1

Hej på er,

Ska på torsdag iväg och hämta en bottenplatta som (förhoppningsvis) är friskare än den som är på min typ 1 -65a. ICQ/ab Gratis är gott!
Det börjar också suga rejält i renoverartarmen och fortsätta där det stannade av senast, nämligen innanför (de bortplockade) framskärmarna.
Det sitter ett tjockt lager med underredsmassa där, och jag förmodar att det ser likadant ut på bottenplattan som jag skall hämta.

Vad för knep har ni när ni - i alla era projekttrådar - har plåtrena bottenplattor och insida skärmar? Stålborste till vinkelslip / borrmaskin eller använder ni er av något lösningsmedel också?
Vad applicerar ni sedan på den plåtrena ytan, förutom ny underredsmassa / bodyspray?

Tack på förhand!

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 68

2

jag brukar köra med en sån där blå med dubbar i till borrmaskin eller vinkelslipsstålborste men den låter mycket och är agresiv det blir hål om det är tunt och skitar ner så dant

nu skrapar jag botten på en split med knivar, stämjärn, stålborste och varmluftspistol

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Johan W skrev:

nu skrapar jag botten på en split med knivar, stämjärn, stålborste och varmluftspistol

och lite ugnsrengöring ibland kanske?

4

Varmluftspistol och spackelspade. Man ska värma underedsmassan lagomt då blir det enkelt att ta bort den är det för varmt så kladdar det bara ut den.  Tvätta sen med thinner för att få bort allt kletigt som gärna lägger igen stålborsten.

5

Tack för alla tips!

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 68

6

Jag tar bort den kall om det är möjligt. Har använt ett verktyg för att ta bort klistervikter som ser ut som ett stämjärn i plast och det lämar inte ens repor. Brukar vara lite meckigt innan man får första biten att släppa.

California über alles, über alles California

7 Senaste redigerad av johan_l (2011-01-30 23:17:12)

På min ghia skrapade jag så jag kräktes nästan, tog ett jävla tag. Jag skulle tro att 100h inte räcker... men kanske kändes det längre... Var ett bra tag sen... Trist som fan åxå så man jobbar ju inte på så snabbt heller, många kafferaster.... 

Jag provade massor men körde slött stämjärn och kall massa.

Men jag tror det handlar om hur torr den är och hur den sitter... Så det finns nog inget universalknep.

Skrapa bottenplatta är ju OK, under en ghia där man ju inte kan skruva loss skärmar gör jag ALDRIG om utan att skaffa nåt så man kan rotera karosssen.

Men när skiten är borta så är det så mkt enklare att hålla på, så bort med eländet!!!  ICQ/ab

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8

Tjena, lånar denna tråd lite..

Köpt mig en 59a som jag håller på att göra körklar så fort som möjligt.
Men undrar om någon har ett bra knep på hur man kan få bort den inre remskivan på en 12v generator om man inte har ett pressverktyg? På 6voltaren gick det hur lätt som helst, men på 12voltaren sitter den som fan! Och vill inte pajja något i onödan.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019