Var in till besiktningen igår med bilen(1303s -74) och fick en del grejer att fixa. Har löst det mesta men fick anmärkning på att styrningen inte går tillbaka till neutralläge efter att man svängt fullt under körning. När jag hissade upp bilen kunde jag känna som ett litet hugg i ratten 1 gång per varv. Detta fanns även när jag kopplade isär länkaget direkt efter styrsnäckan.
Jag plocka då isär styrsnäckan och gjorde rent alla delar och kollade över lager mm. Hittade inte direkt några fel så jag återmonterade allt och fyllde med lättflytande fett. Justerade därefter justerskruven på styrsnäckan så glappet precis försvinner samtidigt som det inte går tungt.
Nu är det lilla "hugget" borta och jag tycker inte att det går tungt när jag vrider hjulen fram och tillbaka när bilen är upphissad.
Men efter det kvarstår fortfarande problemet. Vrider jag mer än ett varv på ratten från neutralläge går inte ratten tillbaka under körning. Vrider jag ett varv eller mindre går ratten tillbaka som den ska. Vet inte vad jag kan göra mer. Har nån något tips?
Testade även efter det här att skruva lite mer toe in på framvagnen utan förbättring.
Bilen är inte sänkt.
Är det normalt att det är ett ganska rejält glapp i snäckväxeln i ändlägerna trots att man inte har nåt alls i neutralläge?