1

Var in till besiktningen igår med bilen(1303s -74) och fick en del grejer att fixa. Har löst det mesta men fick anmärkning på att styrningen inte går tillbaka till neutralläge efter att man svängt fullt under körning. När jag hissade upp bilen kunde jag känna som ett litet hugg i ratten 1 gång per varv. Detta fanns även när jag kopplade isär länkaget direkt efter styrsnäckan.
Jag plocka då isär styrsnäckan och gjorde rent alla delar och kollade över lager mm. Hittade inte direkt några fel så jag återmonterade allt och fyllde med lättflytande fett. Justerade därefter justerskruven på styrsnäckan så glappet precis försvinner samtidigt som det inte går tungt.
Nu är det lilla "hugget" borta och jag tycker inte att det går tungt när jag vrider hjulen fram och tillbaka när bilen är upphissad.

Men efter det kvarstår fortfarande problemet. Vrider jag mer än ett varv på ratten från neutralläge går inte ratten tillbaka under körning. Vrider jag ett varv eller mindre går ratten tillbaka som den ska. Vet inte vad jag kan göra mer. Har nån något tips?

Testade även efter det här att skruva lite mer toe in på framvagnen utan förbättring.
Bilen är inte sänkt.

Är det normalt att det är ett ganska rejält glapp i snäckväxeln i ändlägerna trots att man inte har nåt alls i neutralläge?

2

Prova att byta fjäderbenslagringarna också, så går det säkert ännu mer lätt... Samt justera på skruvarna i länkaget så att det inte går att vrida ratten så mycket  ICQ/ad

Det sägs att vi män bara vill ha sex...
Det stämmer inte, för jag vill också ha världsherravälde, enorma mängder kapital samt god mat och dryck!

3

marcush skrev:

Är det normalt att det är ett ganska rejält glapp i snäckväxeln i ändlägerna trots att man inte har nåt alls i neutralläge?

De flesta styrsnäckor har en "sweetspot" där glappet är minst. Denna position skall vara "rakt fram". Vid sidan av denna position brukar det finnas ett lite större glapp men det gör inte så mycket för castervinkeln mm. gör att hjulet vill vrida sig tillbaka och då känner man inget glapp. Jämför med en spänd fjäder, den har ju inte heller något glapp. När man ställer in en styrsnäcka är det därför viktigt att man ställer in glappet i positionen för sweetspoten ich inte bredvid för då kan man skada snäckväxeln när man vrider över sweetspoten. Det blir stora krafter på kuggarna då....
Hamnar inte sweetspoten där ratten är rakt fram får man prova att vrida ratten ett spline. Om det finns splines? Jag vet inte hur just din rattstång är designad. På Splittbussarna är det bara en kil och då blir det vad det blir.

/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt