1

Skulle börja sätta ihop motorn nu till helgen och  har glömt brotchning av vevstaksbussningarna,skit åxå.

Någon vänlig själ i GBG/Kungälv/Stenungsund/Uddevalla som har möjlighet att göra detta?????  ICQ/ag

2

Har sedan länge slutat att brotscha bussningarna Det är honing som gäller.

3

OK, så kanske det heter.  ICQ/ag  I vilket fall som helst är det inget jag kan göra själv.
Därför söker jag någon som kan. ICQ/ad

4

Jag har aldrig varit med om att de varit glappa ? Men har du bytt, så.....

Är det alltså inte "bara" att sätta i nya ?-)

5

O va trist att glömt av det mitt upp i allt som skall var klart för hopmontering i helgen!!
  jag är där också...mycket att tänka på o inte glömma något
Du får ta reda på lite numer till olika motor renoverings firmor o sedan kasta dig på telefonen imorgon när dom öppnar o fråga. Men det kommer bli några mil ev  men vad gör man i stridenshetta !!   Prova PPR Micke har hört endel bra om Lindome motorenoveringar tror att det är dom små firmorna som är bra när du har bråttom o vill vänta på delarna .
Vad är det för stakar ?? org.

|o\/o|

6

Hans Landelius skrev:

Har sedan länge slutat att brotscha bussningarna Det är honing som gäller.

Måste inte vevstakarna riktas efter honing också?

7

Har satt i nya och ska jag få i kolvbultarna nu utan att hona kommer storsläggan fram, och då förstår jag att riktning blir nödvändig.  ICQ/ag

mettis skrev:

Jag har aldrig varit med om att de varit glappa ? Men har du bytt, så.....

Är det alltså inte "bara" att sätta i nya ?-)

8

Sorry Hans, det blev brotchning. Sugpassning lagom för en oljefilm.  ICQ/ag

9

Hening ger ett bättre resultat, brotschning ger oftast ett något kantigt resultat som blir snabbare glappt. Jag har aldrig stött på bussningar som inte varit slitna och ovala när jag mätt dom med Sunnen heningsmaskinens mätinstrument som är graderad i 1/10 000 dels tum. Även storändan är ofta oval, skall vara 57,80...57,82. Även riktning brukar behövas i de flesta fall. Utan riktning är risken stor att både bussningar och lager slits i förtid.

10

Jag bygger alla motorer med renoverade vevstakar upp till 78 slag. Jag mäter storändan och om den ligger inom toleransen byter jag bussning i lilländan och honar till sugpassning. Fördelen med hening är att du får naturliga sliprepor som håller oljefilmen. Naturligtvis riktas stakarna efter hening. Alla begangnade stakar behöver en ny bussning i lilländan.Det är min erfarenhet.