräcklig smörjning (även kylning i luftkyld vw)... Hellre en tjock olja och reduceringsventil än att riskera att den blir blaskig..

349:- / 3,79L är ju inte jättedyrt
http://verktygsboden.se/motoroljor/gt-1 … nium-379-l

"GT-1 High Performance 20W-50 with Liquid Titanium är en motorolja av högsta kvalitet speciellt framtagen för användning i bensinmotorer vid höga temperaturer eller under extrema körförhållanden. Oljan klarar API systemets högsta krav (SM) för moderna motorer med höga effektuttag både med och utan turbo eller kompressor. Oljan är även avsedd för trimmade gat- och tävlingsmotorer med eller utan överladdning. Oljan överträffar även kraven för hårt belastade marinmotorer".


Bra tips ! Billigt för en "extra bra" olja tycker jag ? Men sedan är det ju frakt !-(
Kommer inte ihåg vad Biltemas jag köpte kostade...250-?

Jag kör ju denna motor på E85, så jag vill gärna byta olja ofta. Har en tanke om man skulle hetta upp oljan , typ på en kokplatta utomhus, till 150gr så bränslerester avdunstar och sedan anvnäda den igen ? Men det är bara en tanke.....

11

Jag har läst att Kendall GT-1 har en zink-halt på 1200 ppm? Det är ju i så fall lite för lågt?

Fat chick fanatic

12 Senaste redigerad av Frederik (2014-05-06 17:37:52)

API SM betyder ofta att den uppfyller kraven med ett lägre ZDDP ("zink och fosfor") som moderna bilar med katalysator har drivit på. I detta fall är inte högre klassning = bättre. Sen att de skrivit "added zink", tja den innehåller mer zink än deras 10w40. Söker man på innehållet i den oljan så innehåller den 0,120 (1200ppm) zink och 0,109 (1090ppm) fosfor, vilket kanske är ok, men samtidigt i princip samma "zink" innehåll som biltemas mineraloljor har (blandannat 20w50) och då tror jag hellre jag byter biltemas ofta (eller hittar en kvalitetsolja med lite mer zink)

Det är ett otyg med SM klassningen på tidigare bra 20w50 mfl oljor (passar fler nya bilar antar jag), men många oljebolag tycks fattat detta och tex pennzoil (som var SM klassat ett tag) gick tillbaka och har nu uppåt 1800ppm "zink". Den brukar också vara "billig", men frågan är om det är för högt zink innehåll till och med? Rena racing oljor, motorcykeloljor mfl slapp denna sänkning av zink innehållet, så därför vände sig många ett tag till dessa tror jag. Om man skall se till biltema så tror jag deras 15w40 turbodieselolja är den som har högst zinkinnehåll just nu?

http://www.phillips66lubricants.com/doc … 778549.pdf

13

Såg förresten för ett tag sedan att GULF kommit med en classic 20w50 olja (tidigare hade de en vanlig 20w50). Denna skall också ha högre zinkinnehåll. Vill dock minnas att jag sökte rätt på att den också hade ungefär samma zinkinnehåll som biltemas, men nu kan jag inte hitta datan igen. Antagligen köper de in samma additativ-paket? Om någon hittar den så rapportera gärna. Verkar många gånger som oljebolagen gärna mörkar siffrorna..

14

Köper hellre en dyr olja som är anpassad för äldre motorer och byter ofta (varje år) än billiga i svarta dunkar där det står att den uppfyller kraven till både Porsche o Ferrari. osv...

håller helt klart med PPRmike, mrpete pro writer och det var säkert någon till som var inne på den banan

mitt förslag och olja
Liqui Moly classic 20w 50. art.nr LM-1129 hos Autoexperten. pris ca 800:- för 5L
Testad för just luftkylda äldre motorer. Skall ha en hög zink halt men jag hittar inte uppgifterna nu. Testning utförd på kammar på en Porsche motor 1000 mil (Lunds universitet, förbränningsmotorer) med mycket gott resultat. Annat välkänt fabrikat var kammen helt slut efter testen.

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

15

Jag kör Kendall GT-1 High Performance 20W-50 with Liquid Titanium men blir lite konfunderad när jag nu läser
att den innehåller bara 991 ppm zinc, vilket understiger det som PPRMicke nämner högre upp i tråden.  Default/yikes
http://540ratblog.wordpress.com/2013/06 … t-ranking/
kan det stämma? står inget på själva förpackningen.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

16

Vad är då dyr och billig olja?

Biltema kallas billig olja då den kostar ca 50:-/litern   

Ok/Q8 Excel kallas dyr/bra olja då den kostar ca 200litern på macken.  Köper jag den i 20liters dunk kostar den helt plötsligt lika lite som biltemas olja.

Eller nån Mobil1 olja som jag läste om. Dom som jobbade på företaget fick köpa 500 kronors oljan för inköpspris. Det var ca 20:- litern.
I min värld är det inte prispåslagen som gör oljan bra.

Det är lite som en kompis som jobbade på TeknikMagasinet berättade.  En av de prylarna som TeknikMagasinet gör störst avance på är alkomätare.

Dom kostar inte många kronor i inköp, men det är ingen som köper alkoholmätare för 150:-  Tar dom istället 1500:- för samma mätare, så är det många fler som köper. För att dyrt är bra....

Kan verkligen zink göra oljan dyr?  Zink borde ju vara ett ganska billigt ämne.

Nu låter jag kanske lite sur och bitter  ICQ/ab   Men det är mest en fundering så här på kvällskvisten....

17

Saknar en "Gilla"-knapp till ovanstående inlägg...  ICQ/ag

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

18 Senaste redigerad av Kjell T (2014-05-06 21:38:35)

Kanske en zinkanod i oljetråget skulle göra susen?

19

Bilar med katalysatorer skall inte ha zink i oljan. dåligt för katalysatorn. När jag letar oljor hos de vanliga leverantörerna berättar jag inte att oljan är till en luftkyld VW. jag frågar om oljan funkar för en katalysatorbil. 99% av säljarna säger då att den är framtagen för just dom bilarna dvs låg eller ingen zinkhalt. Och vilken olja skall jag ha till en gammal VW blir nästa fråga som får svaret du kan ta samma. Det gäller att sälja oavsett om det är rätt produkt. På dyra motorer kör jag en olja från Persåkers med hög zinkhalt, Joe Gibbs. På andra motorer kör jag efter principen att det är skiten i oljan som nöter ner delarna inte oljan. Så man kan fråga sig varför skiten i en longlife olja är så mycket snällare mot motorn än skiten i en Biltemaolja. Jag köper aldrig olja för att den är dyr, jag tar en olja som har en högre zinkhalt och letar efter en billig olja så att jag kan byta så fort oljan blivit svart. Till syvens och sist så är det nog skiten i oljan som sliter på lagren,inte bristen på zink.

20

Vad utför zinken för arbete i motorn?
Är det storleken på smutspartiklarna som sliter eller mängden smuts?
Kan inställningar på motorn snabba på nedslitningen av oljan?
Vad ska vi definitivt undvika i oljeväg?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

21 Senaste redigerad av Banansvamp (2014-05-07 09:18:59)

Frederik skrev:

Om man skall se till biltema så tror jag deras 15w40 turbodieselolja är den som har högst zinkinnehåll just nu?

http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … lja-36994/

Den har högre zinkinnehåll. Kanske lite för låg viskositet dock.

Gillar att biltema är det stället som är bäst på att ange vad oljorna innehåller....

Fat chick fanatic

22

Classic Motor frågar och Castrols expert Ulf Sundqvist som svarar så här:

Det är en lite svårtolkad fråga, då Zinkdialkylditiofosfat (ZnDDP) är tillsats i oljan som har flera funktioner, dels att minska slitaget och korrosion och dels att motverka oxidationen av oljan. Det sistnämnda gör att oljans funktion försämras.

Att luftkylda motorer specifikt skulle kräva högre nivåer zink finns det inga direkta belägg för och det är svårt att ge ett mer konkret svar på frågan "mer zink" generellt.

Utvecklingen av moderna motoroljor går mot en minskad användning av miljöskadliga ämnen, vilket på sikt kommer att leda till en lägre nivå ZnDDP, men dess funktion kommer att ersättas av mer anpassade tillsatser framöver.

När det gäller äldre motorer är det viktigaste att du använder rätt viskositet på oljan, vare sig det är till vattenkylda eller luftkylda motorer, både på bilar och motorcyklar.

23

En annan intressant text:

Många artiklar har skrivits och åtskilliga ”experter” har uttalat sig om de senaste API-specifikationerna och vilken betydelse de kan ha för äldre bensindrivna fordon. Tyvärr är mycket av informationen felaktig och ofta motsägelsefull.


