601 Senaste redigerad av MrPete (2014-04-08 09:10:58)

Så här ser insugskanalerna ut nu, ska bara putsa bort lite småkanter och snygga till styrningen, det är omöjligt att inte gnaga lite på den när den sitter i.. men det är ju bara utvändigt och mest kosmetiskt.. Hade man haft mer tid och möjlighet att montera själv så skulle jag beställt topplock utan styrningar, men men.. det blir nog bra ändå.

ganska fri väg in till ventilen iaf, lite skymd i överkant (korta radien), men man kan ju inte ta bort hur mkt material som helst.

Post's attachments

20140405_203225.jpg, 131.01 kb, 736 x 520
20140405_203225.jpg 131.01 kb, 154 downloads since 2014-04-08 

602

Första turen för i år med bubblan idag, lite tröttare med 1200:an än den trimmade 1600:an jag körde förra året, större däck bak med gör den ju inte heller rättvisa, men det gick :-)

Blev väl tight mellan däck och skärm bak, så det fick valsas lite för att det skulle gå fritt.

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1.0-9/10257125_10151986949081636_4493948645618897531_n.jpg

603 Senaste redigerad av MrPete (2014-04-14 21:35:51)

Så här tight var det ju inte tänkt att det skulle va.. då får man byta däck så ofta :-P

Post's attachments

20140414_172906.jpg, 230.14 kb, 1032 x 581
20140414_172906.jpg 230.14 kb, 170 downloads since 2014-04-14 

604

Sänk till 2hack så gården nog fri  ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

605

Hehe, Steffo hade den teorin också, fast det skulle inte funka med 225/60 på 8,5" fälg.. har valsat kanten så det går fritt nu ändå :-) Vill inte åka lägre heller.. ska i med nya motorn sen som har extratråg under så jag vill ha lite frigång.

606

ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

607

Fick hem cupstag idag som jag köpt av Waxxarn här på BV. Valde att köpa utan länkleder då jag kan skaffa det själv. Köpte även ett främre fäste av Olsson, så förhoppningsvis avhjälper det hjulstuds framöver och lådan håller nååågot bättre :-)

Har även svetsat fast dzus-fästena till mellanplåten bak. Den ska få en skvätt färg hade jag tänkt. Sen är det inte tänkt att göra så mkt mer utvändigt med bilen i år. Omlack står högt upp på önskelistan.. men eftersom den iaf håller bilen rostfri får det vänta tills motor är färdig och förhoppningsvis en starkare växellåda hittat dit.

Fått kört lite i dagarna också, kul men 1200:an är jävligt trött när man kört en hel sommar med trimmad motor.. blir ändring på det snart hoppas jag :-) Idag är det skitväder och jag är själv hemma med dottern så det blir mest slappa i soffan och glo på nån film.

Post's attachments

20140417_164146.jpg, 193.65 kb, 1032 x 581
20140417_164146.jpg 193.65 kb, 172 downloads since 2014-04-17 

608

Så var det beslutat vilken kamaxel jag ska åka med. Det blir något annat än engle, jpm har jag icke råd med och den som fanns till nedsatt pris var väl stygg för mitt ändamål :-)

Det blir en SLR, Steve Long Racing, XR310 med Slr/parko polished tyska originallyftare.

Spec på kamaxel
lyft 0,392" = 9,95mm (med 1,4:1 blir det 13.93mm lyft).
dur @ 0,05" 268 adv 310
lc 108

609

Har inte hänt så mkt, precis varit upp i norduppland och firat farsans (och hans tvillingbrors) 65-årsdag. Hittade lite vw-delar där som jag tog med mig hem. Bl.a nos fördelarlock, rotor och brytarspets, en 34 pict3 förgasare, hastighetsmätare, fördelare etc. När jag kom hem låg dock ett litet paket i lådan med länkleder till cupstaget, så nu är det bara att montera det på bilen.

Tror dock att jag fått två korta skruvar med mutter för lite.. Det ska väl sitta mellan stötdämparinfästningen och länklederna längst ut, finns dock välsorterad lösviktsbutik i närheten :-)

Har även ett främre extrafäste som ligger hos bussgods och väntar på mig.. Så ska det nog bli lite stadigare iaf.

