1

hej alla kunniga,
har en buss, 73a med en 1600 typ1 motor, som ska uppgraderas/bytas mot en 2.0 liters typ4 med insprutning.
frågan är: hur kan jag lösa enklast returröret till bensintanken? (jag totalrenoverade tanken i förra året med POR15 grejer, o vill inte kasta...)
borra ett hål på uppsidan sen hårdlöda i ett pipa? eller räcker att skruva upp ett T-rör vid tappningen i undersidan...? (kanske detta stör tryckregulators funktion?)

tack för konstruktiva svaren ICQ/ab

Peter

2

Så länge du sätter returen på pumpens sugsida kan jag inte tänka mig att det stör tryckregulatorn. Jag skulle testa T-rören hundra gånger innan jag gav mig på att löda i en tank.
/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

3

Lowflyer skrev:

Så länge du sätter returen på pumpens sugsida kan jag inte tänka mig att det stör tryckregulatorn. Jag skulle testa T-rören hundra gånger innan jag gav mig på att löda i en tank.
/Janne

men pumpens sugsida har mindre tryck dvs. vakuum , så det stör kanske tänkte jag...

4

Ta ut tanken och löd dit nya nipplar! det tjänar du på i längden! Jag lödde dit en 10mm nippel till utgående och en 8mm till retur. 10mm för att få bättre flöde till pumpen. Va noga innan du löder skölj ur tanken ordentligt med vatten innan och blås den torr med tryckluft så är det inga problem

Gasar till det rasar!

5

VWbusst2 skrev:

Ta ut tanken och löd dit nya nipplar! det tjänar du på i längden! Jag lödde dit en 10mm nippel till utgående och en 8mm till retur. 10mm för att få bättre flöde till pumpen. Va noga innan du löder skölj ur tanken ordentligt med vatten innan och blås den torr med tryckluft så är det inga problem

tack!

vet nån var sitter returröret exakt?

6

Ca 3cm från det andra röret

Gasar till det rasar!

7

Kommer inte ihåg hur det ser ut nu men har du inget påfyllningsrör du kan ta loss och löda på istället för tanken? Eller slangbit som kan kapas och kompletteras med rörstump med anslutning?

8

VWbusst2 skrev:

Ca 3cm från det andra röret

tack!:)

9

Zündfolge skrev:

Kommer inte ihåg hur det ser ut nu men har du inget påfyllningsrör du kan ta loss och löda på istället för tanken? Eller slangbit som kan kapas och kompletteras med rörstump med anslutning?

japp det är en bra lösning:)

10

Ska något svetsas eller löda är de fulltank med vatten som gäller!!!!

11

Boven skrev:

Ska något svetsas eller löda är de fulltank med vatten som gäller!!!!

absolut!
vill inte flyga...