1

Jag råkade komma i fel post (http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?pid=282920#p282920 ) från början så jag fortsätter här.

Jag har idag testat att köra generatorn som motor och det enda som händer är att det rycker till i den, och när jag hjälper den igång och tillsätter ström så bromsar den ner den.
Även testat att koppla som exempel i början på andra tråden och som i verkstadshandboken. Med batteriet från skiljt så får jag 14,4V ur regulatorn. I andra exemplet så får jag ingenting.

Med helljus, torkare och stereon på så får jag kring 12,3 volt över batteriet.

Är det bara att leta efter ny generator?

2

Hur har du kopplat när du kör den som motor?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3 Senaste redigerad av Bubbalobill (2014-05-03 17:00:18)

Ja hur var det, d+ till batteri+ och DF till batteri- var det nog.

Jag har fått tag i en generator nu som jag ska provköra innan jag monterar den.
Är det så att bussens generator är biffigare än bubblans? Har för mig att jag läste det nånstans. Typ 38A mot 30A

Edit: Jag kopplade plus på D+ och minus på D- och då snurrade generatorn som Zlatan. Laddar just nu batteriet för att se om jag klarar mig en kväll med halvljus runt stan och tillbaks.

4

Ok.
Då skall det nog funka, det var längesedan jag mekade med likströmmare, men det finns ju ett laddningsrelä som ofta krånglar.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/9b8ef62bbb6741518d120993c3cf5fde_zps206fab59.png

Med en massa förbrukare igång och laddning på generatorn bör du nog ha mer än 12,3 V, du bör nog ha bortåt 13,5... Med ingen eller litet belastning skall det vara 13,9 V om det är bra, men det är det sällan i gamla bilar med likströmsgenerator.
Spänningen i all ära, men flyter det någon ström i ledningen från B+ på generatorn?
Kolla också att du kopplat rätt, och kontrollera att kontrollampan för laddningen är ansluten och hel. Om den inte funkar blir det ingen förmagnetisering, inget magnetfält, och blir det ingen laddning.
Men som sagts, de där laddningsreläerna lägger förr eller senare av, och vad jag förstår på detta forum så är det ganska vanligt med laddreläfel.

5

Björn J. skrev:

Ok.
Då skall det nog funka, det var längesedan jag mekade med likströmmare, men det finns ju ett laddningsrelä som ofta krånglar.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/9b8ef62bbb6741518d120993c3cf5fde_zps206fab59.png

Med en massa förbrukare igång och laddning på generatorn bör du nog ha mer än 12,3 V, du bör nog ha bortåt 13,5... Med ingen eller litet belastning skall det vara 13,9 V om det är bra, men det är det sällan i gamla bilar med likströmsgenerator.
Spänningen i all ära, men flyter det någon ström i ledningen från B+ på generatorn?
Kolla också att du kopplat rätt, och kontrollera att kontrollampan för laddningen är ansluten och hel. Om den inte funkar blir det ingen förmagnetisering, inget magnetfält, och blir det ingen laddning.
Men som sagts, de där laddningsreläerna lägger förr eller senare av, och vad jag förstår på detta forum så är det ganska vanligt med laddreläfel.

Reläet är nytt men jag kan inte utesluta det ändå.
Laddningslampan fungerar och lyser bra.
Jag har kört ca 10 mil ikväll med halvljuset på större delen men även helljuset och torkarna på ibland. Även stereon. Jag tycker att det funkar bättre nu än tidigare men jag ropar inte hej än.
Angående b+, ska jag haka av den och lägga multimetern emellan? Klarar dom av så mycket ström, vanliga billiga ena alltså?
Får fortsätta undersökningen senare idag.

6 Senaste redigerad av Björn J. (2014-05-04 07:07:38)

Multimeterar... Tja jag vet inte vilken modell du har, men ställ den på det högsta värdet och likström. 50A kanske är max? Ibland finns det extra uttag för mätkabeln om man skall mäta större strömmar. Iallafall skall mätinstrumentet kopplas i serie med B+ och kabeln du måste alltså, som du själv skriver, koppla loss den, B+ kopplas till + på instrumentet! och kabeln till -.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zpse6a1f610.jpg
Jag använder en billig tångamperemeter, den har två känsliga "käftar" som man låter omfamna kabeln, då behöver ingenting kopplas loss, det bästa och mest lättanvända mätinstrument jag har köpt nånsin.

Hur var det med ditt batteri? Är det fräscht? Om plattorna i batteriet har fått beläggningar så tar det emot laddning väldigt dåligt. Har du syra i rätt nivå?

Om du mäter spänningen istället, så kolla denna bilden!

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zps08eec2ab.jpg
Här får,du en ledtråd hur spänningen skall vara i arbete och vila. Har du 6v system så dividerar du med 2.

7

Kollade litet här hemma... Mina billigare mätinstrument tillåter inte mer än 25 Ampere, men jag har något dyrare som mäter högre ström, billiga instrument är sällan avsedda för mer än 25A. Generatorn lämnar väl minst 50A?

8 Senaste redigerad av Bubbalobill (2014-05-04 12:01:05)

Björn J. skrev:

Kollade litet här hemma... Mina billigare mätinstrument tillåter inte mer än 25 Ampere, men jag har något dyrare som mäter högre ström, billiga instrument är sällan avsedda för mer än 25A. Generatorn lämnar väl minst 50A?

Först och främst, tack för nyttig information, jag kommer nån vart med den.

Jag har en hundrakronorssedeln från Biltema, men jag har också en fluke typ tång men som ett u, som någon glömt en gång i världen kom jag på. Ska ge den batterier och se om den klarar jobbet.
Kom även på att jag har en sån där cigg-tändaruttags voltmätare.
Kan mycket väl vara så att det är något fel på batteriet. Jag har glömt lyset på rätt många gånger. Har funderat på att byta ut det mot ett fysiskt större eftersom det får plats.

EDTI: Hundrakronorssedeln... T9 är ett redskap från helvetet. Hundrakronors multimeter är rätt svårt att skriva när telefonen vet vad som är bäst för en. Särskriver automagiskt också.
Nog om det nu.

9 Senaste redigerad av Björn J. (2014-05-04 17:10:51)

Föralldel, ingen orsak!
Stavningsprogram kan hitta på smek undermedel om man inte ser upp. Default/lol
Jag vet, skriver på IPad.

Med en Fluke kan du mäta det mesta! Det är bra grejer!