Post's attachments

20140502_182343.jpg, 169.98 kb, 1032 x 581
20140502_182343.jpg 169.98 kb, 159 downloads since 2014-05-02 

610

Så har det gjorts lite granna. Cupstagen är monterade på bilen, passade på att sätta dit en främre krage på lådan medan jag ändå var där under och grejade.. Trodde det skulle gå på typ 1½h att montera, men det tog 5h effektiv arbetstid att få dit allt.. Det var inte en barnlek då jag var tvungen att lossa växellådsbalken och fila ur hålen för att kunna skjuta den bakåt och få in de nedre fästena framför.. Jag tror det är ljusår enklare att montera utan motorn i bilen. Skillnaden blev iaf märkbar även med 1200:an, stadigare på vägen och mer oljud från lådan letade sig in i bilen.. :-)

Sen har jag sakteligen börjat att montera ihop motorblocket. La kamdrev och fördelardrev tillsammans med vevaxelspacern från CB på spisplattan. På med grytvantar och delarna i en gammal tallrik och ner i källaren och snabbt slänga dit dem på veven, klart, snapringen på och sen kilen i spåret efter "oljetallriken".

Innan det gav jag givetvis blockhalvorna en ordentlig varmvattentvätt med avfettning och stora "piprensare" till oljegallerierna. fick fila ur lite ur blocket för "tabben" till bakre kamlagret, men det gick fint att hålla dammsugare bredvid för att slippa få spån i blocket.

Kamaxel lär dyka upp med lyftare inom 1-2 veckor. Blev som sagt en SLR XR310 och OEM tyska lyftare som SLR-behandlats.

Coming together

Post's attachments

20140511_202738.jpg, 215.09 kb, 776 x 580
20140511_202738.jpg 215.09 kb, 160 downloads since 2014-05-12 

611

Konstigt men det är alltid roligt med lite motor bilder, man är väll lite skadad  Default/lol

Ordentliga uttag för stakarna, i denna vinkeln ser blocket ganska tunt ut vid uttagen men är det racing så är det  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

612

Tycker själv att motorbygge är det roligaste, det är kul att se vad man kan kräma ur en gammal skitmotor med relativt enkla medel och egna grejer.

Uttagen är faktiskt inte så djupa, det ser ut så från den vinkeln, men tog så mkt som kändes befogat. Ska köra med scat I-profiler så jag trot att det kommer att gå fritt iaf. Givetvis ska det testas innan slutgiltig montering!

613

Hoppla, då var det beställt lite mer prylar till motorbygget :-)

Beställt
kompletta repsatser till mina ida 48:or
5,4" I-profiler med chevajournal från DRD racing, 4340 chromoly och arp-bultar, testade med över 200hk så de ska nog räcka.
Clevite vevlager
Nylonomspunnen soppaslang

Så när de grejerna kommer hem har jag allt för att sätta ihop blocket, äntligen :-) Innan topplocken monteras ihop och skruvas dit ska de en sväng till PPR-Micke för flödning.

614

Blev visst lite mer grejer beställda
fördelare, magnaspark II med kablar
rostfria stötstångsrör, större diameter för högre lyft
jay cee oljesumplock

http://www.cbperformance.com/v/vspfiles/photos/2000-2.jpg

http://www.cbperformance.com/v/vspfiles/photos/3203-2.jpg

615

Varit hos PPRMicke i Kungälv idag och flödat topplock igen, lite roligare siffror denna gången, men visst går det att hämta mer.. frågan är bara hur länge man orkar jaga det sista flödet, hehe.. Ska iaf ta lite mer i de förbenade insigen.. Det är lite för mkt midja mitt på och det visar sig i flödesdiagrammet nedan.. Lägger bara upp diagrammet med insugen på, men man ser att dippen inte är lika stor utan insugen, dock ökar flödet över hela diagrammet med insugen... men det skulle öka mer på höga lyft om de var större.

Post's attachments

20140530_220055.jpg, 244.03 kb, 1182 x 910
20140530_220055.jpg 244.03 kb, 157 downloads since 2014-05-30 

616

bra grejor... men börjar inte insugen bli VÄLDIGT tunna nu ? tror din motor kommer bli något i hästväg helt klart men är det värt all tid för 1hk extra lixom ? Ja kan en del säga så klart men jag vete sjutton ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

617

hehe, jo på ett par ställen är de bara några mm kvar, men det är inte där jag ska fila, det är längre upp. Kanske inte ger så mkt mer effekt men det ger iaf en jämnare flödeskurva och ser snyggare ut på pappret :-)

Att fila lite till kostar mig inget utom lite tid. Nu bär det av till Vårgårda för att få lite inspiration :-)

618

I like it a lot!! ICQ/ag

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

619

Så här Dann  då är det bara att fila på utan det blir hål
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0629.jpg

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

620

Ska bli bättre på att dokumentera mer framöver, men det blir ju roligare då med när det finns lite mer att visa.

