1

Har börjat renovera lite typ 4 motorer och måste byta kam och lyftare.
Det sitter hydrauliskt skit i nu och allt är slitet. (CV 2L)

Ska jag satsa på ny std kam med nya hydraliska lyftare eller ska jag satsa på någon annan kam? (ska sitta i buss som ska dra husvagn)
Kanske ska bygga om till mekaniska lyftare?

2

Jag kör ofta med Engle fk65 kam och mekaniska lyftare.
Kammen arbetar från 1000 v/m till ca 5000 v/m. Motorn blir stark och lättkörd. Standard vippor passar ypperligt.

Lattjo lajban med luftkylt.

3

Engle gör tyvärr inga typ 4 kamaxlar  ICQ/ad

Ska du köra allt annat orginal, insprutning etc, och vill ha orket bara direkt över tomgång, så kan orginal hydraulkam funka. Men det blir dyrt med nya lyftare och allt.. Default/hmm
Annars kör en mild mek. trimkam finns lite olika se länk:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23800

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

4

Bäste silverbug!! Jag innehar 3st fk65 kamaxlar till ty4 motorer på hyllan. Sedan kan jag även berätta att jag har även kört med dessa kamaxlar ett flertal år, med gott resultat.

Lattjo lajban med luftkylt.

5

Kan någon svara på vilken/ vilka kamaxlar som passar för överladdning?
Är fk65 en sån som passar eller?
Tänkte nästan köra med original 2-liters busskam men har hört att den bygger värme.
Några förslag?

Visst finns det mål och mening med vår färd, men det är resan som är mödan värd....

6

Bättre tillägga : talar om typ4 motor.

Visst finns det mål och mening med vår färd, men det är resan som är mödan värd....

7 Senaste redigerad av Silverbug (2014-05-04 16:16:29)

Svar till Popeye:
Ok, då är jag kanske felinformerad, men va bra om engle gör/har gjort typ 4 -kamaxlar  ICQ/ab  .

Hittar inte deras typ 4 kammar någonstans så bifoga gärna länk med bild, fakta och priser, så vi alla typ 4-nissar kan ta del av härligheterna  ICQ/ad

Olle:
Går ju att köra med i stort sett vilken kam som helst till överladdning, utifrån vilken karaktär du vill ha på motorn. Turbon förstärker sedan karaktären ICQ/ab .
Har du en vass kam med mycket överlapp så gäller det att det inte finns för mycket mottryck genom turbo och avgas.
Webcam har en speciell turbokam till typ 4, heter 119. Det går också att få alla deras kamaxlar med 112-graders lobcenter.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

8

Ok, tack för svaret!
Vad är det för karaktär på den du nämnde från Webcam?
Och var hittar man en sån?
Och sen får du faktiskt förklara det här med 112 graders lobcenter, för en oinvigd...))

Visst finns det mål och mening med vår färd, men det är resan som är mödan värd....

9

Svar till Silverbug mm. Om tillverkarna inte har med vissa kamtyper i sina listor, betyder det inte att dom inte tillverkar dom. Engle tillverkar de kamtyper som passar till typ1-3 även till typ4 mm, om dom vet att just den slipningen passar i den motorn. Fk65 är en kam typ som är vanlig att använda i både typ1-3 likväl till typ4 när det gäller alla typer av offroad körning där det krävs bra vrid i motorn. Det var Engle själva som rekommenderade mig att använda just den kammen till mina typ4 motorer. Däremot passar den inte lika bra till 2000cc eller mer då passar vad jag vet fk7 eller fk8 bättre. Till FK serien rekommenderas 1:4-1:5 vippor men typ4 vipporna som är lite under 1:4 fungerar också alldeles utmärkt.

Lattjo lajban med luftkylt.

10 Senaste redigerad av Porschebuss (2014-05-04 18:42:55)

niklasg skrev:

Har börjat renovera lite typ 4 motorer och måste byta kam och lyftare.
Det sitter hydrauliskt skit i nu och allt är slitet. (CV 2L)

Ska jag satsa på ny std kam med nya hydraliska lyftare eller ska jag satsa på någon annan kam? (ska sitta i buss som ska dra husvagn)
Kanske ska bygga om till mekaniska lyftare?

Niklas
kontakta Fredrik i Jönköping som också kör buss, du borde nog veta vem han är. Han renoverar typ 4 motorer på sin fritid och har en utmärkt bra motor i sin buss, den håller 90 km uppför Jönköpingsbackarna. Han har byggt en lika dan motor nu till min frus pickup, som dock står på en pall ännu.
Original alla delar utom kammen och lite portade toppar, insprutare och hydrauliska lyftare, en motor som håller många år

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

11

olle skrev:

Ok, tack för svaret!
Vad är det för karaktär på den du nämnde från Webcam?
Och var hittar man en sån?
Och sen får du faktiskt förklara det här med 112 graders lobcenter, för en oinvigd...))

Nu är vi en bit från ursprungsfrågan, men ska försöka förklara kort..
Webcam 119 är en ganska mild kam(276 grader), som tillverkaren rekommenderar till turbomotorer.
Lobcenter är vinkeln mellan center av insug- och avgaslob sett från änden av kammen. Vanliga gatkammar har oftast 106-108 graders lobcenter medans vissa turbokammar har 112 grader eller mer.
Generellt ger mindre lobcenter en mer "peaky" motor, med lite oroligare tomgång och vartalsområdet flyttas ner något.
Vidare lobcenter breddar varvtalsområdet, ger en jämnare effektkurva, vilket kan vara bra på en gatturbo, om man nu vill ha den karaktären.
Under förutsättning att man jämför samma kamaxel med olika lobcenter vill säga ICQ/ab .
Nu ska jag inte kladda mer i tråden  ICQ/ad

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

12

Ok, tack, nu förstod jag lite mer.
Och ursäkta för OT..

Visst finns det mål och mening med vår färd, men det är resan som är mödan värd....