Diskussionen har fokuserats på zink, eller rättare ZDTP (zink di-thiofosfat). I många år har denna tillsats använts för att minska motorslitaget, därför att den är mest kostnadseffektiv och även mest effektiv i sammanhanget. Ibland uppges ZDTP bidra till kompressionshöjning men det är fel. I huvudsak reducerar den slitaget på motorns kolvringar och ventiler (inkl. kammar, ventilsäten, stötstänger etc.).


När man tillsätter ZDTP tillsätts också fosfor. Eftersom fosfor är giftigt används endast små mängder. Redan 1994 då specifikationen API SH infördes sattes max-gränsen till 0,12%. Men redan före denna tidpunkt, på API SG:s tid (1989), begränsade många oljetillverkare fosformängden till 0,10%. Vi har med andra ord levt med ”låga” fosforhalter under lång tid.


En motorolja som innehåller runt 0,1% fosfor eller mer ger ett fullgott skydd för äldre motorer.


Steget från specifikationen API SH till API SL blev möjligt genom att man tillsatte nya kemikalier eller genom att man lade till anti-oxidanter och andra ämnen som minskar motorslitaget till existerande blandningar. Som exempel kan nämnas att när Penrite HPR- och Pro-oljor uppgraderades från API SJ till API SL krävdes en rad extra tillsatsämnen för att bibehålla en fosforhalt i storleksordningen 0,1%. Dessa var inte fosforbaserade utan bestod av organiska molybden-tillsatser (dock inte molybdendisulfid som vi inte kan rekommendera till någon motortyp). Många andra oljebolag använde liknande recept och såg till att deras oljor gav ett fullgott skydd.


I detta sammanhang infördes också ämnen som minskade friktionen. Tidiga sådana var mycket aktiva och ledde till ökad oljeförbrukning i äldre bilmotorer. Med dagens avancerade teknologi är detta inte längre fallet. Penrite HPR-oljor är inte av lågfriktionstyp eftersom de också används i motorcyklar där våta lamellkopplingar fortfarande kan vålla problem.


Idag har vi API SM och för första gången är fosforhalten så låg som 0,06 – 0,08%. Inom industrin är man osäker på vad det kan betyda för äldre motorer. Gränsvärdet gäller dock bara för 0W-20, 0W-30, 5W-20, 5W-30 och 10W-30 (så kallade ILSAC-kvaliteter). Alla andra kvaliteter är undantagna. Penrite Synthetic 5, en syntetolja typ API SM, har sålunda en fosforhalt på 0,12%. När Penrite HPR 10, 15 och 30 ändrades till API SM-teknologi, förblev fosforhalten ca 0,1%. Ingen av de olika viskositetsgraderna ligger under 0,08%-nivån.


Därför kan man inte påstå att alla API SM-oljor är skadliga för äldre motorer, utan varje oljetyp måste analyseras med avseende på fosforinnehållet.


När det gäller icke-ILSAC-kvaliteter måste en annan faktor framhållas. Om en sådan olja också har den europeiska klassningen ACEA A2/A3 och B2/B3 eller B4, ligger fosforhalterna också på 0,10 – 0,12% eftersom ACEA-bestämmelserna är betydligt hårdare än API. Med andra ord överträffar en olja med klassificeringen SL(SM)/CF/A3/B3 minimikraven ifråga om skydd för äldre motorer.


Man bör också vara medveten om att nyare oljor med beteckningarna API SF och SG vanligen har ett fosforinnehåll runt 0,08% (oftast 0,1% maximum) på grund av den nya teknologi som används vid blandningen.


Hur är det då med dieseloljorna?


För närvarande föreligger inom detta område inga övre fosforgränser – vilket har fått många att rekommendera dieseloljor till äldre bilar. Andra menar att dieseloljorna innehåller alltför höga halter rengörande kemikalier som leder till ökad förbrukning. Vem ska man tro på? Påståendena är i båda fallen grundade på förhållandena i USA och tar inte hänsyn till den europeiska ACEA-standarden för vanliga bensinmotoroljor. ACEA-klassade oljor finns förutom i Europa också i Australien och Nya Zeeland men är ovanliga i Nordamerika.


Jo, det är sant att en dieselolja ökar oljeförbrukningen men bara tills motorn blivit ren – och såvida du inte råkar ha en mängd avlagringar och sot i motorn som stoppat eventuella oljeläckor. Men en bensinmotor i bra skick går bra på dieselolja så länge SAE-viskositeten är den rätta.


Från och med 2007 finns bestämmelser också för hur mycket fosfor som får tillsättas dieseloljor, varför fosforhalten nu är ungefär densamma som i motsvarande oljor för bensinmotorer (översättarens kommentar).


Om du vill använda en modern olja med högt zink/fosforinnehåll i en äldre bil, rekommenderar vi Penrite HPR Gas 20W-60, som med en fosforhalt på 0,12% är mindre aggressiv än en dieselolja. Vårt företag har också andra typer av motoroljor (Shelsley, Classic, Heritage) som är speciellt framtagna för bilar före 1970.


Återstår syntetoljor. Många hävdar att sådana är för ”bra” för äldre bilar och att de kan orsaka slitage och hög oljeförbrukning. Slitaget har mycket litet med oljans bas och beror endast av tillsatserna (under förutsättning att alla andra faktorer är likvärdiga). Om fel ämnen tillsatts för att minska slitaget (vilket tyvärr var fallet med en syntetolja som lanserades för något år sedan) spelar det ingen roll hur bra resten av oljan är. Det är alltså inget problem att använda syntetolja i en äldre bil, men såvida motorn inte är renoverad och därefter inkörd enligt alla konstens regler så tjänar man inget på att betala det högre priset för syntetoljan. Det är riktigt att syntetiska oljor (särskilt av PAO-typ) har lägre friktion, eftersom den kemiska strukturen tillåter molekylerna att glida lättare än i en mineralolja, och i kombination med de rätta tillsatserna är detta ett plus och inte en nackdel.


För att välja rätt olja till äldre bilmotorer bör du ta hänsyn till följande:


Lämplig viskositet enligt instruktionsboken

Motorns kondition (läckor, sot, avlagringar)

Hur ofta motorn körs

Hur bilen används

Oljeförbrukning

Vilken olja du använder för tillfället


Svepande påståenden har ingen glädje av, vare sig bilägaren eller oljetillverkaren. Om du är tveksam ifråga om valet av olja, ska du ta kontakt med din leverantör – gärna Penrite förstås. På vår websida www.penriteoil.com finns listor över rekommenderade oljetyper för både bilar som tillverkats efter 1970 och för bilar från tiden före 1970.

24

Sägs en hel del kloka saker.

Vad det gäller viskositet så är det lite intressant att vw aldrig rekommenderade så tjocka oljor som vi gärna använder idag. Om det endast var av godo att köra på en 20w50 olja, skulle de ha skrivit det. Jag har för mig att mexico/brasse luftkylt hade 15w40 som sista rekommendation och jämfört med klimatet där står sig vår svenska sommar slätt. Nu är det ju en annan sak om man har en sliten gammal motor eller trimmat, men annars skulle en 10w40 eller 10w30 olja vara passande. Men jag säger emot mig själv, jag har kört och är nöjd med 20w50 olja på sommaren i mina slitna motorer, 10w40 eller 15w40 på höst/vinter/vår.

Jag försöker välja en olja som har minst uppåt 1100-1200ppm zink. De med runt 800ppm undviker jag likaså oljebolag som inte redovisar innehåll, hur flashiga namn de än har. Att köpa en olja bara för att en säljare säger att den passar/ är jättebra, tror jag inte på om han inte kan säga varför eller ens kan fixa fram ett data-blad. Det är säkert bra att de innehåller någon nanomolekyl av flytande ädelmetall, men jag är lika skeptisk till det som tandkrämsreklam

I övrigt tror jag, som det sagts, att det är viktigare att byta ofta. Jag byter nog minst 2 gånger/ år eller var 250mil. Med tanke på att filtersystemet får en vanlig te-sil att verka finmaskig och hur oljan brukar se ut så är det nog viktigare ur slitagesynpunkt att på bort skiten än att köpa någon super-duper olja och köra hela säsongen på. När man håller igång 4 bilar blir det lite olja och hellre då lägga pengarna på ett extra byte.

För att återgå till ursprungsfrågan, jag har själv valt en motorcykelolja (förvisso till 912an), fast då castrol racing 4t 10w50. I biltemas sortiment var den syntetiska 5w50 biloljan inte så tokig tidigare med runt 1200ppm zink, men jag tror de klassat om den och nu innehåller mindre zink

25

Kan man inte få en riktlinje :  Std motorer samt en gatmotor typ från 1680cc och upp  osv ??Då menar jag med Hp1 filter och extra oljekylare osv.. Vill ju kunna köra en längre sträcka med en "lagom " gatmotor. Jag blir helt vilsen bland allt ni skriver , alla har ju sin "olja" men någon riktlinje .....eller är jag helt fel påd? ICQ/ad

Loud pipes save lifes