Jag har haft detta problem under en period men nu tänkte ta och faktiskt försöka råda bot på det.
Bilen är en 1302a med dubbla ict34 och CSP's bellcrank reglage (med deras tillhörande 'snigelfjäder')
Om gasvajern sitter "löst" i reglaget så går reglatet tillbaka fint och förgasarna stänger korrekt, men jag får då max 1/4 gas, och pedalen 'tar' bara nere i plattan.
Så fort jag spänner vajern mer så går den inte tillbaka, eller väldigt långsamt tillbaka.
Skall det finnas någon liknande "bowden tube" för gasvajern också? (min vajer måste pasera en bra bit bortom den tjocka pinnen på vajeränden)
Vart skall jag börja leta? Det finns inget riktigt bra ställe att sätta på fler returfjädrar (måste isåfall göra en bonnlösning och hitta lämpliga fjädrar som är tillräckligt starka men inte för långa, plus att fjädrar brukar slappa av med tiden).
Skall jag ta ur gasvarjen och försöka "blåsa rent" vajerröret, eller drar man nytt ?
Hur har ni löst liknande problem (jag kan inte vara ensam?)
Det var ett tag sedan jag var under bilen på ett bekvämt sätt, men om jag inte missminner mig så har jag ett metallrör ifrån fläktkåpan fram igenom brandväggen och den i sin tur ansluter till ett annat hölje. Så rent mekaniskt så tror jag att alla delar är på plats, men att det är för mycket friktion vilket gör att befintliga fjädrar inte orkar dra tillbaka förgasarna helt till stängt läge..