621

Haha, ja dem är inte vackra Micke, men det går att få tillräckligt stora kanaler iaf :-)

622

Nu väntar jag bara på att de sista delarna ska dyka upp hos min shipping forwarder, sen skickar jag hem ett stort paket med godis :-)

Annars har det inte hänt så överjävligt mkt på bubblafronten.. har försökt att åka så mkt som möjligt. I helgen var det ju bugrun och det självklara valet var att åka bubbla dit :-)

Ditvägen gick klanderfritt, inga som helst problem. Första stoppet var i Borås för att lämna över en blinkersspak till Janne, han bangade att haka på :-P Sen skulle jag möta upp Robban som skulle komma med sin bubbla på släp från Tjörn... han försov sig dock så jag drog vidare mot Jönköping där jag skulle möta upp Håkansson.

Sen stod bubblan mest under bugrun då man fick en och annan öl innanför.. tja, nån väst hade jag inte på mig, men iaf  ICQ/ag Robban kom till slut med en saab, folk kollade snett och blängde på honom, så han fick åka ut och ställa den utanför, inte mer än rätt, hehe..

Kollade lite bankörning och dragracing, sonderade terängen på marknaden, men det var inte jättemycket som jag själv behövde, dock en och annan godbit fanns där. Var sugen på ett gammelt Ida länkage á la Gene Berg som Hasse försökte kränga.. men jag bangade då jag vill testa mitt "DDS" (vet inte om det är det eftersom det är till synes omärkt). Kan hända att jag återkommer om du inte sålt det Landelius (?).

På lördagen inhyste jag Jonas Fransson och Hans dotter Emma i "förrådstältet", jag har ett 7-manna och ena delen brukar bara fyllas med diverse packning och förnödenheter. Han kom dit i sin fars bubbla, då hans brunnit som vi vet.

Det var kul att se att det var en del bubblor som gick riktigt bra på strippen, bl.a Mange Lundgren, Johnny Steiro och Peter S.

På söndagen var det då dags för hemfärd, det gick också bra.. ett tag iaf.. strax före Jönköping började motorn hosta, smälla och till slut dö helt.. rullade in på en polisficka för att kolla.. hittade inget uppenbart fel, tändning funkade då den smällde till när det kom soppa.. således något med bränsletillförseln.. Filtret såg inte ut att fyllas ordentligt.. så jag misstänker att felet sitter i ledningarna eller pumpen.. Bogserades av Robban in till Max Jkpg, där kom bärgaren (efter att man käkat ett grand deluxe-mål givetvis) som körde bubblan till assistancekårens uppställningplats..

Idag var jag och hämtade upp bubblan med Erkki's trailer (Finnfisher), lastade och åkte hem. Väl hemma och avlastad kunde jag inte låta bli att vrida på nyckeln, visst fan startade den direkt (!?) nåväl.. ska testköra på hemmaplan lite innan man beslutar om det behövs grundlig rengöring av bränslesystemet.

Fick ett set fina svarta dörrsidor av en polare som heter Pekka, som var den som introducerade mig för galningen i Kungälv och till viss del gjorde att jag till slut köpte en bubbla.

Så nu är det bara att jaga fatt svart klädsel till stolar och baksäte så börjar inredningen bli helt ok.

Post's attachments

20140606_120919.jpg, 525.92 kb, 1322 x 744
20140606_120919.jpg 525.92 kb, 141 downloads since 2014-06-12 

20140612_192213.jpg, 428.09 kb, 1417 x 798
20140612_192213.jpg 428.09 kb, 162 downloads since 2014-06-12 

623 Senaste redigerad av MrPete (2014-06-17 17:11:56)

Nu börjar det ramla in lite grejer hemma igen, alltid kul att öppna paket :-)

Denna gången kom det renoveringssatser till Ida 48:orna och nylonomspunnen bränsleslang AN6 som ska sitta mellan regulatorn och förgasarna. Renoveringssatserna är köpta från Alfa1750 som har bra priser och bra produkter. soppaslangen är köpt på ebay.

Post's attachments

20140617_180636.jpg, 357.6 kb, 1445 x 813
20140617_180636.jpg 357.6 kb, 134 downloads since 2014-06-17 

624

Låter som du har stopp i soppaledningen/tanken.Var samma tendens som min.Gick bra en stund o sen tvärdöd nästa dag funkade igen en stund.

625

Ja, det är inte alls omöjligt.. det kan ju va skit som åker runt och lägger sig för och sen åker bort osv.. Tänkte blåsa igenom bakvägen och göra rent både pump och förgasare :-)