1

Är det inte det ena så är det andra..

Jag skulle ställa tändningen igår med stroblampan. Det funkade "ok" på tomgång, men så fort jag började varva upp så slutade den blinka. Säkerställde god strömkontakt och även flyttade pickupen på kabeln. Sen la den av helt..

Trasig tänkte jag och såg att biltema hade en reservlampa som jag tänkte det kunde vara som lagt av, sagt o gjort åkte o köpte den samt en helt ny pickadoll (som jag tänkte returnera om lampan var problemet).

Bytte lampa, fortfarande död. Provade den nya, med den nya kabelsatsen, också död )eller ja det finns en lampa p sidan som lyser när man håller inne avtryckaren, men hittar inget om den i manualen)

Det känns konstigt (men inte omöjligt att båda är paj). Kan det vara något annat, jag yttrar provat andra stiftkablar och motorn tänder på alla.

Någon som varit med om liknande eller har några tips?

2 Senaste redigerad av Björn J. (2014-04-27 20:02:06)

Ja, men då var det glappkontakt mellan kontaktblecken inne i tändinställningslampan.
Det är en billig biltemalampa jag har också, såg då även att det var enkla billiga öppna kontaktbleck som påverkas av avtryckaren, här kan det ju bli dålig kontakt också.

Såg även att själva elektroniken såg enkel ut, ned kablarna direkt påklädda på kretskortet, som gjort för kabelbrott precis vid lödningen.

Meka själv eller reklamera!

Jag fick den briljanta iden att löda fast lampan, men det sket sig, lampans kontaktstiftet blev för varmt, och smälte plastisoleringen i glaskroppen, så att kontaktstiftet försvann in i glaskroppen, surt, men jag köpte också reservlampan och bockade till kontaktblecken en del.

Jo, jag har märkt att krokodilklämmorna fäster dåligt, samt att det kan bli dålig jord på en vibrerande motor, så jag ansluter plus på tändspolen, och minus i en blank mutter i motorrummet. Ja ses till att du ansluter den röda krokodilklämman på rätt anslutning på tändspolen!

Prova även att koppla avkännaren, sensorn, på kabeln mellan tändspolen och fördelarlocket, om du inte redan provat det.

Men det är ju så mer verktyg och mätinstrument, man får vad man betalar för, men jag kanske använder en sån här strob två eller tre gånger per år, så då räcker det med en billig... Kanske...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Matar du lampan med 6- eller 12-volt?

4

Bara för att ta bort all tvivel om dålig ström/jord så drog jag bak plus o minus direkt ifrån batteriet.  Jag provade även kabeln mellan spole o lock, 1ans kabel vid lock och närmre stiftet utan någon skillnad.

Det enda jag kan tänka mig om dom nu inte är trasiga, så är det kanske pga för kort gap och således klen gnista... men att det skulle vara så på samtliga cylindrar och ha gått ifrån "funkat" till inte-funka verkar osannolikt, det bli nog till att reklamera, däremot är jag inte sugen att chansa på en ny (den tidigare har några år på nacken, men har använts max ett tiotal gånger).

Jag håller med om att ett verktyg som används så sällan är svårt att motivera ett bättre, men i de lägen man är behov och det inte funkar så känner man sig lite dumsnål. Finns det andra pålitligare alternativ som inte behöver offra en njure eller liknande för?

5

Ta en vanlig testlampa och anslut klämman på minuspolen på spolen. Håll skruvmejseln mot blocket och ställ tändningen statiskt på märkena på remskivan. Om allt fungerar så förställer fördelaren tändningen och om det inte funkar märker du att motorn är helt orkeslös. Har själv haft två stroblampor från Biltema som givit upp så nu har jag en dyr grej som jag är rädd om. Det brukar funka bättre om du tar ett separat batteri till lampan för att få en stadigare signal. Batteriet måste självklart vara 12volt.

6

Jag har tidigare grundställt med testlampa, men kör nu med en 009 fördelare och alla åsikter pekar på att denna skall ställas 28-32 vid max förställning, då jag är ingenjör till yrket så gillar jag att kunna "mäta" mig till ett resultat och inte gå på 'gehör'.

7 Senaste redigerad av Frederik (2014-04-27 21:57:49)

Kanske en dum fråga, men har du vänt pickupen åt rätt håll? (Brukar vara en pil eller tändstift åt det hållet som skall vara mot tändstiftet).

Jag har en uråldrig strobe-lampa utan pistolgrepp (rund, röd gummi-stav som blinkar hela tiden.. Låter som något annat) som bara vägrar ge upp trots rätt hård aga och kast runt garagegolvet. Undrar om det dessutom inte är en förhistorisk biltema produkt?! Tror jag gav några tior för den på en loppis för snart 10år sedan och jag brukar se liknande rätt ofta på loppisar/marknader för 20-100kr, så det skall vara en rätt skrumpen njure man måste offra. ICQ/ad

8

Hehe jodå jag har provat att vända pickupen också utan något förändrat resultat.  Jag har en besiktning bokad nu på fredag (var ett par år sedan den var i trafik) så det slutar nog med att jag kommer reklamera mot en ny ifrån biltema och hoppas på det bästa. Om nu den också skulle visa sig inte fungera så får jag nog ställa den statiskt på tomgång och provköra och hoppas den är körbar och sen se mig om efter en variant som funkar.  ICQ/ab kan ju inte hålla på o åka till biltema fram o tillbaka för att deras produkter inte funkar.  Och jag hinner inte beställa hem någon innan besiktningen  ICQ/ab

9

Reklamerat o bytt, den nya (tog ett annat serienummer) blinkar så fint så! Nu är jag glad igen, tills om en månad då den slutar funka... ICQ/ab

10

Har haft min min feltema 2005 och den går klanderfritt, har dock fått fixa till kontaktblecket vid "avtryckaren"

Anders