1

Min 1641:a började krångla som f.. Svartryker å går inte på alla cylindrar,misständer å skjuter ur ljuddämparen... Motorn är ny för året å har funkat, är det möjligt att tändstift/tändkablar pajjar nästan på en gång?? Tändningen ställdes för 2 helger sen med stroblampa å likaså ventilerna!!

2

Svartrök tyder väl på att den går fett? Motorn original eller trimmad?

3

C25 kam å dubbla 34:or och planade å lite portade toppar.

4

Kolla om dina förgasare flödar.
Kolla om det bara är ena sidan som krånglar genom att ta bort tändstiften och se om de är svarta eller ljusa.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Hur går den annars vid belastning? Poppar, böar eller crisp vid gaspådrag? Svartryker den hela tiden eller när du accelererar?

6

Svartryker på tomgång, svarta stift. Känns som om den går på 3 , klen.. Avgas smällarna är rejäla.. Tinnitus i garaget!!

7

Tänkte kolla tändningen med stroblampa, men fick ingen signal från 1:ans tändkabel, dum som man är så kollade jag inte nån annan tändkabel(3 mil till garaget)... Kan det vara def tändkabel??

8

När och var kommer smällarna?  ICQ/ab
Exempelvis avgasskott när du släpper gasen tyder på fet blandning och att motorn suger luft, tänder i avgassystemet. Ev. dåligt draget grenrör mot topp, dålig packning, snett piratsystem..etc.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

9

Smäller när jag gasar!

10

Dålig kondensator kanske?

11 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-04-22 10:37:49)

Kolla förgasarna 
För modligen flödar dom över så ( är ganska vanligt ) om dom flödar mycket så släcker dom ett tändstift och dom är kolsvarta (då får du ingen puls till stroblampan )
Det som förmodligen smäller är när det kommer oförbränt bränsle i avgassystemet (låter som en turbo smäller på startlinjen )
Ps kolla även pumpen så att tryck justeringen ine har hängtsig (då flöder dom över  mycket )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Bränsletrycket ligger strax under 0.2 bar.

13

Men när jag lossar på bränsle ledningarna vid gasarna så sprutar det till, "trycksatt" liksom om ni förstår vad jag menar??!!! Är det för högt tryck då eller??

14

Kolla pumpen för det verkar som något har hängt sig  där och då orkar inte nålventilen (tryck stöt över 0,20bar)
Det var en kille som hadde samma problem för någon vecka sen här på BW (han kom förbi sa att nu funkar det  ICQ/ab )( det var pumpen som vanligt som var boven i dramat)
Det händer ofta under vinten när bilen inte körs
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

15

Ska pröva att byta soppa pump då.. Är det lätt att man släcker stiften??

16

Micke menar du att det har varit en tryck "peak" å sen återgått till normalt tryck?? Tryckmätaren jag har efter regulatorn visar stabilt tryck under 0.2 bar. Men då testar jag att byta bensinpump då!!

17

i bland så kan det bli konstiga fenomen i btren

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

18

Micke: finns det nån tråd här
På BW om han som hade liknande problem?? Har sökt men inte hittat nåt!

19

Nope, jag har inte skrivit någon tråd här ännu.
Fick många fina tips av Micke.
Det slutliga problemet var en felmärkning på in och ut matning i BTR:en.

VW typ1 -69/57
Porsche 911 Carrera -01

20

Hur yttrade det sig? Hur kom du fram till det?

21 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-04-23 19:39:58)

Tja Passe
Den gick en liten stund innan den dog (btr som var fel vänd och fel märkt in o utlopp)
Jag letade efter den tråden som var nästan samma strul som du har
Du kan göra så här Ta bort luftfiltret kolla om det droppar soppa i fuggen (spridaren eller axpumpsmunstycket )
Om det gör så så har du en läckande nålventil  (Det räcker med ett hårstrå för den skall läcka)
i bland så blir det ärg i dom efter víntern så det räcker ofta med att blåsa rent och trycka(försiktigt) lite samtidigt som du snörrar på nålen
Boven är alkoholen som inte gillar mässing en som är i kroppen av nålventilen (sätet ) smörja nålventilen med wd40 så brukar det försvinna (vanligt på EMPI förgasare ) weber är det brons i kroppen
Nästa sak är att starta maskin kör en min stoppa ta bort slangen lyft på förgasarens lock kolla hur hög nivån är Om flotören vill lyfta över locket så skall du nog kolla nålventilen igen
Jag  höll på att bli tokig på sådana EMPI  fick reklamera 4par nålventiler (nya läckte som fan ) fick beställa nya från MISAB.se sen var det ok igen
Du har ite kollat BTRen så inte membramet är förslappt eller läcker (alkoholen gör så i bland att gummit blir slappt)
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

22

Nä har inte kollat upp btr:en..

23

Är mycket tacksam för alla tips Micke å ni andra! Ska ta nya tag till helgen!!

24

Var det denna tråden ni menade?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=26566

VW typ1 -69/57
Porsche 911 Carrera -01

25

Nu har jag justerat flotörhöjden och satt i nya nålventiler!! Och ojoj sicken skillnad, går jättefint nu!! Tack för alla tips!!